Alfredo Alfredo skrev:
Nej men energi från maten behöver i alla fall jag. 😀
Dricker du en liter renat brännvin får du i dig dagens energibehov med råge. Frågan är hur länge kroppen överlever endast på det?

Den stora grejen är ju dock de som hävdar en massa..........De som har en normalt fungerande kropp får ledigt i sig allt de behöver om kosten är balanserad. Även dafgårds varje dag är nog balanserat så det räcker till och blir över. De som tror annat har ju en agenda som inte riktigt är sann.....

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dricker du en liter renat brännvin får du i dig dagens energibehov med råge. Frågan är hur länge kroppen överlever endast på det?
Vart vill du komma egentligen? @Ossian K Olsson skrev "Men det finns också väldigt mycket skitdålig färdigmat som har för högt innehåll av salt, fett och kalorier samtidigt som närig i princip saknas.". Jag hävdar att det är ett direkt felaktigt påstående att säga att näring "i princip saknas" då fett och kalorier är just näring. Därmed inte sagt att det är all sorts näring vi behöver eller bra sammansatt näring.

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, bristsjukdomar är extremt ovanliga idag. Att få i sig för mycket kalorier är istället vanligt.

Just diskussionen om vad som är processat, ultraprocessat eller naturligt är ofta bara politisk och okunnig. Men det betyder inte att det är fel att diskutera mat, innehåll, tillgänglighet, matvanor och liknande.

För 30 år sedan diskuterades helt seriöst vilken i Spice Girs som var "the fat one". Tänker man på vad som hänt sedan dess blir det lite svårare att ducka för att vi har ett stort samhällsproblem. Inga som helt pekpinnar från min sida eller vilken sida som har rätt. Bara en påminnelse om att det är sättet man debatterar och grupperar mat som är knas - inte att vi har en debatt om mat och ätandet. Så om det går att vrida diskussionen rätt, är det så mycket bättre än att försöka tysta den.

Det gör inte din uppgift lättare Jan, men om det går att undvika processbegreppet i din dragning och få folk att se på innehåll i form av kalorier, salt och socker och på det sättet göra sina val är mycket vunnet. Energiinnehållet för luncherna vi äter i dag är oftast väldigt dåligt anpassade till att vi sitter vid datorn hela dagarna. Att äta både en sån lunch och fikabröd ett par timmar senare är för mycket för alla utom Gunde Svan och det är nog ett större hot mot hälsan än om det är solros eller soja i maten.

Fem personer poserar i färgstarka kläder, med olika uttryck och poser. Tydliga 90-talsinfluenser i stil och mode.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
BigR
Jag minns inte. Var det Ginger eller Scary Spice som var den feta?

Tror det landade i att den som var fet hela hon var Ginger, men Emma/Baby blev först ratad för att hon hade för feta lår för att bli popstjärna. Som sagt inte mer än 30 år sedan.

BigR
Ja för trettio år sedan undrade vi fortfarande. Nu vet vi att de var feta allihop!

Följ skinny girls och skinny girls diet på TikTok så får ni veta både hur man ska se ut och vad man ska äta.

• Haha
  • Ledsen
MasMats och 2 till
  • Laddar…
Tycke det beror på lite vad de "ultraprocesade" ingredinserna är
socker söttningsmedel, härdade oljor, smakförstärkare, salter/nitriter, konserveringsmedel, färgämnen, kraftiga emulgeringsmedel...

Se man dafgård tog ja denna:
https://foodservice.dafgards.se/All...portioner/Creamy-Garlic-Chicken-1-port/p/4199

Pasta av DURUMVETE (rapsolja, salt), kyckling* (15%), MJÖLK, vatten, CRÈME FRAICHE, gröna och svarta oliver, röd grillad paprika, OST, modifierad stärkelse, Grana Padano (MJÖLK, salt, löpe, konserveringsmedel E1105 (från ÄGG)), persilja, kycklingfond (vatten, kyckling, salt), kryddor (bl.a chili, paprika), salt, sirap, ÄGG, bambu-/citrusfiber, socker, torkad tomat, vitvinsvinäger, rismjöl, vitlök. *Ursprung: EU.

Här tycker jag bara "modifierad stärkelse, E1105" som sticker, dock ganska harmlösa i min mening. Sen kan man diskutera näringsinheållet som inte är de bästa en del mättat fett och mycket salt.

"inte det bästa" är då jämfört med vad?Det är ju det här som blir så fel för med facit i hand finns det alltid nåt som är bättre än en dafgårds men i det stora hela så får man antagligen i sig det man behöver i en sån låda. Att man sen inbillar sig att något blir bättre av andra ingredienser och gärna mer naturliga sådana är ju bara hittepå just för att man har nåt att jämföra med. Det rena blir liksom såklart bättre än det orena..........trots att man knappast kan påvisa nån skillnad i slutändan. Det finns renlevnadsmänniskor som är rabiata i allt och de dör vid 50 års ålder samtidigt som många andra lever till vad som helst utan att bry sig ett skit.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
boihus123 boihus123 skrev:
Här tycker jag bara "modifierad stärkelse, E1105" som sticker, dock ganska harmlösa i min mening.
Det är bara för att det har ett E-nummer som E1105 det sticker ut. Det är ett naturligt protein, enzymet lysozym, som finns i ägg. Alltså något man får i sig varje gång man äter ägg. Jag använder det på jobbet ibland för att öppna upp bakterieceller, enzymet tuggar upp bakteriers cellvägg så att de spricker - det är så det fungerar som ett konserveringsmedel både i ägg och i Dafgårds mat.

Modifierad stärkelse låter också värre än det är. Det finns en enorm mängd olika kolhydratkedjor naturligt i mat så modifierad stärkelse tillför knappast något vårt mag- och tarmsystem inte i alla fall hanterar.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
E-nummer är läskiga. Både E162 och E220 låter ju otroligt artificiellt. Kemi ni vet.

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Med det sagt så ska man fortfarande vara noga i val av färdigmat. Det finns fantastisk färdigmat som lagas på samma sätt som hemma där enda konserveringsmetoden är vacuumförpackningar. Mat med bra näringsvärden.

Men det finns också väldigt mycket skitdålig färdigmat som har för högt innehåll av salt, fett och kalorier samtidigt som närig i princip saknas. Värst är väl de lådorna med friterade pommes, någon köttbit och "beasås". Liten portion som man inte blir mätt på men som ger ett stort intag av dåligheter.

Exempel [länk]
Hittar inget dåligt i ovan rätt. Det mesta är hur man lagar som hemma eller motsvarande. En nyttig och bra lunch!

Jo, en sak är väl mindre bra, citronarom. De kunde använt citronjuice istället.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.