Nu ber en i princip helt okunnig person om Er hjälp. Det är så att jag har flyttat in i ny lägenhet och här finns spotlights monterade ovanför kylskåpet och diskbänken. Det passar väldigt bra, men problemet är att det nu slocknat. Jag ringde hyresvärden och bad om hjälp, men det var en tidigare hyresgäst som monterat in det, så det blir jag själv som får styra upp och fixa till det.
Då jag nu kollade hur det var kopplat osv. så ser jag följande:
Jag bifogar en bild på spektaklet...
Mvh Anders
Då jag nu kollade hur det var kopplat osv. så ser jag följande:
- Från transformatorn går en kabel till första spotten (via en sockerbit) och sedan är det seriekopplat till de övriga 4 spotlightsen.
- I kabeln från transformatorn finns ju en grå kabel och en blå om man skalar den. Den grå har "brunnit" på båda sidor, dvs där den går in i den första sockerbiten och påväg ut ur sockerbiten mot nästa spotlight.
- Spotlightsen är 12v 20W
- Avståndet från transformatorn till den sista spotlighten är max 2m
Jag bifogar en bild på spektaklet...
Mvh Anders
Redigerat:
Det har varit dålig kontakt som lett till att det bildats värme det är den enkla förklaringen. Sockerbiten ser ut som en originalmonterad kontakt och den måste ersättas med tex en riktig sockerbit (för el då) för detta är inte bra.
Tänk också på att inga kardeler sticker ut. 12V är inte så farligt, men det bildas lät spännings bågar om karderlerna sticker ut= kortis. Har sett det lite för ofta vid hemma fixade 12V lösningar.
Nicke
Nicke
Okej, tack för svaren. Dock säger inte "kardeler", "spänningsbågar" osv mig mkt!
Är allt okej kopplat i stort eller?
Så vad är nästa steg, vad behöver jag göra / byta ut för att det ska fungera korrekt?
mvh / Anders
Är allt okej kopplat i stort eller?
Så vad är nästa steg, vad behöver jag göra / byta ut för att det ska fungera korrekt?
mvh / Anders
I stort sett är det ok ja
Byt du bara sockerbiten till något nytt bättre.
Kardeler är koppartrådarna inuti kabeln, det räcker att en kardel sticker ut ur sockerbiten och hamnar lite nära den andra kabeln så kan en båge uppstå, alltså strömmen hoppar genom luften och det blir kortslutning.
Om en anslutning är lite dålig, t.ex. skruven sitter för löst i sockerbiten (vanligt om man använder en pytteliten mejsel), så kan det uppstå små gnistor där under lång tid, det leder till att plasten smälter tills du en dag får kortslutning mellan kablarna, eller ännu värre det har börjat brinna i plasten.
Slutligen var beredd på att transformatorn kan ha gått sönder vid kortslutningen, det märker du när kabeln är lagad.
Kardeler är koppartrådarna inuti kabeln, det räcker att en kardel sticker ut ur sockerbiten och hamnar lite nära den andra kabeln så kan en båge uppstå, alltså strömmen hoppar genom luften och det blir kortslutning.
Om en anslutning är lite dålig, t.ex. skruven sitter för löst i sockerbiten (vanligt om man använder en pytteliten mejsel), så kan det uppstå små gnistor där under lång tid, det leder till att plasten smälter tills du en dag får kortslutning mellan kablarna, eller ännu värre det har börjat brinna i plasten.
Slutligen var beredd på att transformatorn kan ha gått sönder vid kortslutningen, det märker du när kabeln är lagad.
Klicka här för att svara
