15 112 läst ·
74 svar
15k läst
74 svar
Problem with snow cleaning of the road
Stockholms kommun heter sedan väldigt många år tillbaka "Stockholms stad". Förhållandena är väldigt olika om man jämför innerstaden med ytterområden.P Pin skrev:
I vår del av Stockholms stad, ett villaområde, fanns det en trottoar på gatan som alltid hölls ren. På andra sidan förstås... Vi hade en infart för två bilar + entren + för soptunnan.
Vi löste det hela genom att prata med plogaren, lite presenter nu och då (choklad, vin mm) fick honom att ta den extra tiden för att inte lägga snön på vår infart.
Men visst, ibland var han stressad (=mycket snö) och ibland kom någon annan plogare (dvs snövall på infarten). Men på det stora hela fungerade det bra.
När vi därefter bodde på landsbygden i 15 år med 250m infart införskaffades en stor snöslunga. Själva infarten, ett par meter in, vid länsvägen hölls dock mirakulöst ren från snö.
Redigerat:
I innerstaden finns i princip inga privatägda villor som tråden handlar om så det är ett sidospår med eluppvärmda hängrännor.Hemmakatten skrev:
Sthockholms kommun heter sedan väldigt många år tillbaka "Stockholms stad". Förhållandena är väldigt olika om man jämför innerstaden med ytterområden.
I vår del av Stockholms stad, ett villaområde, fanns det en trottoar på gatan som alltid hölls ren. På andra sidan förstås... Vi hade en infart för två bilar + entren + för soptunnan.
Vi löste det hela genom att prata med plogaren, lite presenter nu och då (choklad, vin mm) fick honom att ta den extra tiden för att inte lägga snön på vår infart.
Men visst, ibland var han stressad (=mycket snö) och ibland kom någon annan plogare (dvs snövall på infarten). Men på det stora hela fungerade det bra.
När vi därefter bodde på landsbygden i 15 år med 250m infart införskaffades en stor snöslunga. Själva infarten, ett par meter in, vid länsvägen hölls dock mirakulöst ren från snö.
Hos mig plogades förr motsatt trottoar och på min sida lades en rejäl plogvall upp. Det märkliga är att på andra sidan gatan är det parkmark och alltså inga infarter eller brevlådor att dela ut post och tidningar i. Eller soptunnor att hämta. Eller infarter som blockerad av plogbillen. Numera har de bytt sida.
Snöröjningen är exemplarisk på gatan. En gång när jag var ute och skottade min uppfart ropade snöröjaren till mig att han kunde hjälpa till. Tog honom några sekunder att köra ca 40 meter på min uppfart och ta snön i skopan
Jag har alltid tyckt att det är viktigt att uppmärksamma alla människor som har ett yrke att ge service till mig och andra. På landsbygden är det extra tydligt. Snöröjare, sopåkare, postmän, avloppstömmare kommer regelbundet. Även sotare, miljöinspektörer m.fl. De har ofta andra yrken också som man kommer i kontakt med.
Att ha förståelse för och uppskattning av de olika tjänsterna som utförs för en tycker jag är självklart.
Att ha förståelse för och uppskattning av de olika tjänsterna som utförs för en tycker jag är självklart.
Förr i tiden (!) plogades gatan och det skottades - såvida uppfarten var skottad - manuellt av från staden utsända skottare. Detta var i Bromma. Jag är tveksam till att detta fungerar än idag. Kommer ihåg att vi syskon kommenderades ut tidigt på morgonen för att inte riskera att man hoppade över vår sträng.
Used to live in a rural area growing up, we had a "vägförening" and the plowing was done by the local farmer as he had a tractor. As he lived in the area he made sure to do a good work and left a narrow part of the road un-sanded for sleds.
If you live in a rural place, just talk to the guys/girls doing the plowing directly. If they know you they will be more careful with where they put the snow walls. Its normal to have to clear up a few small blocks of snow that escaped the plow, but not a wall that would impress Mr. Trump. In my experience most operators do a good job of putting snow walls where they don't interfere, but YEMV.
If you live in a rural place, just talk to the guys/girls doing the plowing directly. If they know you they will be more careful with where they put the snow walls. Its normal to have to clear up a few small blocks of snow that escaped the plow, but not a wall that would impress Mr. Trump. In my experience most operators do a good job of putting snow walls where they don't interfere, but YEMV.
Jag har varit i kontakt med kommunen flera gånger om att dom lastar över snö på våran fastighet men dom slår alltid ifrån sig. Det är bara att acceptera
Det ser rätt blött ut det där. Jag gissar på plusgrader. Snöslungor fungerar riktigt dåligt då, om alls. Bara så att du väger in det i eventuella inköpet.F Farooq skrev:Hej Members,
I have gone through all answers and such a wonderful feeling that there are lot of people to help me in this way and give me extra information needed. Thanks for your answers. For me it is all new and i am in learning phase because moved to villa first time 2 years ago. so quite a lot of new learnings. May be was a bit frustrated also as you need to clear big snow blocks at 00:00 before going out. ser ut att jag måste att investera lite mer på verktyg nu. som jag har bara Snöskyfflar så det är bra att köpa snöslunga är nästan i list och jobba lite extra på driveway också. kommer att diskutera med förening igen hur de kan fixa problemet.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Ställ ett släp eller något i tomtgränsen på din parkering och ställ ut ett antal höga trälådor från tex Plantagen "blomlådor" längs resten av tomtgränsen. Eller grannitblock om du vill övergöra det. Det kommer att ta det riktigt lugnt då och du får mindre snö in förhoppningsvis.S Seppuku skrev:
Där vi bodde förut ställde jag ut vårt släp i tomtgränsen på parkeringen. Det funkade bra, knappt några snösträngar. Då behövde akta sig noga och drog in knappt någon snö alls.
Där vi bor nu har jag gjutit fast brevlådan 1 cm innanför tomtgränsen på ett ovanligt ställe precis innan parkeringen. Den är dessutom onödigt stor och försedd med neonfärgade reflexer man ser den från långt håll och det blir en bra påminnare om att sakta ned i god tid innan. De aktar sig noga.
Har funderat på att sätta en liten lampa på den också, med solcell och ljusrelä, men än så länge behövs det inte för det funkar bra som det är idag.
Redigerat av moderator:
Och när alla ser till att försvåra så mycket som möjligt för snöröjningen så blir snön kvar på vägen istället och korkar den. Då blir väl alla nöjda och glada för att de inte behöver ta bort plogvallen från sin infart??
Och ingen kommer att klaga över att det knappt går ta sig fram på vägen med bilen pga snön ligger kvar där?
Och ingen kommer att klaga över att det knappt går ta sig fram på vägen med bilen pga snön ligger kvar där?
Känns som att du diskuterar en annan frågeställningM Myckling skrev:Och när alla ser till att försvåra så mycket som möjligt för snöröjningen så blir snön kvar på vägen istället och korkar den. Då blir väl alla nöjda och glada för att de inte behöver ta bort plogvallen från sin infart??
Och ingen kommer att klaga över att det knappt går ta sig fram på vägen med bilen pga snön ligger kvar där?![]()
Det där med omfattande manuell skottning dog när staden kom på att det kanske inte var rätt att betala daglönare i form av missbrukare med egen skyffel kontant lön och inte ta ansvar för deras arbetsförhållanden. Så nu är det nästan bara maskinbaserad snöröjning. Syns på trottoarer och i trappor.yonna skrev:
Förr i tiden (!) plogades gatan och det skottades - såvida uppfarten var skottad - manuellt av från staden utsända skottare. Detta var i Bromma. Jag är tveksam till att detta fungerar än idag. Kommer ihåg att vi syskon kommenderades ut tidigt på morgonen för att inte riskera att man hoppade över vår sträng.
Nej, inte försvåra. Bara styra upp eftersom de annars bara kör på.M Myckling skrev:Och när alla ser till att försvåra så mycket som möjligt för snöröjningen så blir snön kvar på vägen istället och korkar den. Då blir väl alla nöjda och glada för att de inte behöver ta bort plogvallen från sin infart??
Och ingen kommer att klaga över att det knappt går ta sig fram på vägen med bilen pga snön ligger kvar där?![]()
Så snön hamnar mellan infarterna. Smidigt och bra.
Ungefär samma som farthinder, man styr upp så folk inte bara kör på hur de vill. Precis samma sak.
Kalla det försvåra? Jag kallar det tvingande samarbete.
En annan sak som nu har löst sig.
Jag och några grannar har tillsammans bråkat med andra om oskottade trottoarer. Många skiter i det och vi vill inte ha barnen gående på gatan i mörkret till skolan.
Kommunen rekommenderade att vi polisanmälde. Och det gjorde vi. Polisen la ned det. Men det blev fart på grannarna sedan. Nu fasen är det ordning och reda. De hade ingen aning om att de är tvingade att skotta trottoarerna innan.
Om man gillar att skotta trottoarer så ska man köpa ett hus vid en trottoar, typ
Detta borde egentligen kommunen kunna fixa mot en mindre kostnad per år, men nu är det inte så. Gilla läget bara eller flytta.
.
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara

