Hej,

Jag har problem med avloppslukt i ett av källarbadrummen och misstänker att det kan ha att göra med avluftningen och undrar om det finns nån kunnig i forumet som kan komma med lite tips. Bifogar en bild för illustration....

Lukten är inte helt konstant utan varierar i intensitet, och jag har svårt att hitta något tydligt mönster. Använder man badrummet mkt minskar problemet men står det tomt några dagar förvärras det.

Huset är rätt högt och har avloppsavluftning via taket på två ställen. Jag börjar fundera på om det kan vara otillräckligt drag i avluftningen eller om det blir övertryck när man spolar högt upp i huset? Alternativt om det kan bli undertryck som drar upp lukt från avloppet, men jag provat stänga av badrumsfläkt utan resultat.


Mina frågor:
  • Hur kan jag testa om avluftningen fungerar som den ska?
  • Kan en vakuumventil hjälpa mån tro?
  • Finns det andra vanliga orsaker jag borde kolla upp?
(Har givetvis rensat rör i vattenlås och duschavloppet...så doft inte därifrån)

Tacksam för tips och erfarenheter!
 
  • Illustration av avloppssystem i ett flerplanshus med avluftning på taket. Frågor om vakuumventilens placering och avloppsproblem i källarvåningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det känns som om du har en förträngning eller början till stopp längre bort i stammen så det slår tillbaka när du spolar från de övre planen.
 
J jhall skrev:
Jag tycker det känns som om du har en förträngning eller början till stopp längre bort i stammen så det slår tillbaka när du spolar från de övre planen.
Hmm...Inte något jag märkt av men får undersöka...tack för tipset
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.