Hej! De här är första gången jag någonsin ber om hjälp i ett sånt här forum, så jag är lite nervös, men jag tänker att jag får ge de en chans i alla fall. Jag är i akut behov av råd och hjälp med en grej angående badrum! Jag skulle duscha igår och insåg att de kom inget vatten, gick då ner i brunnen (jag har trekammarbrun och ett hål i marken där man kan gå ner till där pumpen sitter nere i ett rör i marken osv och en beredare i hålet osv) detta har hänt förut så jag gick bara ner och kopplade ur sladden och kopplade i den igen, då funkade allt vattenigen puh 😮‍💨, MEN, sen när jag skulle hoppa in i duschen idén så upptäckte jag att nej vattnet funkade inte alls i duschen, skit också! då gjorde jag samma procedur som man alltid måste göra här om nått är fel med duschen, alltså ta bort allt och slita fram duschen (de är en gammal ångbastu duschkabin från novitek finland) så de gjorde jag och gjorde rent ventiler osv för de vet jag hur man gör, de är inte så svårt om man vet hur man gör, MEN, här kom då nästa problem, så klart 😤, de kom fortfarande inget vatten ur duschen, då tog jag istället bort själva duschmunstycket och mkt riktigt där va de stopp, GREAT tänkte jag, jag har äntligen löst problemet och kan duscha! Men nej, så klart så skulle de inte vara så enkelt 😤😑🙄, vatten kom absolut men mest varmvatten, inte direkt nått kallvatten, då blev jag rädd då jag verkligen behövde kunna duscha och jag blev rädd att snart kanske de bara kommer varmvatten och då är jag ju helt körd att kunna duscha, så jag gjorde allt jag kunde och ringde och frågade VVS firma men så klart så kunde dom inte komma för än efter helgen osv, aja tänkte jag, då får jag fortsätta att försöka så jag kan duscha någorlunda i helgen i alla fall, jag tyckte nämligen när jag höll på bak på duschen och gjorde rent ventiler osv att kallvattenröret mkt riktigt såg mörkt ut så jag tänkte att de kanske har blivit massa skit där i då de har kommit massa skit ur själva duschmunstucket ett tag nu och jag har inte fattat varför men de har de alltid gjort så jag har inte tänkte så mkt på de, men i alla fall, jag provade då att koppla bort kallvatten röret som går från väggen där rören sitter som går till varmvattenberedaren till duschen och använde en borste man har till sugrör av glas och borstade så långt jag kunde på båda sidor och de gjorde att de kom lite mer kallvatten i alla fall, TJOHOO! så de va ju bra för då vet jag ju vad som behövs göras, tror jag i alla fall 🤔, MEN, de va då jag upptäckte nått mer under tiden jag höll på med vattnet i duschen och bakom osv, att kallvattenröret som är närmast duschen ovanpå varmvattenberedaren blir varmt när man inte använder kallvattnet och då antar jag att de är de som orsakar att de inte kommer tillräckligt med kallvatten in till duschen 🤷🏻‍♀️, men de konstiga är ju att de kommer till röret som går in i duschen men inte tillräckligt in i duschen vad kan de bero på? jag har aldrig någonsin haft detta problem med duschen förut och de att kallvattenröret blir varmt ibland när inte kallvattnet inte används de har jag aldrig märkt eller tänkt på förut men när jag googlar så står de att nej de är inte normalt men samtidigt som sagt så kommer de ju ändå kallvatten till alla andra kranar osv även i kranen på handfatet i samma badrum så dom är de inget fel på uppenbarligen men varför uppstår då problemet med duschen och varför blir just de röret varmt ibland när kallvatten inte används? Är problemet med duschen eller varmvattenberedaren eller båda och är de någon som kan ha någon aning om vad som är fel osv och hur man kan lösa de och om en rörmokare kommer vad de kan kosta osv kommer de vara ett dyrt jobb osv eller är de något jag kan lösa själv? måste jag bara göra rent slangen till kallvattnet till duschen och sen är de löst eller låter de som ett större problem om behöver lösas? Snälla hjälp! 😩🙏🏻🤷🏻‍♀️ Tack på förhand! P.S YTERST lite kallvatten/ljummet vatten kommer ut om jag kör kallvatten sidan av vredet i bott, alltså så långt som de går! (De är ett vred inne i duschen med kallt och varmt varmt vänster och kallt höger) har även lagt till två bilder nu också, på inne i duschkabinen och ovanpå varmvattenberedaren, orkar inte slita fram hela duschen igen just nu för att ta bild bakpå, de är jobbigt.

• Duschkabin med duschmunstycke, reglage och några tvättprodukter synliga i duschens internitat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Varmvattenberedare med anslutna rör och instruktioner på locket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
G GDBaby96 skrev:
Hej! De här är första gången jag någonsin ber om hjälp i ett sånt här forum, så jag är lite nervös, men jag tänker att jag får ge de en chans i alla fall. Jag är i akut behov av råd och hjälp med en grej angående badrum! Jag skulle duscha igår och insåg att de kom inget vatten, gick då ner i brunnen (jag har trekammarbrun och ett hål i marken där man kan gå ner till där pumpen sitter nere i ett rör i marken osv och en beredare i hålet osv) detta har hänt förut så jag gick bara ner och kopplade ur sladden och kopplade i den igen, då funkade allt vattenigen puh 😮‍💨, MEN, sen när jag skulle hoppa in i duschen idén så upptäckte jag att nej vattnet funkade inte alls i duschen, skit också! då gjorde jag samma procedur som man alltid måste göra här om nått är fel med duschen, alltså ta bort allt och slita fram duschen (de är en gammal ångbastu duschkabin från novitek finland) så de gjorde jag och gjorde rent ventiler osv för de vet jag hur man gör, de är inte så svårt om man vet hur man gör, MEN, här kom då nästa problem, så klart 😤, de kom fortfarande inget vatten ur duschen, då tog jag istället bort själva duschmunstycket och mkt riktigt där va de stopp, GREAT tänkte jag, jag har äntligen löst problemet och kan duscha! Men nej, så klart så skulle de inte vara så enkelt 😤😑🙄, vatten kom absolut men mest varmvatten, inte direkt nått kallvatten, då blev jag rädd då jag verkligen behövde kunna duscha och jag blev rädd att snart kanske de bara kommer varmvatten och då är jag ju helt körd att kunna duscha, så jag gjorde allt jag kunde och ringde och frågade VVS firma men så klart så kunde dom inte komma för än efter helgen osv, aja tänkte jag, då får jag fortsätta att försöka så jag kan duscha någorlunda i helgen i alla fall, jag tyckte nämligen när jag höll på bak på duschen och gjorde rent ventiler osv att kallvattenröret mkt riktigt såg mörkt ut så jag tänkte att de kanske har blivit massa skit där i då de har kommit massa skit ur själva duschmunstucket ett tag nu och jag har inte fattat varför men de har de alltid gjort så jag har inte tänkte så mkt på de, men i alla fall, jag provade då att koppla bort kallvatten röret som går från väggen där rören sitter som går till varmvattenberedaren till duschen och använde en borste man har till sugrör av glas och borstade så långt jag kunde på båda sidor och de gjorde att de kom lite mer kallvatten i alla fall, TJOHOO! så de va ju bra för då vet jag ju vad som behövs göras, tror jag i alla fall 🤔, MEN, de va då jag upptäckte nått mer under tiden jag höll på med vattnet i duschen och bakom osv, att kallvattenröret som är närmast duschen ovanpå varmvattenberedaren blir varmt när man inte använder kallvattnet och då antar jag att de är de som orsakar att de inte kommer tillräckligt med kallvatten in till duschen 🤷🏻‍♀️, men de konstiga är ju att de kommer till röret som går in i duschen men inte tillräckligt in i duschen vad kan de bero på? jag har aldrig någonsin haft detta problem med duschen förut och de att kallvattenröret blir varmt ibland när inte kallvattnet inte används de har jag aldrig märkt eller tänkt på förut men när jag googlar så står de att nej de är inte normalt men samtidigt som sagt så kommer de ju ändå kallvatten till alla andra kranar osv även i kranen på handfatet i samma badrum så dom är de inget fel på uppenbarligen men varför uppstår då problemet med duschen och varför blir just de röret varmt ibland när kallvatten inte används? Är problemet med duschen eller varmvattenberedaren eller båda och är de någon som kan ha någon aning om vad som är fel osv och hur man kan lösa de och om en rörmokare kommer vad de kan kosta osv kommer de vara ett dyrt jobb osv eller är de något jag kan lösa själv? måste jag bara göra rent slangen till kallvattnet till duschen och sen är de löst eller låter de som ett större problem om behöver lösas? Snälla hjälp! 😩🙏🏻🤷🏻‍♀️ Tack på förhand!
Hej Baby jag tycker du gör ingenting och detta problem kommer lösa VVS

