Sedan en tid har vi problem med varmt vatten från kallvattenkranen ibland. Oftast i ena badrummet på övervåningen, där vi har tvågreppsblandare i handfaten, men även i köket på bottenvåningen, där vi har engreppsblandare. Jag har pratat med vår lokale rörmokare, som säger att en trasig termostatblandare eller engreppsblandare troligen är orsaken. Jag har successivt bytt ut alla duschblandare och köksblandaren utan resultat. Vi har även några tvågreppsblandare i grovköket. Kan någon av dessa vara problemet trots allt, trots att rörmokaren säger att det är omöjligt? Hittade en liknande tråd om en trasig backventil i varmvattenberedaren, men vår varmvattenberedare får inte tillförsel från kallvattnet, utan från en föruppvärmd beredare i garaget, så den borde inte vara orsaken, då den inte är kopplad mot kallvattnet inne i huset. Jag har försökt mäta temperaturförändringar på alla blandare, för att se om någon av dem släpper igenom varmvatten, men utan resultat. Jag börjar få slut på idéer. Har någon här varit med om samma sak och hur lyckades ni felsöka? Tack på förhand!

Är det bara en kort tid det blir varmt vatten eller "hela tiden"?

Hur ser det ut vid varmvattenberedaren?
Blir inkommande kallvattenrör till VVBn varmt när det kommer varmvatten i kallvattnet?

Vid sådan här fel så är det lämpligt att ha avstängningsventiler till alla tappställen, det underlättar felsökningen.

Demmpa Demmpa skrev:
Är det bara en kort tid det blir varmt vatten eller "hela tiden"?

Hur ser det ut vid varmvattenberedaren?
Blir inkommande kallvattenrör till VVBn varmt när det kommer varmvatten i kallvattnet?

Vid sådan här fel så är det lämpligt att ha avstängningsventiler till alla tappställen, det underlättar felsökningen.
Det varierar, oftast bara en kort stund innan det blir kallare igen, men ibland är det hett vatten riktigt länge, såpass att jag börjar sätta på andra kranar i hopp om att det ska sluta. Det händer flera gånger per dag i vårt badrum.

VVBn fylls inte från kallvattnet, utan från en ledning direkt från en större VVB i garaget, som även ger förvärmt vatten till en liten VVB i ett gästhus. Vet inte varför det är så, det var inte vi som byggde huset, och det känns helt klart överdimensionerat om man inte badar i badkar hela tiden. Men VVB kan därför inte vara problemet, eftersom den inte är kopplad mot kallvattnet inne i huset.

Tyvärr har vi bara avstängningsventiler till toaletterna.

N
Men VVBn i garaget måste ju få vatten någonstans ifrån?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Jag tänker att när problemet uppstår så kan du slå av alla andra vattenförbrukare och låta vattnet stå och rinna ett tag. Sedan går du runt och känner på kallvattenrören. Hittar du ett varmt kallvattenrör någon annanstans så vet du var du ska kolla vidare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.