Lite bakgrund: vi bytte golv och satte upp gipsskivor på väggarna i sovrummet i våras. Under hösten började mögel dyka upp längst ner på väggarna, där de möter golvet.
Det är ett hus från 70-talet, så fukt tränger upp genom grunden. Därför lade vi ett upphöjt golv – nivel [utan mekanisk ventilation].
Väggarna målades med en naturlig färg, vilket jag antar hjälper mögel att trivas under vintertid. Fuktigheten där golvet och väggarna (endast ytterväggarna) möts låg på 65–70 %. Vi hade fläktar som cirkulerade luften, och det hindrade möglet från att komma tillbaka.
Igår, tog jag ett litet prov från gipsskivan och det verkar som att möglet bara fanns på ytan. Det är torrt och inte skadat alls på gipsskivan's baksida och väggen.
Så min fråga är:
Bör jag ta bort de nedersta 20–30 cm av gipsskivan och spackla med något mögelresistent? Eller finns det något jag kan måla på nederdelen av gipsskivan för att slippa kostnaden och arbetet med en renovering?
Behöver jag även måla baksidan av golvlisterna med något för att förhindra att de får mögel?
Alla tips uppskattas!
P.s. jag bifogar bilder från renoveringen och mögelskadan.