Antewallgren Antewallgren skrev:
Rent spontant ser detta inte rätt ut .. blottad koppar... Använder man sockerbitar i en central?
Kanske var svärfar själv som lekte elektriker och skyllde på en lärling när han inte fick till det:rofl:

A Avemo skrev:
Det var ju uppenbarligen något som lärlingen inte hade koll på. Vilken central matar vilken? Om centralen som skyddas av jordfelsbrytare sitter först så är det möjligt.

Eftersom jordfelsbrytaren konsekvent löste ut omedelbart borde det vara en fråga om minuter för att grovt lokalisera felet. Då menar jag att komma fram till om det är i en av centralerna, matningen till den andra centralen eller i en matad grupp som felet finns. Finns felet i en grupp så är det också en fråga om minuter för att avgöra vilken grupp felet finns i. Men efter det kan det förstås ta lite längre tid att hitta det. Men ett konsekvent fel som omedelbart löser jordfelsbrytaren vidhåller jag är enkelt och snabbt att hitta för någon som vet vad han gör.
Hmm, jag tror det är den "nya" som är den första, vidarekopplad till den gamla. Har för mig att när jag stängt av huvudbrytaren på nya har allt slocknat inkl gamla delen. Men det låter ju bra att det mest troligt är ett tämligen enkelt fel.
När jag hjälpte grannen med att dra all el i hans nybyggda hus var det en riktigt bra elektriker med. Han hade stenkoll på allt.
Kan nämna att han var ensam elektriker på ett ganska stort nybygge. Han planerade och gjorde allt själv och fick en redig timpenning som anställd. Tror han låg på över 500kr/h på rent ackord. Han fick fina skottutbetalningar :rofl: Ska höra om han har tid i framtiden att kolla över våra problem..

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Kanske var svärfar själv som lekte elektriker och skyllde på en lärling när han inte fick till det:rofl:
Haha nejdu, den chansen är OBEFINTLIG :crysmile:

Nissens
Antewallgren Antewallgren skrev:
Haha nejdu, den chansen är OBEFINTLIG :crysmile:
Hur har det gått för dig?

Nissens Nissens skrev:
Hur har det gått för dig?
Jag har inte gjort någonting då det fungerar som det är. Får se när vi tar tag i det.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.