P
E erimos skrev:
Så vad gör du med soporna sen efter att du argumenterat ner nån stackars receptionist?

Kolla istället vad du har för skyldigheter för att tjänsten ska kunna utföras. Om du inte skottar eller sandar är det väl du som tror att det är sommar året runt?
Jo, jag är noga med det och man ska skotta. Men det är som med allt annat, ibland snöar det konstant och man står inte ute hela tiden och då saknas flexibiliteten.
Inte receptionist utan "kundservice".
 
Magnus Filip skrev:
Det blir mindre missförstånd med engelska kanske?

Ungefär lika galet som att svenskar pratar engelska med danskar ibland. Det är ju nästan samma språk. Vi säljer till Danmark på jobbet och efter lite träning förstår man i princip allt de säger och de mig. Jag som inte ens är från Sverige begriper inte varför några av mina kollegor inte orskar lyssna och försöka förstå danska, utan kör med engelska. Slapphet?
Du svarar ju själv på din fråga innan du har ställt den. ”Efter lite träning”. När en normal svensk träffar en normal dansk och de ska prata med varandra har de vanligen inte tränat först. Då kan det vara snabbare att gå över till engelska.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
A andersmc skrev:
Du svarar ju själv på din fråga innan du har ställt den. ”Efter lite träning”. När en normal svensk träffar en normal dansk och de ska prata med varandra har de vanligen inte tränat först. Då kan det vara snabbare att gå över till engelska.
Har man aldrig hört danska innan så ja. Men har man kontakt då och då så ska man inte prata engelska.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Det blir mindre missförstånd med engelska kanske?

Ungefär lika galet som att svenskar pratar engelska med danskar ibland. Det är ju nästan samma språk. Vi säljer till Danmark på jobbet och efter lite träning förstår man i princip allt de säger och de mig. Jag som inte ens är från Sverige begriper inte varför några av mina kollegor inte orskar lyssna och försöka förstå danska, utan kör med engelska. Slapphet?
För att jag pratar med en dansk någon gång per decennium och inte orkar gissa vilka snarlika ord som har en helt annan mening eller varför personen just lät som han fick en semla i halsen. :)

Sen har jag en gång valt att gå över till engelska när jag pratat med en skåning också, men det var till 80% för att irritera honom för jag tyckte han var lite väl dryg. Funkade bra.
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Har man aldrig hört danska innan så ja. Men har man kontakt då och då så ska man inte prata engelska.
Och det har du mandat att bestämma?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
[media]
Rotvälska, inte danska
 
P Pin skrev:
This is not correct. It is not by law. It depends on the municipality. I live in Stockholm and I am not obliged to maintain the sidewalk.

Edit: I see you wrote most towns now :oops:
Det är ett problem i Stockholm att kommunen ansvarar för snöröjning av trottoarer. Många fastighetsägare har värmekablar i stuprören så att det inte ska bli stopp i dem på vintern. Men när dagvattnet runnit ut på trottoaren så upphör deras ansvar, så när det är kallt så rinner det inte iväg utan fryser och bildar till slut stora isberg som täcker hela vägen från mynningen av stupröret till trottoarkanten.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Det är ett problem i Stockholm att kommunen ansvarar för snöröjning av trottoarer. Många fastighetsägare har värmekablar i stuprören så att det inte ska bli stopp i dem på vintern. Men när dagvattnet runnit ut på trottoaren så upphör deras ansvar, så när det är kallt så rinner det inte iväg utan fryser och bildar till slut stora isberg som täcker hela vägen från mynningen av stupröret till trottoarkanten.
Jo men i villaområden har vi inte de problemen.

Det bör vara effektivare att Sthlm stad ordnar snöröjningen än varje enskild fastighetsägare.
 
P
A andersmc skrev:
Och det har du mandat att bestämma?
Typ ja. Som chef vill man leverera service
 
P Pin skrev:
Jo men i villaområden har vi inte de problemen.

Det bör vara effektivare att Sthlm stad ordnar snöröjningen än varje enskild fastighetsägare.
I många nybyggda områden med små tomter finns det helt enkelt ingenstans för fastighetsägaren att göra av med snömassorna som plogen vräker upp på trottoaren vid kraftigt snöfall. "Framsidan" är liten och kanske avgränsad med staket så att enda möjligheten hade varit att stapla snön mot huset vilket inte är så lämpligt.
 
K kindvall skrev:
I många nybyggda områden med små tomter finns det helt enkelt ingenstans för fastighetsägaren att göra av med snömassorna som plogen vräker upp på trottoaren vid kraftigt snöfall. "Framsidan" är liten och kanske avgränsad med staket så att enda möjligheten hade varit att stapla snön mot huset vilket inte är så lämpligt.
Där jag bor, och på de flesta andra platser får man inte bygga närmare gatan eller tomtgränsen än 4,5 meter. Då hamnar huset mitt på den lilla tomten.

Om plogen vräker upp snö på trottoaren är det väl för att den motsatta trottoaren är den som ska användas.

Jag ska inte ta hand om snö som kommunen plogar upp och kommunen inte ta hand om ”min” snö.
 
D Drömtroll skrev:
I Göteborg får villaägare en lapp i brevlådan med regler, bland annat snöskottning av trottoarer och sikttriangeln. Så det förekommer.
Men det gäller fortfarande bara där kommunen sköter vägen. Det här är en samfällighet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Där jag bor, och på de flesta andra platser får man inte bygga närmare gatan eller tomtgränsen än 4,5 meter. Då hamnar huset mitt på den lilla tomten.

Om plogen vräker upp snö på trottoaren är det väl för att den motsatta trottoaren är den som ska användas.

Jag ska inte ta hand om snö som kommunen plogar upp och kommunen inte ta hand om ”min” snö.
I storstadsområden är det inte ovanligt att man gör undantag för 4.5m-gränsen för tex radhus eller kedjehus, för att det ska kunna bli en brukbar liten plätt på baksidan överhuvudtaget.
 
K kindvall skrev:
I storstadsområden är det inte ovanligt att man gör undantag för 4.5m-gränsen för tex radhus eller kedjehus, för att det ska kunna bli en brukbar liten plätt på baksidan överhuvudtaget.
Nja möjligen om bilarna parkeras någon annan stans än på tomten då. Men i så fall skulle TS inte haft någon uppfart med snövall att bry sig om. Hus nära gatan är inte så vanligt om det inte är en ”gata” som tillhör radhusområdet.
 
E
Magnus Filip skrev:
Jo, jag är noga med det och man ska skotta. Men det är som med allt annat, ibland snöar det konstant och man står inte ute hela tiden och då saknas flexibiliteten.
Inte receptionist utan "kundservice".
om du tycker att det snöar för mycket och för länge tycker jag att du ska säga upp ditt abonnemang hos SMHI. Andra operatörer kan säkert ge dig en mer kontinental upplevelse.
 
  • Haha
antett
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.