6 845 läst ·
34 svar
7k läst
34 svar
Problemssök vedspis (Näfveqvarn no107)
Medlem
· Finspång, Östergötland
· 19 inlägg
Jag har också en Näfveqvarn 107 och har liknade problem. Brukar hjälpa att elda några ggr med en lite burk med T-sprit som man skjuter in i sotluckan. Då brukar draget komma igång och man kan börja elda som vanligt.pontus.andersson skrev:
Jag har lite bekymmer med mim vedspis och försöker problemsöka den.
Själva problemet är att det är dåligt drag i spisen och det rycker in igenom hällen. Elden dör snabbt i eldstaden.
Det som jag redan gjort är att sota spisen och tömma askan. Jag har även tänt tidningspapper i sotluckan.
Jag har beställt ett nytt bränjärn då det gamla är sprucket. Men kan det påverka draget i spisen?
Ett andra bekymmer är att en flisa och en skruv är borta i hällen. Här har jag fått råd att använda någon 'flytande metal' för att laga detta. Kan detta lilla hål påverka draget?
Är det något jag missat för att lösa problemet?
Skjut in en liten sardinburk med t-röd i sotluckan och tänd på. Vänta några minuter så skorstensröret hinner värmas upp och ev köldpropp försvinner, tänd sedan elden. Då har man fått drag och det går snabbt att få upp en eld. Klara dagar är det alltid lättare att få igång vedspisen är när det är lågtryck ute. Allt är en erfarenhet. Lär känna din vedspis!
Boktips: Elda i vedspis och kamin av Peder Edvinsson
Boktips: Elda i vedspis och kamin av Peder Edvinsson
Klicka här för att svara