G
Hej,
Jag har nyligen fått en Plejd DIM-02 dimmer installerad av en elektriker för att styra belysningen i min badrumsspegel (Haven M6, dimbar). Tyvärr beter den sig inte som den ska, och jag hoppas någon här har erfarenhet eller input innan jag kontaktar firman igen.

Problemet är följande:
  • När jag trycker på vanliga strömbrytaren, så släcks inte spegeln helt – den lyser fortfarande på miniminivå.
  • Det går inte att dimra från strömbrytaren – om jag håller in den så går ljuset bara upp till max direkt.
  • I Plejd-appen fungerar allt som det ska – där kan jag både dimra och stänga av helt.
Spegeln är dimbar och ska enligt tillverkaren fungera med led-dimmer.

Några detaljer som kanske är viktiga:
  • Elektrikern som installerade pucken verkade inte så van vid Plejd-systemet.
  • Jag misstänker att det kanske handlar om felaktig last, nollkoppling eller tryckinställning i Plejd-appen.
Frågor till er:
  1. Någon som känner igen symptomen – kan det vara fel i kopplingen eller handlar det om inställningar?
  2. Kan det vara så att spegeln inte “orkar” stänga av helt om det saknas nolla?
  3. Finns det något särskilt man behöver tänka på med LED-belysning och Plejd för att undvika att de glöder?
Tacksam för all input – vore skönt att ha lite på fötterna innan jag ringer elektrikern.
 
Eftersom det fungerar i appen att dimma/stänga av, så är nog inte alla inställningar i DIM-02 rätt ang. strömbrytaren. Styr den något mer än bara spegeln, eftersom det är 2 utgångar på pucken ?
 
G
Hej, ja den styr även två spottar i taket.
 
Funkar takspottarna att släcka/dimma med strömbrytaren ?
 
G
Ja takspottarna funkar att dimma/släcka med strömbrytaren
 
Då är DIM-02 an felprogrammerad
 
G
Jag förstår, hur kan jag rätta till felet?
 
S
G Georgesantos skrev:
Jag förstår, hur kan jag rätta till felet?
Du reklamerar jobbet till elektrikern som får komma och fixa till det.
 
G
S sinuslinus skrev:
Du reklamerar jobbet till elektrikern som får komma och fixa till som får komma och fixa till det.
Som jag skrev ovan var elektrikern inte van vid plejd. Han har bara kopplat in pucken. Programmering och inställning via appen har jag själv gjort. Så det hjälper tyvärr inte att reklamera jobbet till elektrikern.
 
Om du lyckades programmera ena knappen att fungera med takspottarna, så borde det gå att göra likadant med den andra knappen för spegeln.
 
G
Jodå, försökt det med.
 
Snabbast och bäst är oftast att kontakta Plejds egna support 010-2038991 men detta låter som att knappen är felkopplad till ingången, troligen så ger den slutning när den inte är intryckt istället för tvärt om. Be elektrikern vända på fjädern i knappen så ska det nog fungera bättre eller hör med supporten.
 
G
Tack, mycket riktigt var det just det som var problemet. Vände på fjädern och nu fungerar allt som det ska.
 
  • Gilla
Calissendorff
  • Laddar…
G Georgesantos skrev:
Hej,
Jag har nyligen fått en Plejd DIM-02 dimmer installerad av en elektriker för att styra belysningen i min badrumsspegel (Haven M6, dimbar). Tyvärr beter den sig inte som den ska, och jag hoppas någon här har erfarenhet eller input innan jag kontaktar firman igen.

Problemet är följande:
  • När jag trycker på vanliga strömbrytaren, så släcks inte spegeln helt – den lyser fortfarande på miniminivå.
  • Det går inte att dimra från strömbrytaren – om jag håller in den så går ljuset bara upp till max direkt.
  • I Plejd-appen fungerar allt som det ska – där kan jag både dimra och stänga av helt.
Spegeln är dimbar och ska enligt tillverkaren fungera med led-dimmer.

Några detaljer som kanske är viktiga:
  • Elektrikern som installerade pucken verkade inte så van vid Plejd-systemet.
  • Jag misstänker att det kanske handlar om felaktig last, nollkoppling eller tryckinställning i Plejd-appen.
Frågor till er:
  1. Någon som känner igen symptomen – kan det vara fel i kopplingen eller handlar det om inställningar?
  2. Kan det vara så att spegeln inte “orkar” stänga av helt om det saknas nolla?
  3. Finns det något särskilt man behöver tänka på med LED-belysning och Plejd för att undvika att de glöder?
Tacksam för all input – vore skönt att ha lite på fötterna innan jag ringer elektrikern.
Det är inte så att spegelns tryckknapp ingång 1eller2 på Plejdpucken är programerad som vanligt strömbrytare. av/på. Ska du dimmra genom att hålla in den och starta/släcka den genom att puch den så måste den vara programera som push tryckknapp.
 
M Mf69 skrev:
Det är inte så att spegelns tryckknapp ingång 1eller2 på Plejdpucken är programerad som vanligt strömbrytare. av/på. Ska du dimmra genom att hålla in den och starta/släcka den genom att puch den så måste den vara programera som push tryckknapp.
Läs gärna igenom tråden innan du svarar, så lång är den inte. Läs åtminstone inlägget ovanför ditt. 😉
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.