2 792 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Problem med Plejd DIM-02
Hej,
Jag har nyligen fått en Plejd DIM-02 dimmer installerad av en elektriker för att styra belysningen i min badrumsspegel (Haven M6, dimbar). Tyvärr beter den sig inte som den ska, och jag hoppas någon här har erfarenhet eller input innan jag kontaktar firman igen.
Problemet är följande:
Några detaljer som kanske är viktiga:
Jag har nyligen fått en Plejd DIM-02 dimmer installerad av en elektriker för att styra belysningen i min badrumsspegel (Haven M6, dimbar). Tyvärr beter den sig inte som den ska, och jag hoppas någon här har erfarenhet eller input innan jag kontaktar firman igen.
Problemet är följande:
- När jag trycker på vanliga strömbrytaren, så släcks inte spegeln helt – den lyser fortfarande på miniminivå.
- Det går inte att dimra från strömbrytaren – om jag håller in den så går ljuset bara upp till max direkt.
- I Plejd-appen fungerar allt som det ska – där kan jag både dimra och stänga av helt.
Några detaljer som kanske är viktiga:
- Elektrikern som installerade pucken verkade inte så van vid Plejd-systemet.
- Jag misstänker att det kanske handlar om felaktig last, nollkoppling eller tryckinställning i Plejd-appen.
- Någon som känner igen symptomen – kan det vara fel i kopplingen eller handlar det om inställningar?
- Kan det vara så att spegeln inte “orkar” stänga av helt om det saknas nolla?
- Finns det något särskilt man behöver tänka på med LED-belysning och Plejd för att undvika att de glöder?
Som jag skrev ovan var elektrikern inte van vid plejd. Han har bara kopplat in pucken. Programmering och inställning via appen har jag själv gjort. Så det hjälper tyvärr inte att reklamera jobbet till elektrikern.S sinuslinus skrev:
Snabbast och bäst är oftast att kontakta Plejds egna support 010-2038991 men detta låter som att knappen är felkopplad till ingången, troligen så ger den slutning när den inte är intryckt istället för tvärt om. Be elektrikern vända på fjädern i knappen så ska det nog fungera bättre eller hör med supporten.
Det är inte så att spegelns tryckknapp ingång 1eller2 på Plejdpucken är programerad som vanligt strömbrytare. av/på. Ska du dimmra genom att hålla in den och starta/släcka den genom att puch den så måste den vara programera som push tryckknapp.G Georgesantos skrev:Hej,
Jag har nyligen fått en Plejd DIM-02 dimmer installerad av en elektriker för att styra belysningen i min badrumsspegel (Haven M6, dimbar). Tyvärr beter den sig inte som den ska, och jag hoppas någon här har erfarenhet eller input innan jag kontaktar firman igen.
Problemet är följande:
Spegeln är dimbar och ska enligt tillverkaren fungera med led-dimmer.
- När jag trycker på vanliga strömbrytaren, så släcks inte spegeln helt – den lyser fortfarande på miniminivå.
- Det går inte att dimra från strömbrytaren – om jag håller in den så går ljuset bara upp till max direkt.
- I Plejd-appen fungerar allt som det ska – där kan jag både dimra och stänga av helt.
Några detaljer som kanske är viktiga:
Frågor till er:
- Elektrikern som installerade pucken verkade inte så van vid Plejd-systemet.
- Jag misstänker att det kanske handlar om felaktig last, nollkoppling eller tryckinställning i Plejd-appen.
Tacksam för all input – vore skönt att ha lite på fötterna innan jag ringer elektrikern.
- Någon som känner igen symptomen – kan det vara fel i kopplingen eller handlar det om inställningar?
- Kan det vara så att spegeln inte “orkar” stänga av helt om det saknas nolla?
- Finns det något särskilt man behöver tänka på med LED-belysning och Plejd för att undvika att de glöder?
Läs gärna igenom tråden innan du svarar, så lång är den inte. Läs åtminstone inlägget ovanför ditt. 😉M Mf69 skrev:
Klicka här för att svara