Dom där skadorna ska inte påverka hur det brinner eller vilket drag du har.
Det ligger inga lösa stenar/bitar i kanalen?

Eller en död fågel i skorstenspipan?

Har haft det en gång, förstod först inte varför det fanns miljoner med flugor i köket på torpet.:sick:
Det var precis när fågeln dött.

N
Finns där bara ett spjäll ? En del vedspisar har ett spjäll som ställer om man vill värma ugnen eller inte. Borde ju dra i båda lägena men där kan ju fastna sot. En del skorstenar har också spjäll högre upp så att när skorstenen är varm så stänger man det spjället så hålls hela skorstenen varm.

Jag har fått igång draget nu efter lite extra noggrann sotning (det var dot som legat så länge tillsammans med bitar av lera att jag trott det var en del av spise.)

Men elden dör i eldstadsdelen trotts detta. Så det verkar vara syrebrist där. Jag har askkoppen öppen och utdragen en cm eller så trotts detta så för elden

pontus.andersson pontus.andersson skrev:
Jag hade uteslutit det i och med att de andra eldstäderna fungerade men om de alla har olika rör i själva 'skorstenen' så är det möjligt.

Jag har försöka med lite tidningspapper men det har inte gett någon effekt.
Hos oss är det kallpropp i de enskilda rören ibland. Jag brukar sätta ett värmeljus i sotluckan en stund när det är svårt att få drag. Och, som föreslagits öppna fönstret (dörr i mitt fall eftersom vi har innanfönster) och bränna lite späntade stickor och tidningspapper som du skrev tills det blir ordentligt drag. Om vi inte eldat på en vecka kan det ibland vara lite meckigt att få till draget men sen jag kom på de här knepen funkar det.
Jag har haft andra spisar som varit mkt mer sammarbetsvilliga. Det är rätt olika på olika spisar.

Edit: såg precis att du fått fart på draget. Det var ju bra.

• Gilla
pontus.andersson
  • Laddar…
pontus.andersson pontus.andersson skrev:
Jag har fått igång draget nu efter lite extra noggrann sotning (det var dot som legat så länge tillsammans med bitar av lera att jag trott det var en del av spise.)

Men elden dör i eldstadsdelen trotts detta. Så det verkar vara syrebrist där. Jag har askkoppen öppen och utdragen en cm eller så trotts detta så för elden
Öppna ett fönster tills det brinner ordentligt. Om det nu inte är så att du har för tätt hus?

• Gilla
pontus.andersson
  • Laddar…
Jag ska testa båda knepen! Tack!

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Ser du hela kanalen?
Annars lyft bort spisen och inspektera rökgången, det ligger garanterat med gojs i kanalen.

• Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ser du hela kanalen?
Annars lyft bort spisen och inspektera rökgången, det ligger garanterat med gojs i kanalen.
Jag får nog göra så. Ska göra ett försök nu i helgen!

LÖST (troligtvis)
Det var två orsaker. Dels så var det mycket sot och aska i kröken från spisen till skorstenen. Dels så var inte den stora spisplattan tät eftersom bränjärnet var så kröckt att den tröcks upp med någon milimeter och rök sipprade ut.

Vi har inte testat ännu efter som det nya bränjärnet inte har kommit än och vi lyckades slå sönder luckan till rökröret med en slagsktuvmejsel. (lucka skruv och mutter hade rostat ihop )
Jag har nu totalt fått ihop lite drygt 3l sot och aska från spisen (den var inte särskilt underhållen)

Jag hoppas på att kunna testa spisen i veckan men jag är rätt säker på att problemet nu är löst!

Tack allesammans! Så hoppas jag att andra får hjälp av den här tråden!

• Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
Helt klart något som blockerar rökens väg ut. Det spruckna brännjärnet och den defekta hällen ska inte spela någon roll. Du ska kunna elda med både vedlucka och draglucka öppna utan att det röker in. Att behöva öppna dörrar o fönster för att få drag i spisen är även det tecken på att något är fel. Jag har eldat i spis o kakelugn vintertid i kallställda hus utan problem med rök som letar sig in. Enda gången jag haft problem var i kakelugnar som stått med stängda spjäll vintertid och därmed fått rökgångarna blockerade med snö.
Kolla rökgångarna. Jag vill lova att dina problem sitter där. Ett barn ska kunna tända utan att det luktar rök.

Åsa Lund
Lyckades nu lyfta ut spisen och kolla bakom?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Lyckades nu lyfta ut spisen och kolla bakom?
Nej, det räkte med att komma in igenom rökluckan

H Husvagnsthord skrev:
Helt klart något som blockerar rökens väg ut. Det spruckna brännjärnet och den defekta hällen ska inte spela någon roll. Du ska kunna elda med både vedlucka och draglucka öppna utan att det röker in. Att behöva öppna dörrar o fönster för att få drag i spisen är även det tecken på att något är fel. Jag har eldat i spis o kakelugn vintertid i kallställda hus utan problem med rök som letar sig in. Enda gången jag haft problem var i kakelugnar som stått med stängda spjäll vintertid och därmed fått rökgångarna blockerade med snö.
Kolla rökgångarna. Jag vill lova att dina problem sitter där. Ett barn ska kunna tända utan att det luktar rök.
Ja, då kanske det inte påverkade något att den stora spisplattan inte låg platt emot och wobblade något. Du har definitvt rätt i att det låg skit ivägen. När vi väl kom in genom spisluckan så lyckades vi få bort mycket med sot och aska. Vi har inte märkt av något i skorsten. Men där kunde vi bara lysa med ficklampor och sotarn ska ha varit där i november.

Jag väntar på de nya delarna och ska testa då men jag tror det är klart.
Tack för hjälpen jag uppskattar det verkligen!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.