Hej!
Jag har under våren byggt ett utekök med grill, diskho och rinnande kallvatten. Vattnet är draget från en vattenutkastare och installationen fungerar riktigt bra.

Nu upptäckte jag däremot något som gjort mig lite fundersam. Slangen jag använt till vattenledningen är köpt på K-Bygg, men jag insåg först häromdagen att den inte verkar vara märkt som dricksvattengodkänd. Jag har sedan dess förstått att det finns särskilda slangar som är avsedda för dricksvatten.

Problemet är att köket nu är färdigmonterat, så det är inte helt enkelt att byta ut slangen då den ligger under trallen.

Min fråga är därför: Hur stort problem är detta egentligen? Är det något jag bör åtgärda direkt, eller är risken liten om slangen används till kallvatten i ett utekök? Jag använder vattnet både för att diska och ibland även som dricksvatten.

Här är slangen jag har köpt: https://k-bygg.se/produkt/vattenslang-12tum-125mm-20m-prof/6438313257301

Är det någon som har erfarenhet av detta eller vet vad som gäller? Alla synpunkter och råd uppskattas!

Purre
Spontant inget större problem. Hur många barn är det inte som druckit vatten från vattenslang genom åren?
Är det flera liter varje dag som ska drickas kanske man ska tänka om, hade det varit varmvatten skulle jag också tänka om.

Purre Purre skrev:
Spontant inget större problem. Hur många barn är det inte som druckit vatten från vattenslang genom åren?
Är det flera liter varje dag som ska drickas kanske man ska tänka om, hade det varit varmvatten skulle jag också tänka om.
Tack @Purre
Det känns som sagt som ett ganska stort projekt att ta bort den nuvarande och sätta dit en ny.
Och det är inte så att vi klunkar vatten från denna kran utan den använda mer för att ta vatten när man kokar grönsaker, potatis etc.

Vad är det en dricksvattenslang gör som inte den slang jag köpt gör?

kan vara bra att spola slangen innan tapp för mat och dryck om det inte har använts på ett tag.

Om det tappas litervis flera gånger om dagen så skulle jag inte bry mig, men om det gått 5 dagar för arbetsvecka och det är första gången inför helgvistelsen så skulle jag spola.

X xxargs skrev:
kan vara bra att spola slangen innan tapp för mat och dryck om det inte har använts på ett tag.

Om det tappas litervis flera gånger om dagen så skulle jag inte bry mig, men om det gått 5 dagar för arbetsvecka och det är första gången inför helgvistelsen så skulle jag spola.
Tack. Och med spola så menar du egentligen bara öppna kranen och låta den rinna en stund?

Vi använder inte litervis per dag, men nu under sommaren använda den ändå dagligen.

Vad är "risken" med att inte ha en dricksvattenslang? Är det farliga plaster eller är det mer att vattnet blir dåligt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.