42 135 läst ·
511 svar
42k läst
511 svar
Problemet med Behörighet.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Elinstallatörsförordning (1990:806)
DepartementNäringsdepartementetUtfärdad1990-06-28Ändring infördt.o.m. SFS 2009:24KällaRegeringskansliets rättsdatabaserSenast hämtad2009-10-08Allmänna bestämmelser
1 § Syftet med denna förordning är att förebygga risk för skador på person och egendom till följd av bristfällig eller felaktig installation av elektriska starkströmsanläggningar.
2 § I denna förordning avses med
elektrisk starkströmsanläggning, en anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom,
elinstallatör, en person som av Elsäkerhetsverket meddelats behörighet att utföra elinstallationsarbete i angiven omfattning. Förordning (1992:1234).
3 § Denna förordning gäller vid elinstallationsarbete som avser utförande, ändring eller reparation av en elektrisk starkströmsanläggning.
Förordningen gäller vidare vid elinstallationsarbete som avser fast anslutning av anordning till en starkströmsanläggning och losskoppling av fast ansluten anordning från en sådan anläggning.
Elsäkerhetsverket får föreskriva att förordningen skall gälla även i fråga om arbete på anordning som är avsedd att anslutas till en starkströmsanläggning. Förordning (1992:1234).
4 § Elsäkerhetsverket får i det särskilda fallet eller genom föreskrifter medge undantag från tillämpningen av förordningen. Förordning (1992:1234).
5 § I fråga om starkströmsanläggningar finns också bestämmelser i starkströmsförordningen (2009:22) och i förordningen (1993:1068) om elektrisk materiel. Förordning (2009:24).
Ändringar/Förarbeten (2)
Ändrad: SFS 2009:24, 1997:860
Elinstallationsarbetets utförande
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
7 § Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.
Lagrumshänvisningar hit (1)
8 § Elsäkerhetsverket får, i den mån det är påkallat från elsäkerhetssynpunkt, meddela ytterligare föreskrifter rörande elektriska starkströmsanläggningar, anordningar som är avsedda att anslutas till sådana anläggningar och elinstallationsarbete. Förordning (1992:1234).
Behörighet
9 § Elsäkerhetsverket prövar frågor om meddelande av behörighet att utföra elinstallationsarbete. Verket får meddela föreskrifter om krav på utbildning och praktik för behörighet.
För att täcka Elsäkerhetsverkets kostnader för handläggning av behörighetsärenden skall en särskild avgift betalas till verket för varje beslut om meddelad behörighet. Verket meddelar, efter samråd med Ekonomistyrningsverket, närmare föreskrifter om avgiften. Förordning (1998:467).
DepartementNäringsdepartementetUtfärdad1990-06-28Ändring infördt.o.m. SFS 2009:24KällaRegeringskansliets rättsdatabaserSenast hämtad2009-10-08Allmänna bestämmelser
1 § Syftet med denna förordning är att förebygga risk för skador på person och egendom till följd av bristfällig eller felaktig installation av elektriska starkströmsanläggningar.
elektrisk starkströmsanläggning, en anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom,
elinstallatör, en person som av Elsäkerhetsverket meddelats behörighet att utföra elinstallationsarbete i angiven omfattning. Förordning (1992:1234). 3 § Denna förordning gäller vid elinstallationsarbete som avser utförande, ändring eller reparation av en elektrisk starkströmsanläggning.
Förordningen gäller vidare vid elinstallationsarbete som avser fast anslutning av anordning till en starkströmsanläggning och losskoppling av fast ansluten anordning från en sådan anläggning.
Elsäkerhetsverket får föreskriva att förordningen skall gälla även i fråga om arbete på anordning som är avsedd att anslutas till en starkströmsanläggning. Förordning (1992:1234). 4 § Elsäkerhetsverket får i det särskilda fallet eller genom föreskrifter medge undantag från tillämpningen av förordningen. Förordning (1992:1234).
5 § I fråga om starkströmsanläggningar finns också bestämmelser i starkströmsförordningen (2009:22) och i förordningen (1993:1068) om elektrisk materiel. Förordning (2009:24).
Ändringar/Förarbeten (2)
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
7 § Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.
8 § Elsäkerhetsverket får, i den mån det är påkallat från elsäkerhetssynpunkt, meddela ytterligare föreskrifter rörande elektriska starkströmsanläggningar, anordningar som är avsedda att anslutas till sådana anläggningar och elinstallationsarbete. Förordning (1992:1234).
Behörighet
9 § Elsäkerhetsverket prövar frågor om meddelande av behörighet att utföra elinstallationsarbete. Verket får meddela föreskrifter om krav på utbildning och praktik för behörighet.
