3 227 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Problem....
7st 95x95 stolpar är infästa i regelverket och infällda i golvet och då kommer vi på att de känns för långa
. Dom som vi inte har satt kan jag ju lätt kapa till med kapsågen men de som redan sitter fast vet jag inte riktigt hur jag ska kapa på bästa sätt. Det är ca 150mm som ska bort och ytan ska givetvis bli helt plan efter kapning. Stolparna står alltså upp och går inte att ta bort.
Jag har en sticksåg som klarar 120mm djup i trä (Bosch GTS120) och en cirkelsåg som klarar 54mm i djup. vad gör man?
Jag har en sticksåg som klarar 120mm djup i trä (Bosch GTS120) och en cirkelsåg som klarar 54mm i djup. vad gör man?
Hade precis samma problem...
Helt, perfekt plana är inte helt lätt men behöver dom verkligen vara det. Skall du inte ha något lock på, som vi har?
Jag ritade runt och körde ett spår med cirkelsågen och handsågade resten. Nu hade mina stolpar stått i nästan ett år så de var inte så blöta. Är det ny-tryckta så kan det vara lite tråkigt med handsåg.
Sätter man sen ett lock på så syns inte den ev. något ojämna ytan.
Helt, perfekt plana är inte helt lätt men behöver dom verkligen vara det. Skall du inte ha något lock på, som vi har?
Jag ritade runt och körde ett spår med cirkelsågen och handsågade resten. Nu hade mina stolpar stått i nästan ett år så de var inte så blöta. Är det ny-tryckta så kan det vara lite tråkigt med handsåg.
Ojoj, det vore en syn. En vertikalmonterad 10SD. Brevik, lova att fota detta noga om du gör ett försök.e skrev:
Annars är det väl så att alla stolpändar vill ha en liten brädlapp på sig för att inte bli fula med tiden och då går det nog utmärkt med cirkelsågen + handkraft sista millimetrarna.
Jag skulle gissa att man normalt alltid kapar stolparna i efterhand för staket. Det är för jobbigt att passa in dessa från början.
Handsågen är ovärderlig i vissa lägen, antar att du inte har en vanlig motorsåg tillhands?
Kör du med stick- eller cirkelsåg kan ett tips vara att sätta en krage av brädbitar runt stolpen. Som du kan lägga an någon av elsågarna emot. Då slipper du försöka följa en markering som kan vara svårt på fri hand i den vinkeln.
Sprika eller använd tvingar för att fästa brädbitarna.
Kör du med stick- eller cirkelsåg kan ett tips vara att sätta en krage av brädbitar runt stolpen. Som du kan lägga an någon av elsågarna emot. Då slipper du försöka följa en markering som kan vara svårt på fri hand i den vinkeln.
Japp!, vi ska ha sånna tryckimpregmerade "dekorationslock". Köpte ett gäng på bauhaus. Får väl bli sticksåg eller cirkelsågen. Får fundera lite.
jocke4u skrev:Hade precis samma problem...
Makita ska ha en cirkel som tar 110 djupt, ska vara en riktig best. Hyra??
Exakt så gjorde jagNybyggare skrev:Handsågen är ovärderlig i vissa lägen, antar att du inte har en vanlig motorsåg tillhands?
Jag spände fast två raka brädbitar på var sin sida om stoplen där snittet skall vara och sågade med fogsvansen. Jag ser ingen stor skillnad på snittet jämfört med ett maskinsnitt :
Klicka här för att svara