7 055 läst ·
55 svar
7k läst
55 svar
Problem med Nas
Sida 1 av 4
Precis köpt en Nas. D-link dns 320 och till den köpte jag 2 st 3,5 " sata WD blue caviar hårddiskar och satte i Nasen men den vägrar att hitta dom fast lamporna lyser att dom sitter i.
Kan inte heller då välja vilken Raid jag ska köra med men borde bero på att Nasen tror att det inte finns diskar tillgängliga.
Vad kan jag göra åt detta?
Kan inte heller då välja vilken Raid jag ska köra med men borde bero på att Nasen tror att det inte finns diskar tillgängliga.
Vad kan jag göra åt detta?
jadå. jag fick med en skiva och i början skulle man trycka i hårddiskarna och det gjorde jag och symbolen skulle lysa blått och det gör det. Lös det orange så var något fel men det är bara blått så förstår inte.
Kunde inte välja vilken raid så måste vara för att jag inte hade diskar i trodde nasen fast det sitter i.
Några förslag på vad man kan göra med diskarna för att dom ska fungera i nasen?
Kunde inte välja vilken raid så måste vara för att jag inte hade diskar i trodde nasen fast det sitter i.
Några förslag på vad man kan göra med diskarna för att dom ska fungera i nasen?
Verkar inte som att just WD Blue finns med på listan över kompatibla diskar;
ftp://ftp.dlink.se/Products/dns-pro.../DNS-320_A2_Compatibility_List_-_20121210.pdf
Kan det vara problemet?
Verkar som efter att lite snabb surfning - WD diskarna använder sig av någon form utav Advanced Formatting Technology som kan ställa till det. Även storleken på Sektorerna verkar vara en hick-up på just 320'n.
Vet inte mer tyvärr - Jag kör Qnap!
Kolla även så att du har senaste firmwaren i den - Verkar vara 2.02b01. Även setup toolen finns på nätet - 1.0.4.2, skall visst vara den för just 2.02 mjukvaran.
ftp://ftp.dlink.se/Products/dns-pro.../DNS-320_A2_Compatibility_List_-_20121210.pdf
Kan det vara problemet?
Verkar som efter att lite snabb surfning - WD diskarna använder sig av någon form utav Advanced Formatting Technology som kan ställa till det. Även storleken på Sektorerna verkar vara en hick-up på just 320'n.
Vet inte mer tyvärr - Jag kör Qnap!
Kolla även så att du har senaste firmwaren i den - Verkar vara 2.02b01. Även setup toolen finns på nätet - 1.0.4.2, skall visst vara den för just 2.02 mjukvaran.
Redigerat:
Okej men då blir det nog så att jag får ordna 2 st nya diskar. Men vilka är bäst egentligen. Står ju att wd red är beprövad att drivas dygnet runt i nasen men har läst massa negativt om wd. Finns ju så många olika tillverkare.
Jag köpte WDs gröna diskar till min ena server och jag vill minnas att det gick att bygla bort Advanced Formatting på diskarna.
Diskarna är sk-t för övrigt. Båda har havererat inom garantitiden, den senaste förra veckan.
Så fort jag får ersättningsdisken från WD hamnar den på Blocket.
Diskarna är sk-t för övrigt. Båda har havererat inom garantitiden, den senaste förra veckan.
Så fort jag får ersättningsdisken från WD hamnar den på Blocket.
WD är väl tyvärr de enda som har uttalade NAS-diskar till konsumentpriser.
Men en liten anekdot kan vara på sin plats: För 10-15 år sedan var IBM's diskar "the shit". Som grädde på moset vågade IBM lämna 5 års garanti medan övriga hade ett par år. Tyvärr visade det sig att IBM var sämre än de flesta konkurrenter och deras hårddiskar åkte skytteltrafik till reklamationsavdelningen.
Men en liten anekdot kan vara på sin plats: För 10-15 år sedan var IBM's diskar "the shit". Som grädde på moset vågade IBM lämna 5 års garanti medan övriga hade ett par år. Tyvärr visade det sig att IBM var sämre än de flesta konkurrenter och deras hårddiskar åkte skytteltrafik till reklamationsavdelningen.
jag försökte ringa d link support ikväll. Fick först betala 40 kr som ska dras på tele räkningen för att ring sen väntade jag i kö i 40 minuter sen gav jag upp. Bra service!
Men är ni säkra på att det är för jag har WD caviar blue som gör att min dlink dns 320 nas inte hittar några diskar då säkert? lamporn att disk sitter i lyser.
Kan inte heller lägga till nasen som en nätverksenhet så den ligger som ikon i den här datorn vid C, skivläsare mm. Men det är väl också för då att den tror att inte det sitter diskar i?
Så köper jag red istället så funkar den?
Men är ni säkra på att det är för jag har WD caviar blue som gör att min dlink dns 320 nas inte hittar några diskar då säkert? lamporn att disk sitter i lyser.
Kan inte heller lägga till nasen som en nätverksenhet så den ligger som ikon i den här datorn vid C, skivläsare mm. Men det är väl också för då att den tror att inte det sitter diskar i?
Så köper jag red istället så funkar den?