Nyfniken skrev:
Min Netgear struntar såvitt jag vet i hur diskarna man stoppar i är formaterade. Det låter märkligt att det skulle ha betydelse, den ska ju ändå partitioneras och formateras om.
Du har en poäng iofs - Jag gjorde inget med mina diskar och det fixade sig självt. Men KAN det vara så att den inte kan göra så mycket om dom kommer i NTFS? En möjlighet i vart fall.

Nyfniken skrev:
Min Netgear struntar såvitt jag vet i hur diskarna man stoppar i är formaterade. Det låter märkligt att det skulle ha betydelse, den ska ju ändå partitioneras och formateras om.
Precis, samma som den QNAP jag kör.
Den har rullat sedan installation 2008 med WD Caviar Blue i Raid1 koppling.

slacker skrev:
Du har en poäng iofs - Jag gjorde inget med mina diskar och det fixade sig självt. Men KAN det vara så att den inte kan göra så mycket om dom kommer i NTFS? En möjlighet i vart fall.
Ett system brukar känna av disken även om de är formaterade med fel format.
NASens nstallationsprogrammet ska även kunna hantera det, men vissa system är olika känsliga för i vilken ordning man gör saker, t.ex. installera drivrutiner/program före man ansluter hårdvara.
Kanske prova med att rycka ut diskarna och sedan köra installationsprogrammet för att se vad som händer. När man har kontakt och det snurrar trycka in en av dem för att se om NASen upptäcker den.

Redigerat:
OK, jag tar det en gång till:

Har du TS läst mitt inlägg #36? Jag har exakt samma NAS som du så jag kan hjälpa dig utan att tro saker.

En annan sak: Denna enhet är inte någon slags hot-swap enhet där man kan trycka i och ta bort diskar hur som helst. Skall man sätta i diskar så görs det när den är avstängd.

Sedan skall du inte bry dig om lysdioderna på enhetens framsida. De lyser och blinkar ganska länge när man ansluter strömmen. Det är först när diskarna är installerade och formaterade som man kan se när enheten läser och skriver på enheterna.

Du måste köra den installations-wizard på den medföljande skivan för att du skall kunna installera NAS-en på rätt sätt.

Har du provat "Easy search utility"??? Ser du diskarna där kan du fortsätta med installationen.

Höll på i timmar igår att försöka få igång dom. Men lyckades inte så lämnar tillbaka skiten. Får med köpa en netgear istället. Köpte en netgear switch och fick livstid garanti. Inte illa

Dlinken hittar inte diskarna hur jag än gör.

Skaffa nya diskar o prova. Det verkar som du har köpt något begagnat. Syftet med en NAS är väl att man skall kunna lita på enheten och kunna använda den att göra back-up osv.

Tycker att denna NAS är väldigt användarvänlig med ett bra web-baserat gränssnitt. Den är inget skit.

Du är väl inte för snabb med att tro att den inte känner av diskarna när du startar upp NAS:en? Det tar några minuter för enheten att starta upp. Den har ett eget Linuxbaserat OS som måste dra igång.

Toddep skrev:
Höll på i timmar igår att försöka få igång dom. Men lyckades inte så lämnar tillbaka skiten. Får med köpa en netgear istället. Köpte en netgear switch och fick livstid garanti. Inte illa
Köp en synology eller qnap.
Väldigt smidiga att hantera och administrera.
Bara ett litet råd på vägen.

O
Toddep skrev:
Får med köpa en netgear istället. Köpte en netgear switch och fick livstid garanti. Inte illa
Jag har en kort tid haft en Netgear ReadyNAS Duo. Mitt intryck var allt annat än positivt. Hårdvarumässigt var konstruktionen under all kritik. Korkad konstruktion med en på tok för liten fläkt gav onödigt varma diskar och oacceptabel ljudnivå. Mjukvaran som heter RAIDiator var rent ut sagt usel. Krångligt och ogenomtänkt användargränssnitt, halvfärdiga funktioner och framför allt full av buggar.

Därefter skaffade jag en ny NAS ifrån QNAP. Betydligt dyrare men definitivt en av de bästa alternativen på marknaden. Deras ursprungliga fokus har varit på små- och medelstora företag men de verkar ha fått upp ögonen för hemmaanvändarna också. Synologic är ett annat bra märke som många av mina bekanta är väldigt nöjda med. De har haft ett större fokus på hemmamarknaden men har börjat anpassa sig lite för företag också. Egentligen tycker jag att NAS börjar bli fel terminologi för dessa produkter då egentligen är mer av små miniservrar. Traditionella NAS-lösningar var renodlade lagringskluster utan andra onödiga funktioner.

Stoppar du in diskarna i datorn så kan du ju ta bort partitionerna på dem via kontrollpanelen/administrationsverktyg/diskhantering/lagring.
Iaf om du kör Windows.
Då har du nollställt dem så gott det går med enkla medel.

Mikael_L
Hur har det gått?
Fick du igång NASen eller lämnade du tillbaka den?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.