Alfredo Alfredo skrev:
Lämpligheten kan definitivt ifrågasättas men handlar det inte om smaken? Därmed inte sagt att just jag föredrar "söt" mat men någon måste väl anse det? Är ingredienserna i fallande ordning borde mängden vara låg och knappast med för att dryga ut. Eller tänker jag fel?
Så är det ju definitivt: Men det behövs inte socker "i allt". Vi äter ju redan för mycket socker så att tillsätta det i saker som inte behöver det känns fel.
Tex i fryst kyckling. Varför dextros socker i lagen där !!?! Finns märken som bara har salt och vatten som smakar lika bra...

Men är inte ett strot problem då det ju deklareras, så man kan välja bort dom produkterna.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Egentligen är antalet inte ett problem i sig, men det indikerar ofta att man snålar in på de "riktiga råvarorna". Och börjar man ersätta något med något billigare, så krävs ofta något annat för att kompensera smak och konsistens osv.
Därför kan man ta det lite som en tumregel - men det gäller förstås inte alltid.

Exempel: Hemlagade köttbullar: Nötfärs + kryddor. Eller kanske. Nötfärs, ägg, kryddor. Eller Nötfärs, ägg, ströbröd, kryddor...men då "spär" man ju med ströbrödet.

Jämför detta med "Mamma scans":

Varför bara 73% kött ? Varför potatismjöl och potatisfibrer + vatten !? Varför tillsätta fett ? Och varför har man i socker i sådan vanlig mat !? Typiskt processad mat...
Sen kanske Dafgård är bättre och gör sina biffar nyttigare, så kan det vara...
I köttbullar som man gör hemma med ägg, skorpsmulor, mjölk är det cirka 73% kött.
Scan har Druvsocker istället för mjölksocker för att balansera upp smaken. Potatismjöl och flingor istället för skorpsmulor pga glutenfritt. Vatten istället för mjölk. Fett för smaken.
I realiteten ingen skillnad Scans mot hemlagade.

• Gilla
Nidhogg och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
L L Jan skrev:
I köttbullar som man gör hemma med ägg, skorpsmulor, mjölk är det cirka 73% kött.
Scan har Druvsocker istället för mjölksocker för att balansera upp smaken. Potatismjöl och flingor istället för skorpsmulor pga glutenfritt. Vatten istället för mjölk. Fett för smaken.
I realiteten ingen skillnad Scans mot hemlagade.
Med det sagt så ska man fortfarande vara noga i val av färdigmat. Det finns fantastisk färdigmat som lagas på samma sätt som hemma där enda konserveringsmetoden är vacuumförpackningar. Mat med bra näringsvärden.

Men det finns också väldigt mycket skitdålig färdigmat som har för högt innehåll av salt, fett och kalorier samtidigt som närig i princip saknas. Värst är väl de lådorna med friterade pommes, någon köttbit och "beasås". Liten portion som man inte blir mätt på men som ger ett stort intag av dåligheter.

Exempel https://www.findus.se/var-mat/enportionsratter/dagens/ostschnitzel#3

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BigR
Jag megaprocessar ofta min mat innan jag äter upp den. Styckar, rimmar, maler, saltar, kryddar, oljar, marinerar, förkokar, glaecar, grillar, skivar, fryser, tinar, micrar osv. Det finns ingen ände på hur mycket processande som utförs innan maten slutligen hamnar i magen.

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Den som bubblar om ultraprocessad mat vet inget om hur vanliga råvaror produceras. Som t ex matolja, socker, mjöl eller mejerivaror. Allt är stenhårt processat.

Det som är problemet från ett samhällsperspektiv är snarare att mat är så lättillgängligt överallt och alltid. Och den mat som är lättillgänglig på detta sätt är inte en flaska olja eller ett paket mjöl utan sammansatt mat som snabbt går att proppa i sig och som smakar väldigt gott. Att all denna lättillgängliga mat är ultraprocessad är en korrelation inte en kausalitet, den är ultraprocessad för att vi ska kunna konsumera den snabbt och lätt - det är inget fel i sig att den är ultraprocessad.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
fett och kalorier samtidigt som näring i princip saknas
Vad är definitionen på näring? För mig är nog kalorier just näring.

Alfredo Alfredo skrev:
Vad är definitionen på näring? För mig är nog kalorier just näring.

"Ett näringsämne är en oorganisk eller organisk förening som en organism tar upp från sin omgivning för att överleva, fortsätta växa och fortplanta sig. Näringsämnena behövs till organismens metabolism, för att bygga upp och reparera vävnader eller för att styra organismens livsprocesser. "

Dvs, det finns t ex mineraler som sorterar in under näringsämnen men inte ingår i energiinnehållsberäkningen.

Det är helt sjukt när folk ska diskutera definitionen på processad och färdigmat. Många har absolut ingen aning och man ska komma ganska långt upp i hierarkin för att hitta någon form av konsensus. Många gånger så dyker det upp såna här extremister på arbetsplatser och ska diktera villkoren. Problemet blir ofta att man ibland tvingas dra in den "förmånen" för samtliga. Eftersom man inte kan erbjuda hela personalstyrkan samma förmån.

Alternativet brukar vara att man kan lyfta vissa samarbetssvårigheter och personen inte längre arbetar kvar.

• Gilla
  • Haha
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dvs, det finns t ex mineraler som sorterar in under näringsämnen men inte ingår i energiinnehållsberäkningen.
Ja jag menade naturligtvis inte att kalorier var den enda näring vi behöver. Jag menade bara att det är ett slags näring.

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Ultraprocesset är en tramsetikett. En potatis blir inte dålig för att den köps i frysdisken.

Bråket mellan Jacob Gudiol och Sebastien Boudet om ultraprocessat bröd är ett bra exempel på hur det används av försäljare för att visa att deras processeade mat minsann är bättre.

Att såna här diskussioner finns är för att den moderna människan har så många val och självklart blir det då olika sidor av allt som man kan vrida och vända och ställa emot varann i det oändliga.
Det mesta vi kan och vill äta är mat, alltså näring. Äter vi för mycket så går vi upp i vikt. Svårare än så är det inte...........Levde vi i en värld där det enbart fanns dafgårds färdigrätter så skulle ingen ifrågasätta det.
De som predikar nyttighet in i absurdum lever inte längre de heller så frågan är vad de är ute efter?

Alfredo Alfredo skrev:
Ja jag menade naturligtvis inte att kalorier var den enda näring vi behöver. Jag menade bara att det är ett slags näring.
Kalorier/Joule är ett mått på hur mycket energi som frigörs när ämnet bryts ned. Det säger ingenting om vilken nytta ämnet gör i kroppen innan det eventuellt bryts ned.

useless useless skrev:
Det säger ingenting om vilken nytta ämnet gör i kroppen innan det eventuellt bryts ned.
Nej men energi från maten behöver i alla fall jag. 😀

Ossian K Olsson
Alfredo Alfredo skrev:
Nej men energi från maten behöver i alla fall jag. 😀
Problemet blir när du fått i dig 100% av ditt dagliga intag av kalorier men bara 50% av den andra näringen.

• Gilla
TheImprovisor och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Problemet blir när du fått i dig 100% av ditt dagliga intag av kalorier men bara 50% av den andra näringen.
Absolut. Då har du inte fått i dig all näring du behöver men du har trots allt fått i dig näring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.