I värmesystemet här hemma har vi en Thermomatic CBJ shunt som har hängt med ganska många år nu. På sistonde har har dem börjat väsnas mycket när den ställer om sig, ungefär som att jag skulle behöva klämma in lite fett i växellådan.
Är det någon som vet hur jag öppnar den och kommer åt dreven inuti?
Är det någon som vet hur jag öppnar den och kommer åt dreven inuti?
Växellådan har nog sagt upp sig , inte troligt med reparation då delar inte går att få tag på .
Har för mig att det är plastdrev i den , fungerar i bland om kugge har gått av , men kan lägga sig på tvären och det blir stopp
Har inte tagit isär någon , men det kan vara plastpluggar som snäpper in och inte går att ta ut
Shuntmotorn är en hel reglerenhet med elektronik i sig , styrs via utomhusgivare och framledningsgivare
Ta ett foto på shunten utan motor så går det att om ett annat fabrikat kan användas
Har för mig att det är plastdrev i den , fungerar i bland om kugge har gått av , men kan lägga sig på tvären och det blir stopp
Har inte tagit isär någon , men det kan vara plastpluggar som snäpper in och inte går att ta ut
Shuntmotorn är en hel reglerenhet med elektronik i sig , styrs via utomhusgivare och framledningsgivare
Ta ett foto på shunten utan motor så går det att om ett annat fabrikat kan användas
Produkter som diskuteras: "plastpluggar"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Lossade reglerenheten och bände lite på plasten. Den har blivit myyyycket mjuk med åren så jag avvaktar lite med att bända isär den.L Liteavvarje skrev:
Själva axeln på shunten är 15 mm i diameter och avståndet mellan fästhålen på shunten är ca 52 mm. Tror att maximal vridning är 90 grader.
Så här ser det ut där den sitter:
Ok det är en ESBE shunt som sitter där , med en axel som har en avfasning
då passar en sådan här direkt på den shunten och är billigare än den du har ,
alla detaljer för att montera finns med i paketet ,
Den svarta knoppen där ska skrotas
Du får en länk till den här , vet inte det finns billigare någon annan stans
www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/esbe-shuntreglering-cbr111.html?gclid=EAIaIQobChMIuN2b-eKq1wIVxBUYCh1BYAPyEAQYASABEgKIWPD_BwE
www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/esbe-shuntreglering-cbr111.html?gclid=EAIaIQobChMIuN2b-eKq1wIVxBUYCh1BYAPyEAQYASABEgKIWPD_BwE
Bra tips, tack! Hur vet jag vilken typ av shunt jag har och vad som passar till den?L Liteavvarje skrev:Ok det är en ESBE shunt som sitter där , med en axel som har en avfasning
Som jag skrev , det är en ESBE shunt du har och den länk jag hänvisade till är ESBE -grejer och passar rakt av på din shunt , inget märkvärdigt att sätta dit , bara vara lite försiktig med att vrida den axel som sitter där , det finns inget stopp på den , går att snurra hur många varv som helst ,men håll koll på den fasade delen hur den är , och shuntmotorn har tre ledningar en noll eller minus kan man kalla den och två andra , en till vänster vridning och en till högervridning , går den åt fel håll så skiftar man bara de två ledningarna du tittar man på hur den innan den sätts dit , så den går rätt väg för din markering på det röda ,
Beskrivningen är lite klurig hur den ska monteras men framgår hur du ska göra det .
det en fyrvägsshunt du har , det finns exempel på olika montage , 2 vägs 3 vägs och 4 vägs
shuntar med bilder
Beskrivningen är lite klurig hur den ska monteras men framgår hur du ska göra det .
det en fyrvägsshunt du har , det finns exempel på olika montage , 2 vägs 3 vägs och 4 vägs
shuntar med bilder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden