Hej!
Någon som har varit om med detta…? Eller någon duktig som kan om min undran?
Jag har en s k sluten tank på tre kubik som gammal lösning till toalett avlopp. Från tanken upp till marken sitter två rör, en för tömning/avsugnings rör och för ventilation.
Nu i tre tillfällen har tanken fyllts med smällt/regn vatten. Min teori är att kölden har rör och kanske lyft något dessa rör och vattnet från marken infiltreras till tanken.
Dyrt blir det…! Tanken ska tömmas först V36 och det kostar 1000 kronor extra ovan ordinarie pris.
Jag har för andra gången sedan några år tillbaka, börjat gräva ner till tanken för att kolla vad som har hänt. Uppenbarligen lyckades jag inte förra gången med att åtgärda felet på rätt sätt.
Vad kan jag göra för att detta inte ska hända igen…?
Är det bara rörmokare som gäller…?
Jag vore mycket tacksamt för tips. Tack på förhand.
Någon som har varit om med detta…? Eller någon duktig som kan om min undran?
Jag har en s k sluten tank på tre kubik som gammal lösning till toalett avlopp. Från tanken upp till marken sitter två rör, en för tömning/avsugnings rör och för ventilation.
Nu i tre tillfällen har tanken fyllts med smällt/regn vatten. Min teori är att kölden har rör och kanske lyft något dessa rör och vattnet från marken infiltreras till tanken.
Dyrt blir det…! Tanken ska tömmas först V36 och det kostar 1000 kronor extra ovan ordinarie pris.
Jag har för andra gången sedan några år tillbaka, börjat gräva ner till tanken för att kolla vad som har hänt. Uppenbarligen lyckades jag inte förra gången med att åtgärda felet på rätt sätt.
Vad kan jag göra för att detta inte ska hända igen…?
Är det bara rörmokare som gäller…?
Jag vore mycket tacksamt för tips. Tack på förhand.
Om ingen använder avloppet efter en natt och helst om det regnat. Så ska du lyssna i rören, det ska vara tyst, hörs det något plurr, så är det läck, finns säkert en större manlucka under jord som går att öppna. Då kan man se var det rinner in. Normalt med att en tank blir full, är att det läcker in i någon rörskarv eller där röret från huset ansluter. Är en tätning i tanken och om röret satt sig lite, så trycks röret ner och en glipa blir.
Tack för din kommentar.J jonaserik skrev:Om ingen använder avloppet efter en natt och helst om det regnat. Så ska du lyssna i rören, det ska vara tyst, hörs det något plurr, så är det läck, finns säkert en större manlucka under jord som går att öppna. Då kan man se var det rinner in. Normalt med att en tank blir full, är att det läcker in i någon rörskarv eller där röret från huset ansluter. Är en tätning i tanken och om röret satt sig lite, så trycks röret ner och en glipa blir.
Avsugnings röret hade lyfts från tanken. sannolik p g av den tuffa kylan i vintras. (Vill ej ens tänka på möjligt sabotage... Modeord nu för tiden).
Jag anlitade rörmokare som skruvade fast avsugnings röret till munstycket i tanken. Det borde sitta fast framöver.
Kostnader på två år: 2 planerade tömningar á 2600:- styck plus 2 extra á 3500:- styck... Plus rörmokarens arbete: 1900:-...
Lite roligare hade man kunnat göra med pengarna.
Tack igen!
Om tanken ligger något högre än omgivningen eller om du har ett dike intill kan du väl tömma (om det bara är vatten) genom en hävert. Ner med en slang i tanken och fyll slangen med vatten (du vill inte suga med munnen 😁) och sen snabbt sänka slangen under tankens nivå så hävertverkan startar. Då slipper du i alla fall en onödig kostnad.
Jo, det tipset fick jag från rätt källa. (lite försent bara)
Dock är det svårt att veta hur mycket vatten och hur mycket skit finns där...Det vattnet lär lukta riktigt illa i varje fall... Men nästa gång...!
Nu är problemet åtgärdat men det är mycket man har lär sig av misstag.
Området (skog och jordbruksmark) har ofta nu för tiden vatten brist. Jag har egen brunn. Det regnar för lite. Trots allt vill Kommunen ta betald (ca 2500) för att ansökan om tillstånd för förbränningstoalett... Argumentationen om brist på vatten, tekniska fel med tanken och att jag fick betala till Kommunen över tio tusen kronor för tömning samt rörmokarens kostnad för reparation av avsugnings röret, gör självklart ingen undantag för byråkratiska kostnader... I fastigheten har altid funnits utedass och utrymmet finns kvar! Fel av mig att underskatta gamla lösningar...!
Dock är det svårt att veta hur mycket vatten och hur mycket skit finns där...Det vattnet lär lukta riktigt illa i varje fall... Men nästa gång...!
Nu är problemet åtgärdat men det är mycket man har lär sig av misstag.
Området (skog och jordbruksmark) har ofta nu för tiden vatten brist. Jag har egen brunn. Det regnar för lite. Trots allt vill Kommunen ta betald (ca 2500) för att ansökan om tillstånd för förbränningstoalett... Argumentationen om brist på vatten, tekniska fel med tanken och att jag fick betala till Kommunen över tio tusen kronor för tömning samt rörmokarens kostnad för reparation av avsugnings röret, gör självklart ingen undantag för byråkratiska kostnader... I fastigheten har altid funnits utedass och utrymmet finns kvar! Fel av mig att underskatta gamla lösningar...!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

