Hej!

Jag har upptäckt skador i badrummet där fogarna börjar lossna, vissa ser smutsiga/mögliga ut, och några kakelplattor har sprickor (se bilder). Jag bor i en bostadsrätt och har kopplat in föreningen, som i sin tur skickade en fuktexpert som har skrivit ett protokoll. Där han menar på att en plattsättare behöver demontera en klinkerplatta för vidare kontroll.

Nu har jag pratat med föreningens förvaltare, och de säger att de endast tänker mäta golvet under badrummet för att undersöka eventuell fukt. Jag tycker det känns orimligt att inte även undersöka väggen, eftersom det är där skadorna syns tydligast.

Har någon varit med om liknande?

Tacksam för råd och erfarenheter!

• Fogarna i ett badrum med lossnande och smutsiga sektioner samt spruckna kakelplattor. Skadorna syns i hörnet av duschutrymmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spruckna kakelplattor och lossnade fogar i badrumsvägg, tecken på skador och potentiell fuktproblematik.
    Skapa konto
  • Spruckna och smutsiga fogar på vita kakelplattor i ett badrum med synliga skador.
    Skapa konto
Du vet att du har ett tätskikt under kaklet va? Varför tror du på fuktskada?

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du vet att du har ett tätskikt under kaklet va? Varför tror du på
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du vet att du har ett tätskikt under kaklet va? Varför tror du på fuktskada
Ja, det vet jag faktiskt. Tack för påminnelsen ☺️ Jag har fått höra att kakel som rest sig eller spruckit kan vara ett tecken på fukt, även om det såklart kan finnas andra orsaker också.

Det ser ut som yttre påverkan. Dvs ej underliggande fuktskada. Kanske dags att renovera badrummet.

Vad är det för konstruktion i golv och vägg?

Ser ut att vara dags för renovering utifrån skadorna, när är det byggt?
Och det hamnar nog på ditt ansvar att kontrollera om det krävs åtgärd.
Kan inget om bostadsrätter mera än att man får läsa vad som står hos er brf vems ansvar det är.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det där ser tillräckligt gammalt ut för att tätskiktet kan vara ett tjärstruket/asfaltklistrat, dessa håller väldigt länge om det inte är stora rörelser i vägg och golv.
Rev ett sådant i ett gammalt timmerhus runt 2008 och det var byggt på femtiotalet och tätskiktet var i nyskick, rivningen gjordes pga en sönderrostad golvbrunn i gjutjärn.

Sedan är det också så att längre tillbaka hade man en utpräglad yrkesstolthet och fusk var inte vanligt, att göra ett bra jobb var en heder, inte riktigt lika som idag...

Elin87 Elin87 skrev:
Ja, det vet jag faktiskt. Tack för påminnelsen ☺️ Jag har fått höra att kakel som rest sig eller spruckit kan vara ett tecken på fukt, även om det såklart kan finnas andra orsaker också.
Centano Centano skrev:
Vad är det för konstruktion i golv och vägg?
Betongbjälklag. Badrummet är från 2005.

Dax att renovera kanske? Eftersom det är 20 år gammalt så blir ändå bidrag från ev försäkring låg. Blev stammar bytta 2005?

Elin87 Elin87 skrev:
Hej!

Jag har upptäckt skador i badrummet där fogarna börjar lossna, vissa ser smutsiga/mögliga ut, och några kakelplattor har sprickor (se bilder). Jag bor i en bostadsrätt och har kopplat in föreningen, som i sin tur skickade en fuktexpert som har skrivit ett protokoll. Där han menar på att en plattsättare behöver demontera en klinkerplatta för vidare kontroll.

Nu har jag pratat med föreningens förvaltare, och de säger att de endast tänker mäta golvet under badrummet för att undersöka eventuell fukt. Jag tycker det känns orimligt att inte även undersöka väggen, eftersom det är där skadorna syns tydligast.

Har någon varit med om liknande?

Tacksam för råd och erfarenheter!
Ansvaret för förening respektive medlem anges i föreningens stadgar. Det vanliga är att medlem har ansvar för tätskikt och allt som ligger ovan tätskikt. Föreningen har ansvar för installationer under tätskiktet. Föreningen har gjort en mätning under badrummet. Om det är tänkbart att det är föreningens ansvar så skulle det upptäckas i en sådan mätning, men det kan även vara ditt ansvar om det är tätskiktet som har brister. För andra tänkbara skador som är ditt ansvar bör du koppla in ditt försäkringsbolag som kan göra en bedömning och kanske kompletterande mätningar. Men så länge det inte finns mätbara fuktproblem är det troligen enbart skadat ytskikt, som kan vara ett tecken på att renovering behövs.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Oavsett fuktskada så behöver badrummet renoveras, kaklet är ju sprucket t o m. Det faller på dig som bostadsrättshavare. Om det sen när kakel och tätskikt är utrivet framgår att det finns fukt i väggen från t ex något läckande avloppsrör eller tappvattenledning som föreningen ansvarar för så får de står för att torka ut och laga det före du bygger ditt nya badrum.

Om det är läckande tappvattenrör som orsakat detta så kickar en specialreglering in i bostadsrättslagen där föreningen ansvarar för att reparera hela skadan, alltså även ditt gamla badrum. Det blir en förhandlingsfråga till vilken grad föreningen har skyldighet att återställa, t ex till ett grundutförande från att lägenheten uppläts.

Är byggnaden från 2005 eller är bara badrummet renoverat då?

• Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.