Jag har satt gipsskivor i taket, satt pappremsa i skarvarna och spacklat och slipat till världs ände.
Men jag får inte det slätt.
Testade med släpljus och precis varenda skarv syns. Funderar på om jag har spacklat för mycket så att det nästan blivit små "kullar"
Har ni några tips på hur jag kan rädda detta?
Testade med släpljus och precis varenda skarv syns. Funderar på om jag har spacklat för mycket så att det nästan blivit små "kullar"
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 291 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 291 inlägg
Har gjort samma, i ett rum ser det för jäkligt ut.
Men två tips, spackla och sen låt det verkligen torka. Jag spacklade, slipade målade och sen krympte spacklet efteråt och det blev fult.
Det andra är att slipa så du tycker det ser okej ut, sen måla, sen slipa lite igen.
Kör du med maskin? Kör rätt långsamt så att inte maskinen tar för mycket.
Men två tips, spackla och sen låt det verkligen torka. Jag spacklade, slipade målade och sen krympte spacklet efteråt och det blev fult.
Det andra är att slipa så du tycker det ser okej ut, sen måla, sen slipa lite igen.
Kör du med maskin? Kör rätt långsamt så att inte maskinen tar för mycket.
Det är svårare än man tror att spackla snyggt. Mina egna tidiga försök använde jag också för mycket spackel. Lärt mig att spackla flera gånger tunt med slipning emellan. Har du målat eller hur vet du slutresultatet? Sen är matta färger tacksamma. Kör du en blankare färg kommer du med släpljus aldrig att vara nöjd.David.B. skrev:
Jag har satt gipsskivor i taket, satt pappremsa i skarvarna och spacklat och slipat till världs ände.
Sen kanske du är för kritisk, man brukar bli det vid DIY jobb.
Principen för att spackla är att du ska fylla de partier som är låga. Använd en riktigt lång spackel spade. Du slipar det som sticker upp, lägger i det som är lågt. Som glad amatör får du räkna med kanske 10 vändor om du ska få det perfekt. Använd snickar pennan och rita svaga streck för att verkligen se dalarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Du ska använda en spackelspade som är minst 400mm bred, gärna 500. Sen spacklar du först med grovspackel då det inte sjunker ihop lika mycket.
Spackla först upp de försänkta kanterna med remsa.
Sen spacklar du minst två, troligen tre gånger där du drar ut spacklet 40-50cm på varje sida om försänkningen. När du drar av spacklet ska du undvika att lägga trycket mitt på spackelspaden utan mer ut mot kanterna - det är egentligen detta som är det svåra att få till snitsen på.
När du slipar ska du bara slipa lätt några få drag annars tar det för mycket och du får spackla ännu en gång.
Spackla först upp de försänkta kanterna med remsa.
Sen spacklar du minst två, troligen tre gånger där du drar ut spacklet 40-50cm på varje sida om försänkningen. När du drar av spacklet ska du undvika att lägga trycket mitt på spackelspaden utan mer ut mot kanterna - det är egentligen detta som är det svåra att få till snitsen på.
När du slipar ska du bara slipa lätt några få drag annars tar det för mycket och du får spackla ännu en gång.
Tack för bra svar!M MickeMörkö skrev:Principen för att spackla är att du ska fylla de partier som är låga. Använd en riktigt lång spackel spade. Du slipar det som sticker upp, lägger i det som är lågt. Som glad amatör får du räkna med kanske 10 vändor om du ska få det perfekt. Använd snickar pennan och rita svaga streck för att verkligen se dalarna.
När man lägger på mycket spackel, är det inte då ökad risk att det spricker i skarvarna när huset rör på sig?
Gips är i sig ett dött material utan rörelser förutsatt att du reglat och skruvat rätt. Det du ska spackla är skarvar och skruvhål vilket blir en given höjd. Kan aldrig bli för lite eller för mycket. Kan bara bli rätt mängd.David.B. skrev:
Klicka här för att svara