340 läst ·
2 svar
340 läst
2 svar
ThermoMatic EC Home mätproblem
Jag har en Thermomatic EC Home som styr värmesystemet. Den har innegivare och man ställer ett börvärde på hur varmt den vill ha det. Så vitt jag har förstått så styr den sedan så att den öppnar shunten för att få önskad framledningstemperatur. Men här är problemet. Trots att jag satt tempgivaren så långt bort som möjligt ifrån Acctank, så kan framledningstempen visa väldigt högt trots att shunten är helt stängd. Detta leder till att det blir stora svängningar i uppvärmningen då systemet måste reglera upp till ganska hög temp innan den överhuvudtaget öppnar. Finns det någon inställning jag kan göra i Thermomatic, så att detta blir bättre?
Kör samma men framledningsgivaren sitter direkt efter shunt.S SkogsLasse skrev:Jag har en Thermomatic EC Home som styr värmesystemet. Den har innegivare och man ställer ett börvärde på hur varmt den vill ha det. Så vitt jag har förstått så styr den sedan så att den öppnar shunten för att få önskad framledningstemperatur. Men här är problemet. Trots att jag satt tempgivaren så långt bort som möjligt ifrån Acctank, så kan framledningstempen visa väldigt högt trots att shunten är helt stängd. Detta leder till att det blir stora svängningar i uppvärmningen då systemet måste reglera upp till ganska hög temp innan den överhuvudtaget öppnar. Finns det någon inställning jag kan göra i Thermomatic, så att detta blir bättre?
Klicka här för att svara