Börjar bli desperat. Helt sprillans ny Cresent elina elcykel. Använd ca 2 veckor. Efter nån vecka började det tjorva lite att få lös batteriet men jag tänkte att det är ju lite klurigt/ovant så jag lär mig väl. Idag går det inte att få lös alls.
Har vänt mig till tillverkaren (idag) men affären ligger i södra Sverige och vi bor i norra. Ska man måste skicka tillbaka en sån här stor cykel vet jag inte ens hur man ska "slå in" den.
Läst på om temperaturförändringar etc men den har ju använts och stått i 10c värme hela tiden så det borde ju inte vara nån stor värmeskillnad.
Ingen som varit med om liknande?
Har vänt mig till tillverkaren (idag) men affären ligger i södra Sverige och vi bor i norra. Ska man måste skicka tillbaka en sån här stor cykel vet jag inte ens hur man ska "slå in" den.
Läst på om temperaturförändringar etc men den har ju använts och stått i 10c värme hela tiden så det borde ju inte vara nån stor värmeskillnad.
Ingen som varit med om liknande?
Min trehjulings batteri har fastnat 2 ggr. Den första gången fixades det hos försäljaren (cykeln hämtades 5 mil bort och jag fick lånecykel) och det gick på garantin. Den andra gången, i höstas, lämnades den in hos lokala cykelverkstaden och man fick borra upp batteriet. Jag betalade arbetet och lite reservdelar.
Cykeln står väl skyddad inne i en carportshörna och används året runt.
Det du råkat ut för är inte ovanligt enligt cykelverkstäderna.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 69 inlägg
Kan du prova att spruta in lite olja i låset? Har haft en Elina i 6 år, har haft problem att få ur batteriet men enbart när det varit kallt och det blivit is i låset. Men tänker om nyckeln kärvar i låset?
Men så dåligt.yonna skrev:
Min trehjulings batteri har fastnat 2 ggr. Den första gången fixades det hos försäljaren (cykeln hämtades 5 mil bort och jag fick lånecykel) och det gick på garantin. Den andra gången, i höstas, lämnades den in hos lokala cykelverkstaden och man fick borra upp batteriet. Jag betalade arbetet och lite reservdelar.
Jag tycker nyckeln går lätt in i låset och går lätt att vrida om (nästan lite föör lätt man tänker att oj är det verkligen upplåst nu?) Väntade mig typ nåt klick eller så. Fick i alla fall ut batteriet nu, av oklar anledning hållit på i flera timmar. Sätter in det och det går dels trögt att få in men sen fick jag hålla på massor med att få ut det igen provat kanske 10 ggr på raken och det är som att det "nyper fast". Om jag håller stenhårt i sadeln och drar ordenrligt bak och lite uppåt så får jag ut det men inte på första försöket-utan det krävs ändå en 5-6 försök innan det släpper....E Emma Gunnarsson skrev:
Vågar inte sätta olja då cykeln är ny. Men hade velat smörja "skenorna" som batteriet vilar på typ.
Fick loss batteriet nu. Ingen aning hur- har hållit på i flera timmar. Provade några gånger till att sätta in och ta ut det men det går verkligen extreeemt trögt både att sätta in(känns som grus på skenorna) och varenda gång "nyper" det fast när jag ska dra ut det. Trodde inte att det skulle vara en sån här grej som skulle strula först på en elcykel. 👎
Medlem
· Stockholm
· 69 inlägg
Undrar om det ändå inte kommer ge sig med tiden då, har haft två batterier till min cykel, båda har gått att få i och ur, men det batteriet som nu är nyast sitter tightare än det äldsta batteriet.R ratax skrev:Jag tycker nyckeln går lätt in i låset och går lätt att vrida om (nästan lite föör lätt man tänker att oj är det verkligen upplåst nu?) Väntade mig typ nåt klick eller så. Fick i alla fall ut batteriet nu, av oklar anledning hållit på i flera timmar. Sätter in det och det går dels trögt att få in men sen fick jag hålla på massor med att få ut det igen provat kanske 10 ggr på raken och det är som att det "nyper fast". Om jag håller stenhårt i sadeln och drar ordenrligt bak och lite uppåt så får jag ut det men inte på första försöket-utan det krävs ändå en 5-6 försök innan det släpper....
Vågar inte sätta olja då cykeln är ny. Men hade velat smörja "skenorna" som batteriet vilar på typ.
Klicka här för att svara