110 800 läst ·
195 svar
111k läst
195 svar
Problem med fläkten
Vad är det då som jag fotat i mitten på bilden i #25. Tycker det ser ut som en zenerdiod, men säker är jag inte.yxis skrev:
Jag börjar luta åt att det är "kladdkondensatorn" som tappat kapacitans. Borde inte det kunna få dessa effekter. Med tanke på dess okända värde och lite speciella typ känns det inte helt enkelt att hitta en ersättare att prova med.
Näst sista utvägen, så länge den nu fungerar, är väl att skippa lysrörets styrning av kortet och montera en separat brytare som matar lysröret.yxis skrev:
Fläkten/kortet funkar ju till synes i vart fall som det ska så länge man inte tänder lampan.
Om det sen är en konding som sakta men säkert försämras lär det ju tyvärr inte vara en hållbar lösning. Med lite tur kan den ju vara tillräckligt hållbar.
Jag grävde i en annan "låda" och provade med en som hade rätt kapacitans. Dock fysiskt lite för stor med större spänningstålighet. Ingen förbättring. Den blå elektrolyten tror jag vi kan avskriva. De andra två elektrolyterna känns mer som de har med logiken att göra än med strömförsörjningen.yxis skrev:
Nej, just nu lutar det åt att montera en separat brytare för belysningen och lägga ner felsökningen.Börjar bli lite less på denna så labbar jag något mer så finns det risk att jag testar hur bra en CMOS pallar 230 över godtyckliga ben...:wow: Vore lite dumt med tanke på att fläktstyrningen faktiskt fungerar ännu.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Kondensatorn är en X-kondensator, därav referensen till IEC 60384-14 som jag antar att det står på den. Eftersom denna är "skyddet" mot nätspänningen så får den inte gå sönder på ett farligt sätt. Så om den ska byta måste det göras mot en likadan. Sök på X2-kondensator hos t.ex elfa, eller X1 som är ännu högre klassad.
Det är ju inte alls uteslutet att det är denna som tagit stryk - de får inte gå sönder "åt kortslutningshållet", bara åt andra hållet. Allt tyder ju på att den eller det stora motståndet inte orkar leverera, det är mer troligt än att elektroniken på kortet drar för mycket ström.
Och en zenerdiod har du där bevisligen som troligen ligger på 12-14 V. Det är bara halvintressant att se vad som står på den...
Det är ju inte alls uteslutet att det är denna som tagit stryk - de får inte gå sönder "åt kortslutningshållet", bara åt andra hållet. Allt tyder ju på att den eller det stora motståndet inte orkar leverera, det är mer troligt än att elektroniken på kortet drar för mycket ström.
Och en zenerdiod har du där bevisligen som troligen ligger på 12-14 V. Det är bara halvintressant att se vad som står på den...
Nu är komponenterna åter på plats och jag försöker sammanfatta hur jag tycker mig förstå det hela.
Jag har ritat upp "nätdelen" på kortet som jag uppfattar den. Rätta mig GÄRNA om jag har fel i schemat.
Jag är osäker på om dioden är en 1N4001, går inte att se riktigt men det spelar väl mindre roll. Jag har testat att "tvångsmata" med 12 V DC utan last och då funkar logiken med knappar och lysdioder som den ska. Logikdelen drar då ca 20 - 25 mA beroende på "knappkombinationer". Driver jag den med 230 V AC utan last har jag en strömförbrukning på primärsidan på ganska konstant 15 mA. Aktiverar jag både fläkt (utan fysisk fläkt, alltså bara kortet) och lampa märker jag att lysdioderna går ner i effekt.
Jag tycker att allt tyder på att "nätdelen" inte orkar leverera nog ström, vilket medför att spänningen sjunker vid "hög" last. Jag gissar på att den låga spänningen inte förmår driva triac (eller vad det nu är på utgången) korrekt, vilket medför att fläktmotorn "bluddrar".
Har jag rätt så långt kan det väl inte vara så mycket annat är kondensatorn X som är kass? Då är frågan vad X har för värde. Den bästa bild (via scanner och "bildförbättring") som jag kan få är:
Någon som vågar gissa värdet?
Hur som helst verkar det som logikdelen drar runt 25 mA. Antagligen står lysdioderna för största delen och som mest lyser två samtidig. Något låg strömförbrukning men de är väl "snålställda". Om jag räknar rätt, vilket inte alls är säkert, skulle en kondensator på 680 nF kunna leverera ca 50 mA, vilket borde vara mer än nog.
Lutar åt att prova denna om ingen har bättre idéer.
Jag tar tacksamt emot alla kommentarer!
