Stellan_j skrev:
Jag ska göra ett försök i helgen, så jag återkommer.
Nu har jag gjort en massa mätningar;

Obelastad: 16,1V DC
Fläkt påslagen läge 1 (enda läget som funkar): 11,5V DC
Fläkt på läge 1, försök till byte av fläktläge: 11,6V DC
Fläkt på läge 1, försök till forcerad 11,5 V DC
Lampa tänd, + fläkt på läge 1: 9,0V DC
Lampa tänd, fläkt läge 1 försök forcerad: 9,0V DV
Lampa tänd, fläkt läge 1 försök att byta fläktläge: 9,1V DC
Endast lampa tänd: 10,8V DC
Lampa tänd och försök till forcerad: 10,8V DC

Hoppas det säger något!

//Stellan

Ja, det är knappast normalt att spänningen sjunker så mycket vid belastning. Har du rätt värde på X-kondensatorn som du bytte, 0.5 - 1 µF? Det ska finns ett motstånd i serie också som kanske är dåligt. Rita upp kretsschemat så du ser hur det är kopplat. Det kan ju också vara fel på elektroniken som gör att den helt enkelt drar för mycket ström, men det är osannolikt.

Bo.Siltberg skrev:
Ja, det är knappast normalt att spänningen sjunker så mycket vid belastning. Har du rätt värde på X-kondensatorn som du bytte, 0.5 - 1 µF? Det ska finns ett motstånd i serie också som kanske är dåligt. Rita upp kretsschemat så du ser hur det är kopplat. Det kan ju också vara fel på elektroniken som gör att den helt enkelt drar för mycket ström, men det är osannolikt.
Jag beställde från elfa enligt bilden, dock är det svårare att förstå vad det står på den men hoppas jag fått rätt! Tog bild på den men den blev för dålig, ska skriva av texten i morgon.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt kvittot är det rätt kondensator. Märkningen går inte att se, tror inte det står just där utan på sidan.

Dina spänningar inte såå fel när jag räknar på det. Fel på styrelektroniken kan därför inte uteslutas. Men vi kan ju börja med att kontrollera "nätdelen". Det finns ett schema av Alfredo i #38. Om komponentvärdena stämmer så ska du kunna mäta upp i storleksordningen 200 V över X-kondensatorn och 20 V över motståndet på 220 ohm. En markant skillnad i detta förhållande kan peka på del på kondensatorn eller motståndet (den vars spänning kraftigt överstiger förväntad spänning).

Det vore ännu mer informativt om det gick att mäta strömmen. Det skulle ge svar på om styrelektroniken drar för mycket. Då måste du i så fall bryta upp kretsen någonstans för att koppla in amperemätaren i serie, om du har en sådan. Det kräver försiktighet.

Det som jag skulle kollat först är om du verkligen lyckats med lödningen av den nya kondensatorn?

Annars borde det kunna vara elektrolytkondensatorn på 1000uF enl. schemat i inlägg #38.

(med reservation för att jag bara läst ett fåtal inlägg i den här tråden).

• Gilla
TobbeTabb
  • Laddar…
Prova att byta alla elektrolytkondensatorerna. På dina mätningar verkar det som att det är någon av kondensatorerna som har tröttnat. Det går även att mäta upp kondensatorerna för att se vilken som är felaktig men då behövs ett mätinstrument (tex Polar PFL780, T1500 eller liknande).

Jag har inte heller läst alla inlägg i denna tråd men jag jobbar med elektronikreparationer och fel på elektrolytkondensatorer är vanligt.

Det finns ingen annan text en den på bilden, det står: 1uO M310 V ~ X2 - på övre raden. Vad jag kan förstå av produktbeskrivningen på nätet verkar det vara rätt.

Jag har inte lött om lödningarna på kretskortet då nya kondensatorn hade korta ben, fick klippa av de gamla och löda ihop med de nya - lödningarna ser dock bra ut.

Jag ska göra ett försök att mäta över X- kondensatorn och motståndet så återkommer jag. Jag har tyvärr ingen utrustning för att mäta kondensatorerna.

Hej

Över x-kondensatorn har jag ca 220 V AC obelastad och belastad. Över motståndet har jag ca 12 V AC belastad och obelastad. Kan det innebära att motståndet är slut? Mätte det och enligt ohm-mätaten ligger det på 220 ohm...

Det låter normalt med 12 V över det lilla motståndet. Dina spänningar är bara lite ur spår, och frågan är som sagt om det beror på för lite kraft eller om elektroniken drar för mycket ström. Du mätte 12 V över 220 Ω vilket blir ca 55 mA vilket i mitt tycke låter lite högt!? Kondensatorn på 1 µF ger en impedans på ca 3.2 kΩ vilket tillsammans med motståndet ger en kortslutningsström på ca 70 mA. Det finns inte mycket utrymme för elektroniken om den skulle dra 55 mA !

Nästa steg är att kontrollera de två dioderna, en zenerdiod på 15 V som jag tror är hel, och en likriktardiod som kanske är kortsluten? Du har också den stora kondensatorn på 1000 µF som kanske kan ge detta symptom. Säljer inte Kjell kondensatorer?

Det verkar nästan värt att byta ut båda dioderna och den andra kondensatorn för att vara säker på att allt är helt. Har du uppgifter på dessa?

Nej, Alfredo kanske har.

Lyten var ju 1000uF 16V enligt tidigare inlägg, och det verkar rimligt. Precis som handy_smurf skrev är den nog en trolig felkälla.

• Gilla
TobbeTabb
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Nej, Alfredo kanske har.
Varit "offline" några dagar men ser att frågan delvis besvarats. Exempelvis i #13 kan man se en bild där kondensatorns uppgifter går att läsa om man zoomar.

Zenerdioden bör vara på 15 V enligt bild i #37. Den andra dioden är jag osäker på.

Likriktardioden kan väljas ganska fritt, t.ex 1N4004 - 1N4007 som är vanligt förekommande.

Jag hoppar in i diskussionen!
Har som så många andra samma problem med fläkten och har, med hjälp av denna fantastiskt välformulerade tråd, lyckats byta ut x-kondensatorn till denna men tyvärr hade det inte någon effekt.
Jag är en glad amatör som har tillräckligt mycket lödvana för att byta ut komponenter men inte riktigt tillräckligt mycket kunskap för att hänga med i svängarna om vilka komponenter som blir rätt.

Utifrån tidigare svar så antar jag att nästa steg är att byta ut elektrolytkondensatorn (dvs. den blåa runda som syns i t.ex. post 63?) och jag har förstått det som att det är värdena 1000uf 16v som är relevanta vid byte av den.

Nu är jag mest ute efter om någon kunde klappa mig på axeln och försäkra mig om att jag är på rätt spår och svara på om t.ex. denna är ett bra bytesalternativ?
Eller borde jag satsa på att byta zenerdioden redan på en gång kanske?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.