Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej och hå,
Bara för att man får koppla så måste man koppla säkert.

En behörig elektriker får koppla hur han vill, under ansvar.
Om man kopplar så att det inte stämmer med praxis, ska man visa att man inte utsatt någon för fara.

Dessa regler ska man inte ändra.

Däremot om jag förstått saken rätt, får man koppla hur som helst i lös utrustning. Däremot är man fortfarande skyldig om olyckan är framme.

Vad behöver en galning för behörighet för att serva torktumlare och kaffebryggare? Ojdå, jag kortslöt övertemperaturskyddet...
 
Finns det en änkom behörighet för galningar?! :)
 
Det finns många snabbfix, som inte är så lämpliga.

Klassikern är proppsäkringen i mässing, som tar lite högre laster.

Ett utlöst övertempskydd, kan man koppla förbi, utan att fundera på varför det löste ut.

Det var det jag kallade galningar, men den korrekta benämningen är imbecilla idioter.

Men dessa mindre vetande individer gör saker, mest fel.

Men det är inte olagligt för dem att reparera elapparatur, med alla risker och skadeverkningar som kan följa.
 
All elapparatur som säljs skall ju vara CE-märkt, det måste väl betyda att den som repar skall kunna, efter att fabrikörens garantier etc skall fortsätta att gälla, upfylla de krav på service som varan skall hålla för att kunna uppfylla CE-märkningen även fortsättningsvis?! Vill minnas att om man byter stickpropp på en brödrost med gjuten propp så ändras förutsättningen för CE-märkningen!
Med detta som fortsatt grund för min diskussion så kan jag hålla med om att det finns väldigt många väldigt olämpliga personer där ute som enl mig borde hålla sig långt ifrån en skruvmejsel av väldigt många skäl!
 
I vissa fall står CE för China Export (iaf kan man anta det ;) ) öppnar man upp sakerna kan det vara minst sagt obra.
 
mr.Ola skrev:
Vill minnas att om man byter stickpropp på en brödrost med gjuten propp så ändras förutsättningen för CE-märkningen!
Sånt där byråkratiskt trams blir man ju bara förbannad på. :@:@ (Inte ditt fel mr.Ola)
 
wallenberg skrev:
Jag tycket att det är lättt att ha synpunkter å elarbeten när man själv inte jobbar med det för då tror man att det är så lätt bara för att man vet hur man installerar ett uttag men det som ingen gör är att beräknar utlösninggs vilkoren för uttag mm och testar så att hela anlägniingen fungerar korekt för när man väl behöver att säkringen ska lösa så gör den inte det på grund av att man inte har läst den allmäna behörigheten för där får man lära sig mycket om livsviktiga saker och det är en utbildning på minst 400 timmar det är en utbildning på minst 3 månader heltidsstudie!
Det är nog ingen som säger att man inte ska gå någon utbildning 400tim=10veckor heltid verkar väl rimligt tycker jag, däremot paraktik i 4år är ju löjligt, som någon sa
säkerhet är inget som man skaffar sig hantverksskicklighet efter tiden den ska sitta direkt efter utbildning o prov annars ska man nog syssla med nåt annat !

De flesta "elektriker" hempular eftersom de knappast bara installerar på arbetstid
(de utan egen behörighet dvs de flesta)

Lagen är uddlös=ingen blir straffad för de mest tokiga installationer (se byggprogram,värsta kopplingarna i forumet mm)

Vad är då vitsen med den om ingen följer den?

Lättnader i praktikkravet för behörighet skulle göra att fler skaffade sig en =mindre sk hempul av kunniga och intresserade
 
tomlan skrev:
...Lättnader i praktikkravet för behörighet skulle göra att fler skaffade sig en =mindre sk hempul av kunniga och intresserade
Det finns nog ingen som helst risk att hempulare skulle skaffa sig någon form av behörighet, än mindre Allmän Behörighet. Varför skulle de det?

Allmän Behörighet behöver du bara om du ska starta eget företag, alt ha hand om en "el-avdelning" på ett stort företag.

Alltså inte speciellt många som har behov av en ABx behörighet.
 
Om flera i byn har behörighet så skulle nog hempuleriet minska, ja. Lite konkurrens skulle nog höja både tillgängligheten och kvaliteten.
 
T
mr.Ola skrev:
All elapparatur som säljs skall ju vara CE-märkt, det måste väl betyda att den som repar skall kunna, efter att fabrikörens garantier etc skall fortsätta att gälla, upfylla de krav på service som varan skall hålla för att kunna uppfylla CE-märkningen även fortsättningsvis?! Vill minnas att om man byter stickpropp på en brödrost med gjuten propp så ändras förutsättningen för CE-märkningen!
Med detta som fortsatt grund för min diskussion så kan jag hålla med om att det finns väldigt många väldigt olämpliga personer där ute som enl mig borde hålla sig långt ifrån en skruvmejsel av väldigt många skäl!
Om jag minns rätt betyder det att den som modifierar en apparat tar över ansvaret för att villkoren för CE-märkning uppfylls. Nu är ju CE-märkning lite speciellt, det är ju ett krav men samtidigt kan man väl fortfarande stå för både tester och underskrifter själv, så vad en CE-märkning egentligen innebär vete 17...
 
Det innebär att tillverkaren lovar att produkten uppfyller lämpliga standarder.
 
Och CE märkningen är bara intressant om du skall sälja prylen. Hemmapulare (i meningen göra egna apparater) får göra i princip vad som helst, ur elsäkerhets synpunkt. Kravet är givetvis att det uppfyller de säkerhetskrav som finns. Reparera får du också göra.
 
TLovskog skrev:
Och CE märkningen är bara intressant om du skall sälja prylen. Hemmapulare (i meningen göra egna apparater) får göra i princip vad som helst, ur elsäkerhets synpunkt. Kravet är givetvis att det uppfyller de säkerhetskrav som finns. Reparera får du också göra.
Och vad är den praktiska skillnaden i elsäkerhet, mellan en hemmapulad apparat och en hemmapulad installation?
 
Rrrrr skrev:
Det finns nog ingen som helst risk att hempulare skulle skaffa sig någon form av behörighet, än mindre Allmän Behörighet. Varför skulle de det?

Allmän Behörighet behöver du bara om du ska starta eget företag, alt ha hand om en "el-avdelning" på ett stort företag.

Alltså inte speciellt många som har behov av en ABx behörighet.
Jag skulle gärna lagligen och säkert, på min fritid, kunna montera ett vägguttag och ansluta detta till gruppcentralen hemma hos mig själv eller hos en kompis.

Detta är jag knappast ensam om. Så vad som menas med att det inte är speciellt många som har behov av en ABx behörighet, har jag svårt att förstå...
 
ja, hade det vart praktiskt möjligt för mig med heltidsjobb att ta ABL så hade jag givetvis gjort det direkt, för att kunna hempula hemma, och för att göra lite småjobb vid sidan av lagligt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.