Det är dags för Stockholm Vatten och byta min vattenmätare och de skriver: "Om ventilerna inte sluter tätt eller om de är av en äldre standard, LK580, måste de bytas av en behörig fackman innan vattenmätarbytet kan göras."

Min ventil ser ju rätt ålderdomlig ut men verkar inte vara en LK580 utifrån bilder jag hittat på den. Blir jag tvungen att byta ut denna?

1784991658838.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prova stänga/motionera ventilen.
Du märker om den funkar om det slutar komma vatten i kranarna.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Står det inget om att det måste finnas en vattenmätarkonsoll? Har för mig från andra trådar kring vattenmätare att en sådan är ett krav numera. eller senare så monteras ingen vattenmätare om konsollen saknas.

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
Nej det är inte en LK580 även kallad ”Champagne korken” då den ofta sköt vid manövrering.

Öppna en vattenkälla i närheten av mätaren och stäng ventilen innan mätaren och se om flödet avtar helt.

Skulle inte tro att det är något problem med din ventil. Kan ju alltid vara bra att ha motionerat den innan besöket ändå.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Det är dags för Stockholm Vatten och byta min vattenmätare och de skriver: "Om ventilerna inte sluter tätt eller om de är av en äldre standard, LK580, måste de bytas av en behörig fackman innan vattenmätarbytet kan göras."

Min ventil ser ju rätt ålderdomlig ut men verkar inte vara en LK580 utifrån bilder jag hittat på den. Blir jag tvungen att byta ut denna?

[bild]
De kommer antagligen kräva en vattenmätarkonsoll.

Har nu provat att motionera den lite och stänga den men tyvärr droppar det lite från kranen trots att jag dragit den rätt hårt. Så då är väl antagligen ett byte att rekommendera ändå?
E Emanuel01 skrev:
De kommer antagligen kräva en vattenmätarkonsoll.
Vad är detta? Jag kan inte se att det står om det men däremot skriver de om "ventilerna vid vattenmätaren", dvs. plural men jag har ju bara en.

Ganska så säker att det ska vara en ventil på var sida om vattenmätaren och konstigt om de inte ställer krav på konsol också för det gör nog de flesta kommuner idag.

• beulcovattenmatarkonsol_a500-11.jpg.webp
    Skapa konto
  • Gilla
Peter321 och 1 till
  • Laddar…
Jag som missminde mig, visst sitter det en ventil på varje sida. 😆

Då skulle man väl egentligen passa på att byta båda ventilerna och sätta dit en sån där konsol.

Får jag anlita en rörmokare som gör det eller behöver Stockholm Vatten vara inblandade då också når jag byter ventilerna då vattentätare tillfälligt behöver lyftas bort?

IMG_1442.jpeg
Skapa konto

Lite svårt att se på bilderna men ser ut som att inkommande vatten är en pemslang och då ska det räcka att anlita en vvs firma så kan de klämma slangen innan bytet.

P Peter321 skrev:
Får jag anlita en rörmokare som gör det eller behöver Stockholm Vatten vara inblandade
Ventilerna kan du byta själv men Stockholm Vatten måste stänga servisventilen ”i gatan” för att du ska kunna byta din första ventil. Antagligen vill de även sätta dit en ny plombering, eller så struntar de i det om de ändå strax ska byta mätare.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
H Henrik 75 skrev:
Lite svårt att se på bilderna men ser ut som att inkommande vatten är en pemslang och då ska det räcka att anlita en vvs firma så kan de klämma slangen innan bytet.
Det låter ju smart (och billigare ☺️). Kan man se på denna bild om det är en slang som går att klämma ihop?

IMG_1444.jpeg
Skapa konto

Kommer de åt då det ser trångt ut så kan de vvs firman klämma med en sån här.

• ibeco-20-63-mm-spannverktyg.jpg
    Skapa konto
H Henrik 75 skrev:
Kommer de åt då det ser trångt ut så kan de vvs firman klämma med en sån här.
Toppen! Det är bara trångt för att tvättmaskinen står framför så flyttar jag på den så finns det gott om plats. 🙂

• Gilla
Henrik 75
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.