Lite bakgrund: vi bytte golv och satte upp gipsskivor på väggarna i sovrummet i våras. Under hösten började mögel dyka upp längst ner på väggarna, där de möter golvet.

Det är ett hus från 70-talet, så fukt tränger upp genom grunden. Därför lade vi ett upphöjt golv – nivel [utan mekanisk ventilation].

Väggarna målades med en naturlig färg, vilket jag antar hjälper mögel att trivas under vintertid. Fuktigheten där golvet och väggarna (endast ytterväggarna) möts låg på 65–70 %. Vi hade fläktar som cirkulerade luften, och det hindrade möglet från att komma tillbaka.

Igår, tog jag ett litet prov från gipsskivan och det verkar som att möglet bara fanns på ytan. Det är torrt och inte skadat alls på gipsskivan's baksida och väggen.

Så min fråga är:
Bör jag ta bort de nedersta 20–30 cm av gipsskivan och spackla med något mögelresistent? Eller finns det något jag kan måla på nederdelen av gipsskivan för att slippa kostnaden och arbetet med en renovering?

Behöver jag även måla baksidan av golvlisterna med något för att förhindra att de får mögel?

Alla tips uppskattas!

P.s. jag bifogar bilder från renoveringen och mögelskadan.

• Golv av trä i ett rum med en vägg i bakgrunden. Tejp och renoveringsverktyg syns på golvet. Personen bär svarta skor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av sovrum med gipsskivor, träplankor och verktyg på golvet. Fönster synliga, väggar har fuktskador. Klar för bygge eller reparation.
    Skapa konto
  • Renovering av sovrum med borttagna golvskivor, synlig fukt och mögelrester. Spotlight och verktyg syns bland byggmaterial.
    Skapa konto
  • Renoverat sovrum med nytt trägolv och gipsskivor på väggarna; synliga verktyg och utrustning för arbete med mögelskador.
    Skapa konto
  • Rum under renovering med uppsatta gipsskivor, fönster som vätter mot gården, verktyg på fönsterbrädan, synliga mögelskador nära golvet.
    Skapa konto
  • Mögelväxt synlig längst ner på en vit vägg där den möter ett golv av ljusa brädor.
    Skapa konto
  • Utskuret område på gipsskiva nära golvet, visar en rund utstansad del och yta med potentiell mögelskada, omgiven av vita väggar.
    Skapa konto
  • Närbild på ett prov av gipsskivan från sovrumsväggen, visar ytskiktet och en cirkulär markering utan mögelskador.
    Skapa konto
  • Mögliga nederdelen av en vitmålad gipsskiva vid golv i sovrum, med synliga märken där vägg möter ljust trägolv. Skadan är långs nedre delen.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.