För att täcka Elsäkerhetsverkets kostnader för handläggning av behörighetsärenden skall en särskild avgift betalas till verket för varje beslut om meddelad behörighet. Verket meddelar, efter samråd med Ekonomistyrningsverket, närmare föreskrifter om avgiften. Förordning (1998:467).Nu fattar jag noll igen.förvanad skrev:Elinstallatörsförordning (1990:806)
[bild] elektrisk starkströmsanläggning, en anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom,
[bild] elinstallatör, en person som av Elsäkerhetsverket meddelats behörighet att utföra elinstallationsarbete i angiven omfattning. Förordning (1992:1234).
3 § Denna förordning gäller vid elinstallationsarbete som avser utförande, ändring eller reparation av en elektrisk starkströmsanläggning.
[bild] Förordningen gäller vidare vid elinstallationsarbete som avser fast anslutning av anordning till en starkströmsanläggning och losskoppling av fast ansluten anordning från en sådan anläggning.
[bild] Elsäkerhetsverket får föreskriva att förordningen skall gälla även i fråga om arbete på anordning som är avsedd att anslutas till en starkströmsanläggning. Förordning (1992:1234).
4 § Elsäkerhetsverket får i det särskilda fallet eller genom föreskrifter medge undantag från tillämpningen av förordningen. Förordning (1992:1234).
Ändringar/Förarbeten (2)
- 13 §
- 13 §
Behörighet
[bild] För att täcka Elsäkerhetsverkets kostnader för handläggning av behörighetsärenden skall en särskild avgift betalas till verket för varje beslut om meddelad behörighet. Verket meddelar, efter samråd med Ekonomistyrningsverket, närmare föreskrifter om avgiften. Förordning (1998:467).
Nyss var dessa förordningar uppe (i villkoren)
"-elektrisk starkströmsanläggning i förordning (1957:601) om elektriska
starkströmsanläggningar samt förordning (1993:1068) om elektrisk materiel,"
Och nu pratar du plötsligt om något annat.
Du kan väl lika gärna dra till med EU's förordning om ankfoder när du ändå håller på.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
förvanad, med en dåres envishet repeterar du samma information... 
Redigerat:
Nu är det inlagt igen...men läs här å säg vart det står att det är ok utan behörighet.
Jag vill bara att folk tänker sig för innan de gör sakre som påverkar ersättningen vid ev skador.
Jag skäller inte på någon eller kränker dem med nedsättande namn/kommentarer.
Jag vill att folk inte skall luras att tro det är ok att installera själva...det kan få bittra konsekvenser.
Ni gör som ni vill - helt lkart. Jag vill dock att ni tänker på vad jag skrivit med de kontakter jag haft med berörda myndigheter/företag.
Att ni fattar ert beslut då ni vet om de risker det innebär med den information jag kommit med...
Jag vill bara att folk tänker sig för innan de gör sakre som påverkar ersättningen vid ev skador.
Jag skäller inte på någon eller kränker dem med nedsättande namn/kommentarer.
Jag vill att folk inte skall luras att tro det är ok att installera själva...det kan få bittra konsekvenser.
Ni gör som ni vill - helt lkart. Jag vill dock att ni tänker på vad jag skrivit med de kontakter jag haft med berörda myndigheter/företag.
Att ni fattar ert beslut då ni vet om de risker det innebär med den information jag kommit med...
Redigerat:
Det här med att det finns hänvisningar från det ena till det andra. Det har jag åxå framfört tll elsäkerhets verket, som anser att gemene man kan öppna samt följa den 'kedja' som täcker hela ämnet.
Jag önskar det vore lättare för de som inte vill förstå om allt stod i en lag med alla hänvisningar på ett ställe.
Då kanske folk kunde öppna å läsa...
Jag önskar det vore lättare för de som inte vill förstå om allt stod i en lag med alla hänvisningar på ett ställe.
Då kanske folk kunde öppna å läsa...
Norrbottenstorpet:
Jo jag har upprepat lagt in å försökt beskriva, men det går tydligen ändå inte fram....
MikaelL:
Jag förstår det är svårt hänga med i svängarna....
Men det senaste med det ändrings datum borde väl vara rätt aktuellt.
Du har ju frågat om förs.bol./elagar/el föreskrifter därav att det blir klipp från olika ställen med olika text.
Jag har försökt svara å visa vart det står å vad som står i texterna..vad mer kan jag göra?
Jo jag har upprepat lagt in å försökt beskriva, men det går tydligen ändå inte fram....
MikaelL:
Jag förstår det är svårt hänga med i svängarna....
Men det senaste med det ändrings datum borde väl vara rätt aktuellt.
Du har ju frågat om förs.bol./elagar/el föreskrifter därav att det blir klipp från olika ställen med olika text.
Jag har försökt svara å visa vart det står å vad som står i texterna..vad mer kan jag göra?
