Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
@snickarboden.
Visst är ju förvanad (fd Elinstallatören) ett forumtroll.
Och normalt är det bästa att ignorera dom, troll som inte finns försvinner av sig själva ... :)

Men i detta fall är det ju lite mer problematiskt, han sprider desinformation som lurar många läsare ifall han inte får mothugg. Så jag ser det lite som min uppgift att balansera upp den informationen med lite annan, så alla läsare som inte läst förra årets hätska debatt får en mer nyanserad bild.
Men helst av allt skulle jag bara vilja lägga ner, och låta fanstyget självdö ... (forummässigt alltså).

@Avemo.
Ja detta trollande har ju varit lite speciellt, och nästan unikt på byggahus.se.
Vi har tidigare (och med vi menar jag rätt många andra forumister, däribland flera yrkesverksamma elektriker) tagit denna debatt.
Och iaf jag har verkligen försökt söka och se ifall det finns någon substans.
Bl.a. eftersöktes det av Elinstallatören gång på gång någon form av bevis för att hans påståenden har någon substans. Men en massa snömos var det enda som levererades i retur.
En rolig grej var när han påstod att han hade initierad men hemlig information om detta, som han tyvärr inte kunde lämna ut.
Nu börjar det låta klassisk konspirationsteoretiker, eller hur ...? :)

Ja, jag vet inte ...
JAg vet inte varför ... Bara trolla?, eller vems ärenden springer denna elektriker från Jämtland? Ingen lär väl få veta.

Jag lär i alla fall komma att vara kortfattad med min kritik denna gång, då det egentligen inte är lönt.

Om nån ser nån logik i dravvlet ovan så upplys mig.
Jag har liksom "lite" svårt att tränga igenom svamlet från vår gamla bekant
Rätt imponerande med att denne inte drar sig för att rätta behöriga *S*

/Kent

Rätt kul att flera har samma åsikt.
Kort sagt och nu får jag utnyttja min "status" lite och det är att om det hade funnits minsta sanning i det som forvanad skiver så hade jag faktiskt påpekat det i checklistan.
Dravvlet som en anonym användare kommer med bryr jag mig föga om om men om han kan presentera sig med namn etc så är jag beredd att bemöta det.
Av nån outgrunderlig anledning gissar jag att så inte lär ske *S*
/Kent

Redigerat:
F
Jag har fått begränsningar att klippa in vad lagar/förordningar säger. Samt paragrafer vad de står för.
Jag kommer inte att lämna ut anställda på förs.bol. som berättat vad de vet å hur det kommer att sluta.

Jag kan inte se i framtiden heller, å undrar vem som kan det, men....
Då jag undersökt samt införskaffat information av de som ämnet berör vet jag vad de avser.

Som sagt gör som ni själva vill å tror på, så gör jag det med....om xx antal år får vi se vem som har rätt.

Prata med era egna förs.bol om den fasta elinstallationen å vilka krav /önske mål de har.
Å jobba efter dem....

Mikael_L
Och med "checklistan" tror jag snickarboden menar denna:
http://www.byggahus.se/forum/el/111515-checklista-foer-el-naer-du-koeper-hus.html

ps, snickarboden.
Jag tror faktiskt förvanad har ABL-behörighet själv ... :)
Men det visste du nog ...

pss förvanad.
Inget av det där rör mig i vilket fall.
Jag gör så bra hempul att det ändå inte börjar brinna. Pga mindre tidspress gör jag antagligen bättre arbeten än dig ... ;)

Redigerat:
*funderar* Kan en person som skriver så här vara vettig?
Ser onekligen ut som en mindre rättshaverist *S*

/K

"Jag bråkar med EIO med förs.bol. med elsäk verket, då ALLA säger hur det okmmer att bli men ingen vill informera eller stå för det...nu.
Alla i branscher ser å vet om det men fegar ur då det skall framföras...å jag förstår dem mer och mer...

F
Ärade motparter, vad står det i el lagen samt el föreskrifter samt förs.bol. egna stadgar?

Står det inte vad de alla kräver för en elinstallation?

Varför skall förs.bol. ersätta något de inte behöver?

Tror ni att förs.bol. bedríver välgörenhet?

Eller vi gör så här istället, om "forvanad" eller någon annan kan fixa ihop en debatt i TV så ställer jag upp, gör vår kära "Eliinstallatör alias forvanad" det med? Det torde ju vara viktigt för denne? Sen är jag rätt säker på att man kan få med sig en del företrädare från både försäkringsbranschen och elfimorna.
Ställer du upp?
/Kent

F
Helt klart...

För mig spelar lagen ingen roll.....
Utan är mer oroliga för hur det kan bli för hemmapulare..

Bra, då lämnar jag över till Marlene att boka in ett reportage?
Med på det? Det innebär att du får lämna kontaktuppgifter till henne och sen ses vi vid inspelning.

Och om du undar så nej, jag är noll anonym

/Kent

Mikael_L
I föreskrifter står det att den som saknar behörighet begår en brottslig handling om han kopplar med fast förlagd starkström.

Vidare så står det, lite lagom ospecifierat, att en elanläggning ska vara säker.

Håller du med mig så här långt, förvanad?

Detta betyder att om jag eller någon annan hempular, men gör en korrekt elanläggning så bryter man endast mot elinstallatörsförordningen.
Själva elanläggningen är OK och är inte "olaglig"
(Jag skulle vilja se polisen ta in en elanläggning för förhör och sen att en åklagare startar rättsprocess mot elanläggningen :D)

Polisen har av naturliga skäl ganska svårt att leda i bevis att man har hempulat om dom inte kommer och knackar på medan man håller på.

Försäkringsbolagen har inga speciella villkor på själva elanläggingen (alla som läser denna tråd kan ju kika lite på sina villkor och rapportera ifall det finns sådana).
Det finns mest en del allmänt hållna aktsamhetsvillkor som gäller allt i huset.

Fösäkringsbolag ersätter normalt ALLT som ingår i försäkringen , om det inte kan befaras bedrägeri, eller "culpöst beteende". (Med åldersavdrag förstås....vilket många iofs verkar ovetande om)...Välgörenhet bedriver de icke, men är man orolig för bolagens vinstmaximering kanske man skall välja ett "ömsesidigt" bolag.. jo sådana finns faktiskt kvar.. (Inga aktieägare som vill vinstmaximera),

F
Jag har tom med förordat att lagar å paragrafer skulle tas bort, då de idag bara finns för...ja varför....
Men de ger många en säker bakdörr ut lixom....varför ha lagar folk skiter i å ingen kollar...

Mikael_L
Men du fick igång lite fart och fläkt i tråden iaf, förvanad ... :D

Klipper in...
"Jag har tom med förordat att lagar å paragrafer skulle tas bort, då de idag bara finns för...ja varför...."

Kort sagt, jag ger upp. Det går inte att bemöta idioter för man landar på deras nivå.

Adjö.
Skulle dock puckot vilja möta mig i TV så säg till. DET hade varit intressant.
/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.