G GDBaby96 skrev:
Hej! De här är första gången jag någonsin ber om hjälp i ett sånt här forum, så jag är lite nervös, men jag tänker att jag får ge de en chans i alla fall. Jag är i akut behov av råd och hjälp med en grej angående badrum! Jag skulle duscha igår och insåg att de kom inget vatten, gick då ner i brunnen (jag har trekammarbrun och ett hål i marken där man kan gå ner till där pumpen sitter nere i ett rör i marken osv och en beredare i hålet osv) detta har hänt förut så jag gick bara ner och kopplade ur sladden och kopplade i den igen, då funkade allt vattenigen puh 😮‍💨, MEN, sen när jag skulle hoppa in i duschen idén så upptäckte jag att nej vattnet funkade inte alls i duschen, skit också! då gjorde jag samma procedur som man alltid måste göra här om nått är fel med duschen, alltså ta bort allt och slita fram duschen (de är en gammal ångbastu duschkabin från novitek finland) så de gjorde jag och gjorde rent ventiler osv för de vet jag hur man gör, de är inte så svårt om man vet hur man gör, MEN, här kom då nästa problem, så klart 😤, de kom fortfarande inget vatten ur duschen, då tog jag istället bort själva duschmunstycket och mkt riktigt där va de stopp, GREAT tänkte jag, jag har äntligen löst problemet och kan duscha! Men nej, så klart så skulle de inte vara så enkelt 😤😑🙄, vatten kom absolut men mest varmvatten, inte direkt nått kallvatten, då blev jag rädd då jag verkligen behövde kunna duscha och jag blev rädd att snart kanske de bara kommer varmvatten och då är jag ju helt körd att kunna duscha, så jag gjorde allt jag kunde och ringde och frågade VVS firma men så klart så kunde dom inte komma för än efter helgen osv, aja tänkte jag, då får jag fortsätta att försöka så jag kan duscha någorlunda i helgen i alla fall, jag tyckte nämligen när jag höll på bak på duschen och gjorde rent ventiler osv att kallvattenröret mkt riktigt såg mörkt ut så jag tänkte att de kanske har blivit massa skit där i då de har kommit massa skit ur själva duschmunstucket ett tag nu och jag har inte fattat varför men de har de alltid gjort så jag har inte tänkte så mkt på de, men i alla fall, jag provade då att koppla bort kallvatten röret som går från väggen där rören sitter som går till varmvattenberedaren till duschen och använde en borste man har till sugrör av glas och borstade så långt jag kunde på båda sidor och de gjorde att de kom lite mer kallvatten i alla fall, TJOHOO! så de va ju bra för då vet jag ju vad som behövs göras, tror jag i alla fall 🤔, MEN, de va då jag upptäckte nått mer under tiden jag höll på med vattnet i duschen och bakom osv, att kallvattenröret som är närmast duschen ovanpå varmvattenberedaren blir varmt när man inte använder kallvattnet och då antar jag att de är de som orsakar att de inte kommer tillräckligt med kallvatten in till duschen 🤷🏻‍♀️, men de konstiga är ju att de kommer till röret som går in i duschen men inte tillräckligt in i duschen vad kan de bero på? jag har aldrig någonsin haft detta problem med duschen förut och de att kallvattenröret blir varmt ibland när inte kallvattnet inte används de har jag aldrig märkt eller tänkt på förut men när jag googlar så står de att nej de är inte normalt men samtidigt som sagt så kommer de ju ändå kallvatten till alla andra kranar osv även i kranen på handfatet i samma badrum så dom är de inget fel på uppenbarligen men varför uppstår då problemet med duschen och varför blir just de röret varmt ibland när kallvatten inte används? Är problemet med duschen eller varmvattenberedaren eller båda och är de någon som kan ha någon aning om vad som är fel osv och hur man kan lösa de och om en rörmokare kommer vad de kan kosta osv kommer de vara ett dyrt jobb osv eller är de något jag kan lösa själv? måste jag bara göra rent slangen till kallvattnet till duschen och sen är de löst eller låter de som ett större problem om behöver lösas? Snälla hjälp! 😩🙏🏻🤷🏻‍♀️ Tack på förhand!
Har du tagit bort duschblandaren och kollat så inte du har skit där?

