Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Krillew skrev:
Hum... jag vet inte hur lång tid det tar för andra att lära sig.. men nog tycker jag att
man kan lära sig snabbare än 4 år.. Att få köra bil behöver man ju bara gå o "köraupp"
får man godkännt så får man utsätta alla för "fara" ;) Jag har skeppar exsamen får alltså föra en båt större än 12x3m det tog ca 1 timme o få den licensen.. Ja jag skulle också ha mörker navigering det tog en kväll..

Nu tror jag inte en timme räcker för att bli elektriker.. Men varför skall det just för att få elbehörighet behövas så lång tid.. Jag får bygga en apparat som sen en elektriker kommer o kopplar in.. Vad är svårast.. ?? Bygga apparaten eller koppla in den.
Nu tar det ju inte så lång tid att bli elektriker...
Men för att få behörighet, det är två helt olika saker... När du har behörighet så får du ansvara för elinstallationen på en hel industri likaväl som det ibland kan vara att spika kula mella två vägguttag hemma hos fru svensson.. Men eftersom det är ett så stort spann på arbetsuppgifter så krävs det ganska lång praktiktid.
Jag tror inte det varit så lyckat om en kille som gjort en el utbildning light skulle få lov att dimensionera och ansvara för när tex ett stålverk ska sätta in en ny stor kross... Men det får en person som har all denna praktiken och teorin. Men i detta fall kan nog även jag tycka att 4år är lite kort tid...

Det de flästa personer här inne efterfrågar är en hemapular behörighet MEN blanda inte den diskutionen i Allmän Behörighets kraven som jag ser det är det två helt olika saker.

Jag tror inte det är rätt väg att gå om man vill sänka kraven på den allmäna behörigheten bara för att alla hempulare ska få en behörighet... Lobba då mot myndigheten mot en annan typ av behörighet.
Alternativt ta bort anställningskravet på den som har behörighet så kan denne om han vill ta ansvar för någon annans installtion...
 
Akzid har en poäng där, bättre att låta dom erfarna elutbildade personer med allmän behörighet få kontrollera och godkänna för hemmapularens elarbete än att låta hemmapularen härja fritt med saker som kan gå fel. Nu är det ju självklart olika kunskapsnivåer hos hemmapulare och man har sett och hört om otroliga livsfarliga anläggningar men det många inte verkar tänka på är vad försäkringsbolaget skulle säga om man gör fel och bränner ner huset, alla verkar mest vara ute efter att spara nån tusenlapp och göra jobbet själv istället för att anlita yrkesman med behörigheter och försäkringar.

Så jag vet inte, spara 5000 kr och bränna ner en 3 milles villa och inte ha gällande försäkring är inget alternativ för mig (fast nu bor jag i lägenhet förstås...hehe)
 
Rrrrr skrev:
Men jag förstår fortfarande inte riktigt.. Varför ska du ha Allmän Behörighet?

Antar att det är för att starta eget? Eller inneha behörigheten som chef/projektledare för något större företag? (Kan inte komma på någon annan anledning)

Har du tänkt göra detta utan erfarenhet? 4år erfarenhet känns snarare i underkant för ovanstående tjänster.
ja, jag skulle vilja ha typ ABL fast som nån nämnde, den är egentligen lite för omfattande, jag hade nöjt mig med en lightvaiant som täcker alla förekommande elarbeten i vanliga villor, (bb1 är för lite) skulle vilja ha det för att det är häftigt:P
nejdå, men då kunde man ju göra lite extrajobb då och då, inte på heltid alltså utan t.ex. kunna koppla in luftvärmepumparna jag sätter upp och lite småjobb åt folk..
 
Akzid förklarade så bra vad jag menade så jag behöver väl egentligen inte skriva nåt mer :rolleyes:

Håller annars med om att det kanske borde finnas något mellanting mellan BB och AB. Typ för villainstallationer. Eller som för kylmontörer/rörmokare som vill kunna koppla in elen på sina prylar själv (ny matning till en central tex). Kanske en "ABL <25A"
 
Mikael_L
Dom borde kanske inte ta bort BB2:an, utan låta dagens BB1 och BB2 bli endast en behörighet - BB2 (men som medger det BB1 medger idag). Sen blir det en ny BB1 som medger lite utökning av grupper (inte bara inom grupp), men med några lämpliga restriktioner över detta.
T.ex. max säkringsstorlek (säg 16A) och en maximal kabellängd. Vidare skulle det kanske vara ett krav att centralen skyddas av JFB för att en BB1'a ska få utöka med en till grupp. (På detta vis har man tillförsäkrats en extra skyddsbarriär samt att utlösningsvillkoret inte längre är lika viktigt)
 
Dvs fler nivåer i behörighetssystemet och även utökat vad man får göra i fastigheter man själv äger. Det är trots allt man själv som ansvarar för dem och att då inte få lov att ens koppla loss en fast ansluten tvättmaskin är rent ut sagt horribelt.