Jag har ritat upp "nätdelen" på kortet som jag uppfattar den. Rätta mig GÄRNA om jag har fel i schemat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är osäker på om dioden är en 1N4001, går inte att se riktigt men det spelar väl mindre roll. Jag har testat att "tvångsmata" med 12 V DC utan last och då funkar logiken med knappar och lysdioder som den ska. Logikdelen drar då ca 20 - 25 mA beroende på "knappkombinationer". Driver jag den med 230 V AC utan last har jag en strömförbrukning på primärsidan på ganska konstant 15 mA. Aktiverar jag både fläkt (utan fysisk fläkt, alltså bara kortet) och lampa märker jag att lysdioderna går ner i effekt.
Jag tycker att allt tyder på att "nätdelen" inte orkar leverera nog ström, vilket medför att spänningen sjunker vid "hög" last. Jag gissar på att den låga spänningen inte förmår driva triac (eller vad det nu är på utgången) korrekt, vilket medför att fläktmotorn "bluddrar".
Har jag rätt så långt kan det väl inte vara så mycket annat är kondensatorn X som är kass? Då är frågan vad X har för värde. Den bästa bild (via scanner och "bildförbättring") som jag kan få är:
Någon som vågar gissa värdet?
Hur som helst verkar det som logikdelen drar runt 25 mA. Antagligen står lysdioderna för största delen och som mest lyser två samtidig. Något låg strömförbrukning men de är väl "snålställda". Om jag räknar rätt, vilket inte alls är säkert, skulle en kondensator på 680 nF kunna leverera ca 50 mA, vilket borde vara mer än nog.
Lutar åt att prova denna om ingen har bättre idéer.
Jag tar tacksamt emot alla kommentarer!
Friskt kopplat, hälften brunnit eller ingen kommer ihåg en fegis. Jag gjorde ett litet "wild and crazy" test genom att ge stödström från ett vanligt niovoltsbatteri parallellt över "nätdelens" utgång. Då drogs kontinuerligt ca 10mA från batteriet och fläkt, lampa och lysdioder fungerade precis som de skulle när de drevs från nätet på normalt sätt.
Kanske inte direkt en framkomlig lösning då jag inte skulle vilja försöka byta det batteriet med fläkten inkopplad, men jag tycker att det styrker tesen att all logik är hel men nätdelen kroknar.
Kan man markera inlägg som barnförbjudna?

Kanske inte direkt en framkomlig lösning då jag inte skulle vilja försöka byta det batteriet med fläkten inkopplad, men jag tycker att det styrker tesen att all logik är hel men nätdelen kroknar.
Kan man markera inlägg som barnförbjudna?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Jag bugar mig för ditt schema, felsökning, slutsatser och värdet på kondensatorn 
Varför ställer du elektronikfrågor här...?

Varför ställer du elektronikfrågor här...?
Redigerat:
Om man räknar ut kretsens impedans så kommer en 680nF konding att driva knappt 50mA, men frågan är om halvvågslikriktningen ställer till det?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Ja hade väl helst se att likriktardioden sitter före zenerdioden som nu kommer att kortsluta den negativa halvan, om det är det du menar. Men 50 mA borde inte förstöra någon komponent där. En 470 nF skulle ge ca 32 mA vilket kanske skulle räcka. Blev tvungen att titta i min skrotlåda över kasserade ljusreläer, JFBer etc och där används allt mellan 0.33 - 1 µF.
Tack för de vänliga orden! Den som ska buga och tacka är dock jag. Om inte du och yxis hjälpt mig på rätt spår kring hur konstruktionen var uppbyggd hade jag gett upp direkt! Referensen till X-kondensator var även den ovärderlig eftersom jag inte hade en aning om vad jag skulle leta efter.Bo.Siltberg skrev:
När det gäller schemat så är det ritat med ett program som heter "gschem" som är en del av gEDA, en "programserie" för elektronikkonstruktion.
Det är många år sedan jag sist ritade något elektronikschema och när jag igår skulle rita upp det tänkte jag att det måste finnas något vettigt "CAD-stöd". Jag hade aldrig stött på gEDA tidigare, men det tog mindre än två timmar att hitta programmet, installera det och rita upp schemat. Även om jag bara har totalt två timmars erfarenhet av produkten så rekommenderar jag den som behöver något liknande att titta på den.
Nu ska kondensatorn beställas. Som kuriosa kan nämnas att jag inte lyckades logga in på Elfa. De hittade inte min mailadress. Lite roligt är dock att de typ varje vecka hittar den för reklamutskick och senast förra veckan påminde mig om att delta i en kundundersökning som jag struntat i.
Återigen, ett stort tack till alla som hjälpt mig och ett extra stort tack till dig Bo och yxis! Jag återkommer med hur det går.