Hej, har problem med renovering och tillbyggnad, blev lovad ett pris av byggföretaget även ett datum som det skulle vara klart, det har nu gått 4 månader sen det skulle varit klart även 800.000 mer i kostnader, mitt problem är att det inte finns skrivna avtal bara muntliga,
 
Hej

Kontakta en advokat som kan hjälpa er att reda ut vad ni har avtalat om och också med hjälp av en oberoende sakkunnig reda ut vad som är rimligt att betala. Med tanke på vilka summor det rör sig om så måste någonting ha gått väldigt fel i processen och i sammanhanget så kostar en advokat inte så mycket men kan förhoppningsvis hjälpa er att reda upp situationen
 
Jag vill inte trycka ned trådskaparen på något sätt, men hur kan man dra igång stora miljonprojekt utan att skriva papper? Det kan bara sluta på ett sätt...

Jag kan bara instämma i Mr_bygg:s råd. Använd helgen till att sätta samman all dokumentation du har, och måndag morgon ringer du en advokatbyrå med gott renommé. Gärna från en annan stad än den där byggföretaget finns, för att minska riskerna att advokaten och byggföretagaren är polare.
 
Men hur var det frågat från början? Har du gjort ändringar / tillägg under tiden? Eller är det en ren försening/ fördyring av precis det arbete som du frågade om?
 
Redigerat:
ja jag ska nog kontakta en advokat så snart som möjligt, ang slutbesiktning så är det nog bra att göra det så snart som möjligt, jag har inte sett några hantverkare här på några månader nu, vem är det som ska stå för den kostnaden?
 
Hej !
du får nog hjälpa till lite själv också om du vill ha tips o så, DU Måste ge en bakgrund , som de andra undrat också över hur är det upphandlat, har du muntliga avtal eller ??????????
//Goerana

La Casa skrev:
ja jag ska nog kontakta en advokat så snart som möjligt, ang slutbesiktning så är det nog bra att göra det så snart som möjligt, jag har inte sett några hantverkare här på några månader nu, vem är det som ska stå för den kostnaden?
 
Precis!
Problem med renovering, tillbyggnad

--------------------------------------------------------------------------------
Hej, har problem med renovering och tillbyggnad, blev lovad ett pris av byggföretaget även ett datum som det skulle vara klart, det har nu gått 4 månader sen det skulle varit klart även 800.000 mer i kostnader, mitt problem är att det inte finns skrivna avtal bara muntliga,
 
Jag tror nog att de är ute efter lite mer detaljer kring vad som gått fel, vad ursprungsbygget gick ut på, om nånting ändrats.
Annars är ju det enda rådet du kan få härifrån - kontakta en jurist.

Det är ju tex en ganska stor skillnad om bygget ökar från 500 000 till 1.3 milj eller från 2.5 miljoner till 3.3 miljoner. Eller om du under resans gång tycker att du ska ha 30m2 extra i utbyggnationen osv...
 
Om du ska få några vettiga svar så får du förklara vad som hände.

Gjorde hantverkaren något som du inte hade bett honom om att göra?
Gjorde han saker som du bad honom om men utan att tala om vad det skulle kosta?
Kom ni överens om en viss åtgärd till en viss kostnad, men att det sedan blev dyrare?
Kan det ha blivt missförstånd så att han trodde att han fick klartecken från dig att göra en viss grej, utan att det var din avsikt?
Följde du inte arbetet under byggets gång?

Om hantverkaren har rusat iväg och gjort saker efter eget huvud, så ska han naturligtvis hållas ansvarig, men om det är du som har varit otydlig i vad du har beställt och sedan inte heller följt upp under arbetets gång, ja, då är det hela mera komplicerat.....
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.