Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 196 inlägg
Ja, det är svårt att se i förväg vad som kommer att fungera bra eller inte. Jag gillade storagereview(.com)s leaderbord förut, där folk på nätet rapporterade inte sina faktiska resultat så man såg någon slags statistik. MEN, den hänger inte med längre, mest gamla diskar där nu, och företagen släpper uppdateringar/modifieringar hela tiden så det går inte att handla på erfarenhet längre, när man hunnit få den så är den förlegad.
Så det är bara att handla och hålla tummarna. Garantitiden säger som sagt inte så mycket som man skulle kunna tro.
Så det är bara att handla och hålla tummarna. Garantitiden säger som sagt inte så mycket som man skulle kunna tro.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Jag köpte min DNS 320 i paket med 2 st 1 TB diskar. Har tyvärr inte möjlighet att kontrollera vad det är för beteckning på dem just nu.
Dina diskar finns som sagt inte med i listan över kompatibla diskar. WD Red skall fungera.
Tyckte annars att det var enkelt att driftsätta NAS:en. Bara att köra medföljande programvara. Har haft den i ca två år.
Dina diskar finns som sagt inte med i listan över kompatibla diskar. WD Red skall fungera.
Tyckte annars att det var enkelt att driftsätta NAS:en. Bara att köra medföljande programvara. Har haft den i ca två år.
pratade nu med dlink och han sa att diskarna ska fungera fast dom heter caviar blue.
Han sa att jag skulle koppla in dom i datorn och har nu gjort det. skulle formatera dom så dom blev fabriksnya.
Men hur formaterar jag dom? Jag hittar dom i diskhanteraren. Man kan välja uppdatera drivrutin, avinstallera,inaktivera, egenskap, sök efter masiknförändringar. inget om formatera.
Hjälp!
en sak till. killen jag köpte diskarna av skrev att han formeterat dom i ntfs. vad menas med det? är väl därför dom inte funkar.
Han sa att jag skulle koppla in dom i datorn och har nu gjort det. skulle formatera dom så dom blev fabriksnya.
Men hur formaterar jag dom? Jag hittar dom i diskhanteraren. Man kan välja uppdatera drivrutin, avinstallera,inaktivera, egenskap, sök efter masiknförändringar. inget om formatera.
Hjälp!
en sak till. killen jag köpte diskarna av skrev att han formeterat dom i ntfs. vad menas med det? är väl därför dom inte funkar.
Nu vet jag inget om denna NAS men om du ser disken i datorn så borde du också se alternativet "Formatera..." om du högerklickar på den.
NTFS: http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS
Du vill antagligen formatera disken i FAT: http://en.wikipedia.org/wiki/File_Allocation_Table
Jag hittade även en tråd med liknande frågeställning. Kanske översta inlägget här kan hjälpa dig?
http://forums.dlink.com/index.php?topic=23234.15
"Try starting with only 1 disk in the system, formatting it as standard, then remove it and do the same with the other disk."
NTFS: http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS
Du vill antagligen formatera disken i FAT: http://en.wikipedia.org/wiki/File_Allocation_Table
Jag hittade även en tråd med liknande frågeställning. Kanske översta inlägget här kan hjälpa dig?
http://forums.dlink.com/index.php?topic=23234.15
"Try starting with only 1 disk in the system, formatting it as standard, then remove it and do the same with the other disk."
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Nu sitter jag hemma framför datorn och tittar på installationsskivan till denna NAS. Har du gått in på fliken "Easy search utility" när du startar installationsguiden? Där skall diskarna komma upp och du kan även välja enhetsbokstav för dem. Du kan även se vilken ip-adress den tilldelats i nätverket.
Vad har du för OS i datorn? Är du administratör på datorn? På Vista får jag iaf upp alternativet formatera om jag högerklickar på en enhet.
Jag tror inte diskarna behöver vara tomma för att du skall kunna installera dem i NAS:en. Du kommer att få frågan om du vill formatera diskarna under installationens gång. Jag har valt att installera dem som två volymer och under installationen formaterades en disk i taget.
Vad har du för OS i datorn? Är du administratör på datorn? På Vista får jag iaf upp alternativet formatera om jag högerklickar på en enhet.
Jag tror inte diskarna behöver vara tomma för att du skall kunna installera dem i NAS:en. Du kommer att få frågan om du vill formatera diskarna under installationens gång. Jag har valt att installera dem som två volymer och under installationen formaterades en disk i taget.
Stoppa in en disk i taget. När det funkar med en kan du plocka in den andra
ja gick in genom kontrollpanelen nu och då kunde man välja formatera. Men endast formatera ntfs. har för mig killen på dlink sa att man skulle formatera på annat sätt. dom ska funka bara man formaterar dom på rätt sätt.
att det ska vara så j..la svårt
att det ska vara så j..la svårt
Om du stoppar in en av diskarna i NASen, får du då inte frågan om du vill formatera den?
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Jag satte i helt nya diskar. De formateras i NAS:en vid installationen. Det går utmärkt att sätta i båda diskarna på en gång och sedan formaterar NAS:en dem en i taget.
Testa att ta ner hp format tool och testa ifall du kan formatera de som fat32 och se om det gör någon skillnad
http://download.cnet.com/HP-USB-Disk-Storage-Format-Tool/3000-2094_4-10974082.html
http://download.cnet.com/HP-USB-Disk-Storage-Format-Tool/3000-2094_4-10974082.html
NAS:en kör förmodligen någon variant av Linux, så det kan vara så att den bara accepterar tex ext3 (vanligt Linux filsystem). Alltså, är diskarna formaterade som NTFS kan det smyga sig om du inte formaterar om dem...
Det finns väl ett web-gränssnitt mot NAS:en? Om du väljer att formatera dem den vägen så lär det bli med ett filsystem som NAS:en gillar...
Det finns väl ett web-gränssnitt mot NAS:en? Om du väljer att formatera dem den vägen så lär det bli med ett filsystem som NAS:en gillar...
Som övriga skriver så är det nog så att du måste ha dem i FAT och inte NTFS. För att fomatera om NTFS till FAT måste du nog in i Diskhanteraren och ta bort partitionerna på disken och skapa nya FAT partitioner och sedan formatera. Jag kör bara MAC så jag kan tyvärr inte kolla exakt hur man gör.Toddep skrev:
Men en fråga "Killen jag köpte utav" - Är diskarna begagnade? Jag skulle nog vara lite aktsam på att verkligen lita på dessa till 100% i min NAS då man inte vet hur mycket dessa gått. Nu är min NAS 2 år och jag siktar på att byta ut båda diskarna inom kort bara för att inte riskera att förlora data.