självklart. fick med en skiva ocskå så den installerade jag nasen med och allt gick bra till sista delan där jag skulle välja Raid1, där var alla fält låsta så jag kunde inte välja men tror det beror på att nasen inte känner av att det är diskar i. Men konstigt ändå att den blå lampan lyser för varje fack min wd caviar blue diskar sitter i.
Står att lyser det orange så är något fel men lyser blått som det ska men ändå står det none hard drives när man går in på nasen genom dens ip adress.
ingen som har samma nas som jag?
Står att lyser det orange så är något fel men lyser blått som det ska men ändå står det none hard drives när man går in på nasen genom dens ip adress.
ingen som har samma nas som jag?
Jag kör en Buffalo LinkStation Pro Duo LS-WVL 4TB och den levererades med hårddiskarna monterade. Inga problem att följa bruksanvisning steg för steg och få det att fungera. Finns säkert bättre NAS, men jag gillade enkelheten att få igång den.
Att lampan lyser betyder inte med automatik att allt fungerar som det ska. Tyvärr är det så enkelt att om man köper diskar som inte står med på kompabilitetslistan så kan det vara så att de inte är kompatibla.
Fyller på med: Har du verkligen läst och förstått all text som kommit upp på skärmen?Nyfniken skrev:
Jag kör också RAID1 på min NAS. Om du läst manualen vet du att det betyder att den lagrar samma information på båda diskarna. Så stoppar du in 2 x 1TB får du bara en 1TB totalt. Att sätta upp och förberedda den strukturen på diskarna tar tid. Jag minns inte exakt hur lång tid det tog för mig men det var timmar. Så det kan mycket väl vara så att den håller på med det, och varje gång du stänger av strömmen eller på något annat sätt pillar på den så påverkar du processen.
Om en hårddisk inte står med på listan betyder det bara att företaget inte haft tid eller anledning att testa den. Alla testade hårddiskar, även de som inte fungerar, brukar tas med i HCL;en. Står den däremot inte med alls vet man ingenting. Det är lika stor chans att den fungerar som att den inte fungerar.Nyfniken skrev:
Det viktiga är ju att stoppa in diskar som finns med på deras kompabilitetslista.
har du testat att stoppa in en disk i taget för att säkerställa att inte en av dom är trasig?
NASar brukar äta hårddiskar och jag har över årens lopp säkert haft 4-5 diskar som har rasat, oftast under garantitiden. Har inte haft WD förut men köpte dom röda när dom kom ut förra året i samband med en NAS uppgradering(bytte till Synology). Än så länge så tuggar dom på men jag vågar inte säga att dom är bra förrän efter 2-3 år.
har du testat att stoppa in en disk i taget för att säkerställa att inte en av dom är trasig?
NASar brukar äta hårddiskar och jag har över årens lopp säkert haft 4-5 diskar som har rasat, oftast under garantitiden. Har inte haft WD förut men köpte dom röda när dom kom ut förra året i samband med en NAS uppgradering(bytte till Synology). Än så länge så tuggar dom på men jag vågar inte säga att dom är bra förrän efter 2-3 år.
Vet att raid1 betyder spegla diskarna så man har en säker kopia. Man kan gå in på nasen via ip och välja vilken raid man vill ha. Alltså efter installationen med skiva och då står det att alla kommer att formateras och raid väljs men det Hr stått stilla på 0% i 3 timmar så jag avbröt.
Så jag får nog testa med att köpa red diskar.
Läste på netonnet hemsida att det är fabrik garanti in3 år. Stämmer det då att det är 3 år garanti så man får en ny om dom går sönder?
Så jag får nog testa med att köpa red diskar.
Läste på netonnet hemsida att det är fabrik garanti in3 år. Stämmer det då att det är 3 år garanti så man får en ny om dom går sönder?
Jag har inte haft några problem med att få ut nya diskar på garanti från WD trots att mina var inköpta i USA för mer än två år sedan.
Det är dock inte helt gratis eftersom man måste skicka disken till Tyskland på egen bekostnad vilket kostar 150-350 kr beroende på om man vill ha ett spårbart paket eller ej.
Det värsta är dock risken för dataförlust så RAID rekommenderas å det varmaste.
Det är dock inte helt gratis eftersom man måste skicka disken till Tyskland på egen bekostnad vilket kostar 150-350 kr beroende på om man vill ha ett spårbart paket eller ej.
Det värsta är dock risken för dataförlust så RAID rekommenderas å det varmaste.
Kanske testa längre än 3 timmar? Iofs borde en raid1 gå fort att bygga ihop.. Jobbar diskarna när du formaterar?
Googlat nått på naset och diskarna? Borde ge ett hum om nån annan testat samma kombo och utfallet.
Googlat nått på naset och diskarna? Borde ge ett hum om nån annan testat samma kombo och utfallet.
WD är skit. Jag har nog haft uppemot 15 WD som havererat för mig, av cirka 20. Mina andra diskar (cirka 50) av blandade fabrikat (främst Seagate, Samsung, Maxtor) tuggar på utan problem, sånär som på två Maxtor som var defekta från fabrik.mycke_nu skrev:
Detta är speciellt illa i Borlänge, eftersom det som skulle vara en fin 50 Hz sinus ur elurtaget ser ut som en rulle taggtråd, vilket dödar WD-diskar på löpande band, medan andra klarar det fint.
Så, köp aldrig WD.
Nej! Raid innebär att du har visst mått av felsäkerhet, dvs du kan komma åt din data vid 1(!) diskhaveri. Du har inte en säker kopia. En säker kopia är en backup som inte är på samma fysiska plats. Man får ALDRIG blanda ihop begreppet RAID med BACKUP. RAID ger upptid inget annat. Backup ger säkerhet/trygghet. Själv har jag en server med RAID6 med blandat Seagate LP-diskar och WD Red. Det som är viktigt på min RAID-volym backas upp mot en online-tjänst.Toddep skrev:
Förr hade jag en hel del problem med WD och Maxtor skall vi bara inte prata om, men 1T och 2T WD Green har varit väldigt stabila de senaste åren. Nu för tiden har jag iofs helt lagt ner att ha egna servrar, men ett 10tal tickar på i familjens datorer och just 2st DLink 320.
Kör Netgear ReadyNasDou med WD green Caviar 2TB och den har tuggat på utan några problem i ett drygt år. Väldigt nöjd med den NASen, litar inte på D-link efter strul med vissa modem/routrar