K kantarelli1403 skrev:
Hej Baby jag tycker du gör ingenting och detta problem kommer lösa VVS
Jo absolut men jag vill helst kunna lösa de själv då jag är rädd att de kommer kosta för mkt för mig! 😩

V växelventil skrev:
Har du tagit bort duschblandaren och kollat så inte du har skit där?
Finns ingen duschblandare, jag har som jag skrev en hel duschkabin, vatten kommer in på sidan bakifrån och sen slår man på vatten respektive varm och kallvatten osv på tre vred inne i duschkabinen på väggen, så de finns inget att ta lös där 🤷🏻‍♀️

Det låter ju som att felet finns i duschkabinens inbyggda blandare. Har du följt inkommande kallvatten för att se att det inte finns någon ytterligare koppling eller ventil som går att få loss och rengöra? I allra värsta fall kan det vara något som inte går att komma åt eller som kräver special delar till just din duschkabin.

D Dublin skrev:
Det låter ju som att felet finns i duschkabinens inbyggda blandare. Har du följt inkommande kallvatten för att se att det inte finns någon ytterligare koppling eller ventil som går att få loss och rengöra? I allra värsta fall kan det vara något som inte går att komma åt eller som kräver special delar till just din duschkabin.
Jo de känns som att de skulle kunna vara de jo, men hur fan fixar man de då i så fall? Ja de har jag, både varm och kallvatten går in i en metall grej på baksidan där filtren som jag kan ta loss och göra rent sitter och där jag även kan koppla loss båda slangar till varm och kallvatten men mer än så vet jag inte, ja och så all elektronik osv då som sitter på baksidan då den drivs på el så klart och några slangar högre upp som jag inte riktigt vet vart dom går eller vad dom är till för, de är ett komplicerat system där bakpå. Jag har inte vågat mig på att pilla på nått annat än de jag vet hur man gör då jag är rädd att ha sönder saker så 🤷🏻‍♀️🤔

Redigerat:
Den enkla vägen är väl att slänga ut den och skaffa en ny. Köp i så fall en som man har en vanlig blandare i så det är enkelt att byta i framtiden. Det krångliga alternativet är väl att hitta någon som kan just din kabin och kan ta reda på vad som behöver åtgärdas. En väg kan ju vara ifall den tillverkaren har någon teknisk support du kan ringa.

D Dublin skrev:
Den enkla vägen är väl att slänga ut den och skaffa en ny. Köp i så fall en som man har en vanlig blandare i så det är enkelt att byta i framtiden. Det krångliga alternativet är väl att hitta någon som kan just din kabin och kan ta reda på vad som behöver åtgärdas. En väg kan ju vara ifall den tillverkaren har någon teknisk support du kan ringa.
Aa fast nu är de ju så att jag inte kan göra de så 🤷🏻‍♀️ alla kan inte bara slänga sina grejer och köpa nya vetu. Ja eller en VVS are antar jag. Smart, de har jag inte tänkt på! Varför har jag inte tänkt på de, dumma jag 🤦🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.