Redigerat:
Jag tror folk vill ha allting svart och vitt på papper, men det är inte så enkelt.
Kopplar man hemma själv och det skulle gå åt helsike så blir det en polisutredning.
Sen är det vad utredning kommer fram till om det ska väckas åtal mot den person som har gjort något mot regler och lagar.
Kopplar man hemma själv och det skulle gå åt helsike så blir det en polisutredning.
Sen är det vad utredning kommer fram till om det ska väckas åtal mot den person som har gjort något mot regler och lagar.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Kanske för att du inte ser the big picture. Lagtexten är ganska klar och tydlig på vad som är ok och inte ok. I den riktiga värden följer inte alla lagen, jämför bilkörning, gå mott rött, felparkering, fildelning, privatsmuggling av alkohol osv. Trådens "namn" syftar också till att diskutera om det inte vore på sin plats med en ändring i lag, förordning och föreskrifter.förvanad skrev:
Det senste resonemanget har handlat om vad de praktiska konsekvenserna av en överträdelse egentligen innebär. Du har bara hänvisat till egna spekulationer och ramlar tillbaka till lagen....upprepar igen...
Mikael L, förra posten inte riktad till dig ;-)
Då det i förs.bol. avtals text står en hänvisning till lagen.
Tror du verkligen att de ersätter nått de inte behöver?
Jag har ju pratat med de vanligaste förs.bol. och alla säger samma sak.
Att de INTE ersätter om de inte behöver.
Problemet är att inget prejudikat har tillämpats -än.
Då det inte är helt hundra på om det utförst efter den dagen det lades om....men jag (samt de anställda på förs.bol.) förstår att då det är ett fall som blir prej. så kommer det att bli konskvenser för dem som kopplat själva de senaste åren...-övergångstiden.
Det är just DET jag vill undvika, fastighets ägarnas frustration att deras hus -värt x miljoner- kan brinna ner utan att de för ett enda öre....
Tror du verkligen att de ersätter nått de inte behöver?
Jag har ju pratat med de vanligaste förs.bol. och alla säger samma sak.
Att de INTE ersätter om de inte behöver.
Problemet är att inget prejudikat har tillämpats -än.
Då det inte är helt hundra på om det utförst efter den dagen det lades om....men jag (samt de anställda på förs.bol.) förstår att då det är ett fall som blir prej. så kommer det att bli konskvenser för dem som kopplat själva de senaste åren...-övergångstiden.
Det är just DET jag vill undvika, fastighets ägarnas frustration att deras hus -värt x miljoner- kan brinna ner utan att de för ett enda öre....
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Och det leder försäkringsbolaget i bevis genom att....?
Men varför förstår du inte själv vilket fel du gör ...?förvanad skrev:
I en post visar du upp försäkringvillkor som pekar på några förordningar och föreskrifter.
Men när du sen försöker koppla samman detta med vad "du vill bevisa" så funkar inte det, för dessa föreskrifter skriver inget om detta.
Då tar du helt enkelt lite snabbt och bekvämt några helt andra föreskrifter och försöker lura mig och andra att du fortfarande pratar om samma sak.
Men det gör du ju inte.
Så för att förenkla för de som inte är så snabba av sig, och inte vana att läsa lagar och förordningar kan du väl göra lite större hopp, typ i nästa inlägg börja prata om ADR-bestämmelserna för farligt gods, eller livsmedelverkets regler för hygien på resturanger.
Jag menar bara så det blir tydligt för de som inte brukar läsa paragrafer och sånt att du faktiskt har bytt lagtext helt plötsligt.
Men jag och en massa andra som kan skilja på texten:
förordning (1957:601) och
Elinstallatörsförordning (1990:806)
lurar du inte det minsta.
Du har inte bevisat ett enda dyft än så länge.
Lika lite som du bevisade med dina 800 inlägg som "Elinstallatören".
Ok
Du får ha dina egna sanningar å visioner. Så följer jag iaf vad lagen kräver samt paragrafernas villkor.
Om jag inte har bevisat nog med att hänvisa samt klippa in texter från berörda parter och det inte framgått är det inte jag som har problem.
Det är inte svårare än att endast läsa vad som står i de texter som elinstallationer omfattas av...
Du får ha dina egna sanningar å visioner. Så följer jag iaf vad lagen kräver samt paragrafernas villkor.
Om jag inte har bevisat nog med att hänvisa samt klippa in texter från berörda parter och det inte framgått är det inte jag som har problem.
Det är inte svårare än att endast läsa vad som står i de texter som elinstallationer omfattas av...
"Alla kan vi göra misstag, men bara en idiot framhärdar i sin villfarelse"
- Marcus Tullius Cicero
- Marcus Tullius Cicero