Jag har problem med 1-2 hägrar som ätit upp ca. 40 guldfiskar ur min damm när vi var på semester.
Har lagt ett nät över nu, men häger-j***ln ställer sig på nätet som sjunker lite och delar sig varpå maten blir serverad.
Har funderat på att köpa en fusk-svan eller liknande. Har någon av er erfarenhet av det, om det funkar? Eller är en sensorstyrd vattenstråle bättre?
Jag vill inte skrämma bort småfåglarna.
(Dammen är ca. 5x3 m.)

• Häger står på kanten av en trädgård med träd och blad i bakgrunden, vilket orsakar problem vid en damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
H
Finns väl el tråd för häger. Sen andra skrämmor.
Jag bävar för den dagen när jag får besök.
Har lite för stor Koi som jag är rädd om

Den första åtgärden är väl att fästa ihop nätet så det inte delar sig? Om det är stadigt så funkar antagligen buntband men annars syr man bara ihop det med några rader med stygn (för att fördela krafterna).

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Man kan köpa en häger i plast.
Jag tror dock att en häger i plast har mindre effekt när en riktig häger redan har fångat fisk i dammen.

B
Vi har testat både svan och häger i plast som avskräckning för häger. Funkade inte särskilt bra, förmodligen mest för att vår damm är väldigt lång och smal och hägrarna blev vana efter ett tag. Det som funkade bra hos oss var att spänna upp ett tråd i ca. 50-60cm höjd runt kanterna av dammen. Hägrarna lander på gräset bredvid dammen och vill promenera ut i vattnet vid kanten för att "fiska". De kan inte lander i vattnet och de kan inte kommer över tråden så då har de givit upp, just nu allafall 😀.

Redigerat:
Klassiskt problem. Mina föräldrar såg till att ha mycket växtlighet på ytan, det hjälpte ganska bra. (Min bror fick problem med en havsörn som tog en tamanka och ett par regnbågar ur hans damm, några tiotal meter från huset ...)

Guldfiskar i plast kanske funkar?

• Gilla
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
Tack för all input.
Nu har jag beställt en sensorstyrd sprinkler från Boanäs som kommer nästa vecka. Känns som det är minst jobb att hantera. Återkommer om jag lyckas fånga ögonblicket när hägern försöker igen

• Sensorstyrd sprinkler "Garden Sniper" från Aquaforte, artikelnummer SI-SB332, med skydd upp till 10 meter, pris 695 kr. Bild på häger och systemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.