Det där känner jag igen. Det kan vara huvudbrytaren i fasadmätarskåpet som är dålig, om den är gammal.

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
S Saitamz4927 skrev:
Det där känner jag igen. Det kan vara huvudbrytaren i fasadmätarskåpet som är dålig, om den är gammal.
Går väl oftast sönder först när man använder den

Vilket fel på huvudbrytaren gör att strömmen blir så stor att säkringen löser ut?

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
D dannan skrev:
Hej, måste vända mig till forumet med hjälp med felsökning,

Jag är inte hemma och fick igår natt avisering i telefon att Unify, Shelly och Nibes enheter var offline + lite annat.
Larmet gick fortfarande. Kollade snabbt driftstörningarna hos ISPn och nätägaren. Inga störningar.
Kunde se på larmet att spänning och internet försvann tidigare under natten så jag misstänkte spänningsborfall på anläggningen.

Fick SEOM kolla upp mätaren och dom kunde se att en fas hade fallit bort och erbjöd sig att åka dit och skruva i en ny, vilket hjälpte. Allt gick online igen. Ringer en polare som är hemma och han åker förbi och kollar säkringsskåpet, inget har löst ut. Inget onormalt i huset.

Samma sak händer igen nu i natt. Allt är offline utom larmet som visar spänningsbortfall och internettbortfall.
Jag kommer åka hem för att felsöka idag.

Men jag kan inte fatta vad det är som trippar huvudsäkringen. Ingen dvärg eller JFB har löst. Ingen tung förbrukare är på.
Kan en Diazed bli gammal? men den nya som nätägaren satta i har ju löst igen (har dock inte verifierat detta).

Tipps och erfarenheter som kan hjälpa önskas.
Har du solceller på taket som ger mycket ström när du inte är hemma och inte förbrukar något så kan huvusäkringar gå sönder hänt mig med

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.