Är i och för sig så det fungerar praktiskt idag med, händer det något och man inte har papper på det så åker man på det. Är det rätt gjort och inget händer så noll problem.
Varken praktiskt eller teoretiskt är det väl någon husköpare som begär papper på vem som bytte tvättmaskinen senaste gången? Eller tja, nån finns det nog men de letar nog hus fortfarande *S*
Just sånt hade man kunnat löst med att utöka med vad man får göra på sin egen fastighet.

/Kent
 
Rrrrr skrev:
Kanske en "ABL <25A"
Exakt!
 
Mikael_L skrev:
Dom borde kanske inte ta bort BB2:an, utan låta dagens BB1 och BB2 bli endast en behörighet - BB2 (men som medger det BB1 medger idag). Sen blir det en ny BB1 som medger lite utökning av grupper (inte bara inom grupp), men med några lämpliga restriktioner över detta.
T.ex. max säkringsstorlek (säg 16A) och en maximal kabellängd. Vidare skulle det kanske vara ett krav att centralen skyddas av JFB för att en BB1'a ska få utöka med en till grupp. (På detta vis har man tillförsäkrats en extra skyddsbarriär samt att utlösningsvillkoret inte längre är lika viktigt)
om man vill dra fram en 5g6 från huvudcentral och smälla upp en ny UC så räcker inte det där...
 
electrocuted>De allra flesta som pular hemma rör inte centralen och att då installera en ny är inte att tänka på.
Att du och jag gör det är en sak men man kan inte definiera föreskrifter efter det.
Skall man sen in med en ny central så bör man kunna en del för att det inte skall gå helt fel. Det där är långt över överkurs för de flesta som bara vill kunna byta tvättmaskin, sätta några extra uttag osv.

/Kent
 
jo det har du rätt i kent... men nog hade det inte skadat med en ABL 25A behörighet..
 
Mikael_L
I vilket fall skulle det vara jättebra ifall en massa yrkesgrupper såsom värmepumpsinstallatörer, köksmontörer, plattsättare, vitvaruinstallatörer osv osv hade en rimlig möjlighet att skaffa sig en egen behörighet som lämpar sig för deras arbetsuppgifter.
Dvs, koppla in en extra grupp (säkring) montera de ledningar som behövs, montera och megga en golvvärmeslinga osv.
Det är liksom lite osmidigt att det även ska kallas ut en elektriker för dessa relativt enkla moment.

Att sätta upp centraler och undercentraler är väl ändå en såpass ovanlig uppgift att jag har svårt att se nödvändigheten att det ska finnas en speciell behörighet för "små" centraler.
 
Mikael_L skrev:
I vilket fall skulle det vara jättebra ifall en massa yrkesgrupper såsom värmepumpsinstallatörer, köksmontörer, plattsättare, vitvaruinstallatörer osv osv hade en rimlig möjlighet att skaffa sig en egen behörighet som lämpar sig för deras arbetsuppgifter.
Dvs, koppla in en extra grupp (säkring) montera de ledningar som behövs, montera och megga en golvvärmeslinga osv.
Det är liksom lite osmidigt att det även ska kallas ut en elektriker för dessa relativt enkla moment.

Att sätta upp centraler och undercentraler är väl ändå en såpass ovanlig uppgift att jag har svårt att se nödvändigheten att det ska finnas en speciell behörighet för "små" centraler.
givetvis håller jag med om det första, BB1 borde utökas till att även innefatta utökning av befintlig central med extra grupp om plats finns.

sen det här "ABL 25A" skulle väl ha en begränsad efterfrågan, men det skulle passa mig bästd^_^b
behöver inte bara vara småcentraler, utan t.ex. nyinstallation av en hel villa, alltså alla förekommande arbeten upp till 25A
 
Akzid skrev:
el utbildning light skulle få lov att dimensionera och ansvara för när tex ett stålverk ska sätta in en ny stor kross... Men det får en person som har all denna praktiken och teorin. Men i detta fall kan nog även jag tycka att 4år är lite kort tid...
Visst förlåt i det avseendet har du helt rätt... Nu är det kanske inte så många som gör just det... och där bör man nog ha högre kompetens än vad vanlig yrkesskola
och några års praktik ger.

"ABL 25A" ... Ja nu känns det som om vi mer börjar bli överrens..
 
Redigerat:
Mikael_L
electrocuted skrev:
sen det här "ABL 25A" skulle väl ha en begränsad efterfrågan, men det skulle passa mig bästd^_^b
Jag skulle vilja sätta in en JFB här där vi bor, för mina barns skull, så jag hoppas elsäkerhetsverket omedelbart inför en JFB-behörighet också. :D


Ja, när vi ändå håller på och drömmer... :O

För finns det någon som verkligen tror att det någonsin kommer bli några lättnader?
I vårt land så införs det ju bara alltmer dravel i alla nivåer allt vad tiden går. Snart kommer vi helt drunkna i administration, regler, onödiga besiktningar av ditt och datt. Jag är inte det minsta förundrad över att Kina och Indien m.fl. länder formligen kör över oss i västvärden. Dom lägger ju inte 30% av sin BNP på onödigheter. :@
 
Mikael_L skrev:
För finns det någon som verkligen tror att det någonsin kommer bli några lättnader?
Nej... :( men drömma kan man ju...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.