Jag har problem med 1-2 hägrar som ätit upp ca. 40 guldfiskar ur min damm när vi var på semester.
Har lagt ett nät över nu, men häger-j***ln ställer sig på nätet som sjunker lite och delar sig varpå maten blir serverad.
Har funderat på att köpa en fusk-svan eller liknande. Har någon av er erfarenhet av det, om det funkar? Eller är en sensorstyrd vattenstråle bättre?
Jag vill inte skrämma bort småfåglarna.
(Dammen är ca. 5x3 m.)
Har lagt ett nät över nu, men häger-j***ln ställer sig på nätet som sjunker lite och delar sig varpå maten blir serverad.
Har funderat på att köpa en fusk-svan eller liknande. Har någon av er erfarenhet av det, om det funkar? Eller är en sensorstyrd vattenstråle bättre?
Jag vill inte skrämma bort småfåglarna.
(Dammen är ca. 5x3 m.)
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Vi har testat både svan och häger i plast som avskräckning för häger. Funkade inte särskilt bra, förmodligen mest för att vår damm är väldigt lång och smal och hägrarna blev vana efter ett tag. Det som funkade bra hos oss var att spänna upp ett tråd i ca. 50-60cm höjd runt kanterna av dammen. Hägrarna lander på gräset bredvid dammen och vill promenera ut i vattnet vid kanten för att "fiska". De kan inte lander i vattnet och de kan inte kommer över tråden så då har de givit upp, just nu allafall 😀.
Redigerat:
Klicka här för att svara