Har målat några gamla dörrar och fönster med Nordsjö One door and window tech, enligt instruktionerna. Grundolja, Nordsjös alkydgrundfärg och så två varv täckfärg. Fönstren började flagna efter något år eller två. Färgen vill inte sitta kvar, det blir som ett elastiskt skinn man kan dra loss. Grundfärgen sitter däremot som berget, inte en flaga har lossnat. Har nu även samma problem med en gammal dörr, men där hoppade jag över grundoljan. Målade för någon dag sedan, färgen är genomtorr men går att dra loss. (Tyvärr inte överallt...) Till saken hör att färgen var några år gammal denna gång.
Är den känslig för att lagras länge?
Har någon råkat ut för samma sak med denna färg? Tips?
Är den känslig för att lagras länge?
Har någon råkat ut för samma sak med denna färg? Tips?
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Jo det skulle förstås vara det bästa, trots ett ofantligt jobb. Det kanske slutar med det, eller alkydfärg, men just för dagen var jag mest intresserad av att höra om nån annan råkat ut för samma sak, och om de i så fall hittade någon lösning, tex annan grundfärg eller vad som helst.F fribygg skrev:
Angående tipset om linoljefärg i stället för vattenbaserad "fönsterfärg", jag målade två teakytterdörrar i början på 00-talet med Alcros dåvarande vattenbaserade variant (grundade med alkydgrundfärg). Dörrarna sitter förvisso på norra sidan av huset men ser fortfarande ut som om de målats i förra veckan. Även om linoljefärg har sina fördelar hade det aldrig stoppat lika länge.
Kul!P Processengine skrev:Angående tipset om linoljefärg i stället för vattenbaserad "fönsterfärg", jag målade två teakytterdörrar i början på 00-talet med Alcros dåvarande vattenbaserade variant (grundade med alkydgrundfärg). Dörrarna sitter förvisso på norra sidan av huset men ser fortfarande ut som om de målats i förra veckan. Även om linoljefärg har sina fördelar hade det aldrig stoppat lika länge.
Varför gjorde du då inte gjorde likadant med samma färg den här gången?
Ingen i samhället säljer Alcro längre, det finns i princip bara Nordsjö här. Dessutom kan man nog förmoda att Alcro ändrat recepten flera gånger under 25 år, så det är svårt att göra likadant även om färgen till äventyrs hade hetat likadantF fribygg skrev:
Numera är det nog ovanligt att det finns färghandlare kvar lokalt (mycket färg säljs nog av de stora byggladorna, eller på nätet), förstår att du vill stödja den lokala handeln, men välj då en bättre färg nästa gång
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden