Du har en poäng iofs - Jag gjorde inget med mina diskar och det fixade sig självt. Men KAN det vara så att den inte kan göra så mycket om dom kommer i NTFS? En möjlighet i vart fall.Nyfniken skrev:
Precis, samma som den QNAP jag kör.Nyfniken skrev:
Den har rullat sedan installation 2008 med WD Caviar Blue i Raid1 koppling.
Ett system brukar känna av disken även om de är formaterade med fel format.slacker skrev:
NASens nstallationsprogrammet ska även kunna hantera det, men vissa system är olika känsliga för i vilken ordning man gör saker, t.ex. installera drivrutiner/program före man ansluter hårdvara.
Kanske prova med att rycka ut diskarna och sedan köra installationsprogrammet för att se vad som händer. När man har kontakt och det snurrar trycka in en av dem för att se om NASen upptäcker den.
Redigerat:
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
OK, jag tar det en gång till:
Har du TS läst mitt inlägg #36? Jag har exakt samma NAS som du så jag kan hjälpa dig utan att tro saker.
En annan sak: Denna enhet är inte någon slags hot-swap enhet där man kan trycka i och ta bort diskar hur som helst. Skall man sätta i diskar så görs det när den är avstängd.
Sedan skall du inte bry dig om lysdioderna på enhetens framsida. De lyser och blinkar ganska länge när man ansluter strömmen. Det är först när diskarna är installerade och formaterade som man kan se när enheten läser och skriver på enheterna.
Du måste köra den installations-wizard på den medföljande skivan för att du skall kunna installera NAS-en på rätt sätt.
Har du provat "Easy search utility"??? Ser du diskarna där kan du fortsätta med installationen.
Har du TS läst mitt inlägg #36? Jag har exakt samma NAS som du så jag kan hjälpa dig utan att tro saker.
En annan sak: Denna enhet är inte någon slags hot-swap enhet där man kan trycka i och ta bort diskar hur som helst. Skall man sätta i diskar så görs det när den är avstängd.
Sedan skall du inte bry dig om lysdioderna på enhetens framsida. De lyser och blinkar ganska länge när man ansluter strömmen. Det är först när diskarna är installerade och formaterade som man kan se när enheten läser och skriver på enheterna.
Du måste köra den installations-wizard på den medföljande skivan för att du skall kunna installera NAS-en på rätt sätt.
Har du provat "Easy search utility"??? Ser du diskarna där kan du fortsätta med installationen.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Skaffa nya diskar o prova. Det verkar som du har köpt något begagnat. Syftet med en NAS är väl att man skall kunna lita på enheten och kunna använda den att göra back-up osv.
Tycker att denna NAS är väldigt användarvänlig med ett bra web-baserat gränssnitt. Den är inget skit.
Du är väl inte för snabb med att tro att den inte känner av diskarna när du startar upp NAS:en? Det tar några minuter för enheten att starta upp. Den har ett eget Linuxbaserat OS som måste dra igång.
Tycker att denna NAS är väldigt användarvänlig med ett bra web-baserat gränssnitt. Den är inget skit.
Du är väl inte för snabb med att tro att den inte känner av diskarna när du startar upp NAS:en? Det tar några minuter för enheten att starta upp. Den har ett eget Linuxbaserat OS som måste dra igång.
Köp en synology eller qnap.Toddep skrev:
Väldigt smidiga att hantera och administrera.
Bara ett litet råd på vägen.
Jag har en kort tid haft en Netgear ReadyNAS Duo. Mitt intryck var allt annat än positivt. Hårdvarumässigt var konstruktionen under all kritik. Korkad konstruktion med en på tok för liten fläkt gav onödigt varma diskar och oacceptabel ljudnivå. Mjukvaran som heter RAIDiator var rent ut sagt usel. Krångligt och ogenomtänkt användargränssnitt, halvfärdiga funktioner och framför allt full av buggar.Toddep skrev:
Därefter skaffade jag en ny NAS ifrån QNAP. Betydligt dyrare men definitivt en av de bästa alternativen på marknaden. Deras ursprungliga fokus har varit på små- och medelstora företag men de verkar ha fått upp ögonen för hemmaanvändarna också. Synologic är ett annat bra märke som många av mina bekanta är väldigt nöjda med. De har haft ett större fokus på hemmamarknaden men har börjat anpassa sig lite för företag också. Egentligen tycker jag att NAS börjar bli fel terminologi för dessa produkter då egentligen är mer av små miniservrar. Traditionella NAS-lösningar var renodlade lagringskluster utan andra onödiga funktioner.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Stoppar du in diskarna i datorn så kan du ju ta bort partitionerna på dem via kontrollpanelen/administrationsverktyg/diskhantering/lagring.
Iaf om du kör Windows.
Då har du nollställt dem så gott det går med enkla medel.
Iaf om du kör Windows.
Då har du nollställt dem så gott det går med enkla medel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden