Jag bor i en hörnfastighet, (kedjehus i samfällighet) vilket innebär att ägaren i andra fastigheten och jag får en kvadrat mark mellan oss. Vi äger alltså en triangel var. När en ny ägare tillträdde för ett antal år sedan placerade han sina soptunnor på min mark. Denna granne kommunicerar inte med mig.
För att rädda mina blomsterplanteringar satte jag upp ett lågt, glest, godkänt oljat staket på min tomtgräns. Som svar satte grannen upp ett eget vitmålat staket. Helt OK. De står ju intill varandra. Det var bara det att han spikade fast det i mitt staket.
Det har gått några år och mitt staket behöver rätas upp. Kan jag försöka skilja på staketen? Grannens staket ramlar förmodligen ihop då.
Huset är idag uthyrt och ägaren bor på annan ort.
gukast
För att rädda mina blomsterplanteringar satte jag upp ett lågt, glest, godkänt oljat staket på min tomtgräns. Som svar satte grannen upp ett eget vitmålat staket. Helt OK. De står ju intill varandra. Det var bara det att han spikade fast det i mitt staket.
Det har gått några år och mitt staket behöver rätas upp. Kan jag försöka skilja på staketen? Grannens staket ramlar förmodligen ihop då.
gukast
Förstår jag rätt:G Gukast skrev:Jag bor i en hörnfastighet, (kedjehus i samfällighet) vilket innebär att ägaren i andra fastigheten och jag får en kvadrat mark mellan oss. Vi äger alltså en triangel var. När en ny ägare tillträdde för ett antal år sedan placerade han sina soptunnor på min mark. Denna granne kommunicerar inte med mig.
gukast
- Är grannens staket enbart spikat i ditt staket?
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
Ja, gör iallafall ett försök att prata med grannen. Går det bra så kanske man kan föreslå en gemensam lösning som ser OK ut åt båda håll.
När man ser staketet som du har satt upp, så har jag viss (mycket begränsad) förståelse för om grannen tyckte att du hade satt upp ett staket som var fult åt hans håll. Om läget redan var lite spänt, så är det en onödig provokation.
När man ser staketet som du har satt upp, så har jag viss (mycket begränsad) förståelse för om grannen tyckte att du hade satt upp ett staket som var fult åt hans håll. Om läget redan var lite spänt, så är det en onödig provokation.
Tror inte det går. Vet inte var mannen finns då han har bytt namn.Claes Sörmland skrev:
Ägaren bor inte där och har bytt namn, och hyresgästerna åtgärdar ingetG gmogmo skrev:
När man sätter upp ett staket som du har gjort så vänder man den ”snygga” sidan mot grannen och inte mot sig själv som du har gjort.G Gukast skrev:Jag bor i en hörnfastighet, (kedjehus i samfällighet) vilket innebär att ägaren i andra fastigheten och jag får en kvadrat mark mellan oss. Vi äger alltså en triangel var. När en ny ägare tillträdde för ett antal år sedan placerade han sina soptunnor på min mark. Denna granne kommunicerar inte med mig.
gukast
Läget har varit spänt 10 år. Skadegörelse har skett på mitt hus (sten genom fönster) och på min bil (dörr sönderrepad. Dessutom har ägaren bytt namn och huset är uthyrt och jag vet inte var ägaren finns.H hempularen skrev:Ja, gör iallafall ett försök att prata med grannen. Går det bra så kanske man kan föreslå en gemensam lösning som ser OK ut åt båda håll.
Vi bor inte trångt bara otur att tomterna är avstyckade så. Och jag vill gärna kunna utnyttja min tomt och inte hysa grannens soptunnor. huset är uthyrt - vet inte var ägaren finns då han bytt namn.Claes Sörmland skrev:
Det håller jag med om. Men grannens snygga sida på staketet är vänt på hans hus. Det var ,säkert inte orsaken han blev sur. Han kunde inte ställa sina soptunnor på min tomt längreFreddan_ skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
Jag känner ju såklart inte till er historia men om du sätter upp ett staket med fula sidan mot honom så tror fan att han sätter fina sidan på sitt staket mot sig. Jag hade plockat ner min del om jag vore du och då faller ju hans ner på marken och sedan hade jag satt upp mitt igen och då påpekat att han får sätta sitt på eget sätt inte i dittG Gukast skrev: