1 099 läst ·
26 svar
1k läst
26 svar
Problem med Sveasolar, SAJ HS3 och stödtjänster VPP
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 132 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 132 inlägg
Du borde kunna få din din sålda el utbetald. Det är ju dina pengar.P perlan77 skrev:
De där 10000kr är nog inte värda så mycket. Tyvärr.
Jag har också samma bekymmer med det men jag jobbar på ett problem i taget 😀D d0391m0 skrev:
Om jag kör Sveas styrning så kommunicerar den inte med Zaptec eller Wallbox laddarna.
Likaså om jag bara kör SAJ AI/elekeeper.
Håller på att försöka sätta upp HomeAssistant men det är inte helt plug&play om man säger så..
Det bästa jag hittat hittills är Tibber men är inte säker på att deras styrning är så pass smart att batteriet sätts i standby under tiden bilen laddar (chatGPT påstår att den inte gör det)
Någon med Tibber/SAJ/elbilsladdare går gärna flika in.
Ytterligare bekymmer är att Tibber pratar inte längre med min värmepump (Nibe F730) och den är inställd på att köra som hårdast när det är som billigast
Så summan är att Tibber kan sätta upp en plan att ladda bilar etc men när värmepumpen kickar igång så spricker den pga lastbalansering.
Det är hyfsat ironiskt att alla dessa smarta system tillsammans utgör ett komplett idiotiskt system.
Har en dansk kollega som kör sunmate.io och är väldigt nöjd där det mesta pratar med varandra, dock inte wallbox så om jag kör deras styrning får jag byta laddbox.
Tror att bästa totallösningen trots allt är HomeAssistant men det är ju så jobbigt att få allt att fungera!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 132 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 132 inlägg
Jag har Homevolt och elbil med Tibber och den brukar inte ladda ur batteriet vid elbilsladdningen.
Ibland laddar den bilen från batteriet men det är vid höga elpriser när man satt avresetid dagen efter. Då stryper den laddeffekten så att den inte köper från nätet.
Ibland laddar den bilen från batteriet men det är vid höga elpriser när man satt avresetid dagen efter. Då stryper den laddeffekten så att den inte köper från nätet.
Ja, Tibber kan både vara elhandlare och styra batteriet.D d0391m0 skrev:
Men du måste inte låta Tibber styra ett SAJ HS3.
Elekeeper har egen styrning för bland annat egenanvändning, tidsstyrning och AI-optimering efter elpris. Så vill du behålla kontrollen hos SAJ kan du i princip köra Elekeeper och välja elhandlare separat.
Tibbers extra värde är framför allt deras egen prisoptimering och Grid Rewards/stödtjänster. För den styrningen kräver Tibber att du också har deras elavtal.
Efter det som hänt i den här tråden hade jag personligen först bestämt vem som ska ha rätt att styra batteriet, och därefter valt elhandlare. Det är viktigare än vilken app som ser snyggast ut.
Ja, men om inte Tibber också styr batteriet så är det risk att SAJ bara ser elbilarna som en tillfällig belastning och använder husbatteriet till att ladda bilarna.J Jalokoski skrev:Ja, Tibber kan både vara elhandlare och styra batteriet.
Men du måste inte låta Tibber styra ett SAJ HS3.
Elekeeper har egen styrning för bland annat egenanvändning, tidsstyrning och AI-optimering efter elpris. Så vill du behålla kontrollen hos SAJ kan du i princip köra Elekeeper och välja elhandlare separat.
Tibbers extra värde är framför allt deras egen prisoptimering och Grid Rewards/stödtjänster. För den styrningen kräver Tibber att du också har deras elavtal.
Efter det som hänt i den här tråden hade jag personligen först bestämt vem som ska ha rätt att styra batteriet, och därefter valt elhandlare. Det är viktigare än vilken app som ser snyggast ut.
Round trip förlusten är 10-15% AC/DC -> husbatteri -> DC/AC och lägg till slitage av en battericykel.
Om man laddar bilarna från grid så är det troligast bäst att husbatteriet är i standby motsvarande tidsperiod - det är min okvalificerade gissning uppbackad av chatGPT 😀
Om jag inte får till homeassistent så lutar det åt att byta ut wallbox och istället ha två zaptecs och köra sunmate.io för styrningen.
Testade detta i natt med Svea / SAJ.P perlan77 skrev:Ja, men om inte Tibber också styr batteriet så är det risk att SAJ bara ser elbilarna som en tillfällig belastning och använder husbatteriet till att ladda bilarna.
Round trip förlusten är 10-15% AC/DC -> husbatteri -> DC/AC och lägg till slitage av en battericykel.
Om man laddar bilarna från grid så är det troligast bäst att husbatteriet är i standby motsvarande tidsperiod - det är min okvalificerade gissning uppbackad av chatGPT 😀
Om jag inte får till homeassistent så lutar det åt att byta ut wallbox och istället ha två zaptecs och köra sunmate.io för styrningen.
Både batteri och bil laddades samtidigt, men batteriet prioriterades. Ifall lasten var för hög så pausades billaddningen.
Funkar generellt hyfsat, hade säkert funkat bättre om jag inte hade 16A säkringar.
En lite update.
Problemet kvarstår tyvärr
SAJ återkopplade i morse och skrev följande:
Thanks for the update. We have checked your system and can see that your device is still under Svea Solar's control (Sunbeam).
As long as the system remains under Svea's external control, we cannot fully clear the AI data or reset the strategy from our side.
Jag har återigen varit i kontakt med Svea som säger att de inte har kvar någon styrning och att det ”måste vara någon misskommunikation mellan dem och SAJ och att de ska eskalera ärendet”
Jag önskar jag kunde fabriksåterställa hela systemet så att Svea inte har någon som helst möjlighet att styra
Problemet kvarstår tyvärr
SAJ återkopplade i morse och skrev följande:
Thanks for the update. We have checked your system and can see that your device is still under Svea Solar's control (Sunbeam).
As long as the system remains under Svea's external control, we cannot fully clear the AI data or reset the strategy from our side.
Jag har återigen varit i kontakt med Svea som säger att de inte har kvar någon styrning och att det ”måste vara någon misskommunikation mellan dem och SAJ och att de ska eskalera ärendet”
Jag önskar jag kunde fabriksåterställa hela systemet så att Svea inte har någon som helst möjlighet att styra
Kör du smart laddning med Svea och har integrerad bil?D d0391m0 skrev:
Update 2
Mail från Svea för 5 minuter sedan
Hej!
Tack för ett trevligt samtal tidigare!
Jag kan nu se att vi har fått svar från SAJ på vårt tidigare mejl vi skickade till dem angående styrningen.
Informationen vi fick är att din anläggning inte styrs av oss på något håll!
Önskar dig en trevlig dag!
Så SAJ skriver direkt till mig att Sveas sunbeam är aktiv
Svea påstår däremot att SAJ skrivit till dem att den inte styrs av Svea och önskar mig en trevlig dag.
VPP dyker fortfarande upp och någon tjänar pengar på det.
Blir man frustrerad?
Mail från Svea för 5 minuter sedan
Hej!
Tack för ett trevligt samtal tidigare!
Jag kan nu se att vi har fått svar från SAJ på vårt tidigare mejl vi skickade till dem angående styrningen.
Informationen vi fick är att din anläggning inte styrs av oss på något håll!
Önskar dig en trevlig dag!
Så SAJ skriver direkt till mig att Sveas sunbeam är aktiv
Svea påstår däremot att SAJ skrivit till dem att den inte styrs av Svea och önskar mig en trevlig dag.
VPP dyker fortfarande upp och någon tjänar pengar på det.
Blir man frustrerad?
Din tanke om standby är rimlig när avsikten uttryckligen är att bilen ska laddas från billig nätel. Annars riskerar husbatteriet att se EV-lasten som vanlig husförbrukning och mata bilen, med extra omvandlingsförluster och battericykling som följd.P perlan77 skrev:Ja, men om inte Tibber också styr batteriet så är det risk att SAJ bara ser elbilarna som en tillfällig belastning och använder husbatteriet till att ladda bilarna.
Men jag hade inte bytt till två Zaptec för SunMate riktigt ännu.
SunMates egen dokumentation säger just nu att Zaptec-integrationen är beta och att de i normal uppsättning bara stöder en Zaptec-laddare. Dessutom kan bara en operatör vara kopplad till laddaren samtidigt.
Tibber stöder däremot SAJ HS3 för batteristyrning och kan optimera batteriet mot produktion, förbrukning och elpris, men jag hittar fortfarande inget officiellt stöd för att de automatiskt sätter ett SAJ-batteri i standby bara för att EV-laddning startar.
Så jag hade nog testat Home Assistant först innan jag började byta hårdvara.
Då kan du själv definiera regeln:
EV laddar från nätet → blockera urladdning från husbatteriet
och sedan låta övrig styrning fortsätta som vanligt.
Klicka här för att svara