Min nästan oanvända betongblandare slutade fungera igår mitt i ett putsjobb jag höll på med. Säkringen gick i huset och när den var återställd så provade jag blandaren igen men då var den helt död!

Till saken hör att motorn verkar väldigt klen och man måste hjälpa den igång vid start, när den är tom! Dessutom har den vänt rotationsriktningen när det gått för tungt och sedan vänt tillbaka igen när det gått för tungt på det hållet. Därmed har den stått och "vaggat" på samma halvvarv. Igår stod jag med ryggen till och hörselskador på så jag vet inte om det är detta som hänt med varmgång som följd.

Jag öppnade kåpan för att kolla (ingen garanti kvar) och efter lite googlande gissar jag nu på att det är en asynkronmotor med kondensator för att skapa en extra fas.
Kan det vara så att det är denna som inte funkar och motorn vara går på en fas? Dessutom verkar ett fläktblad gått av och skadat en kabel.
Idag så funkade motorn som tidigare, dvs fick hjälpas igång.

Motorn

20140603_184043.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kondensator

20140603_184136.jpg
Skapa konto

Skadade kablar

20140603_184123.jpg
Skapa konto

Lustig utformning på fläktbladen. Iofs bryr den motorn inte sig vilket varv den snurrar åt men högervarv brukar man ju som regel alltid ha.

Har motorn gått på 2 faser en längre tid än 3 faser så kan man ha bränt motorn eller gjort den svag. Brukar vara omöjligt att starta men är de bara igång så rullar de på 2 faser fast med ingen kraft i princip. Låter ansträngt dessutom.
Lite svårt av bilderna att döma men är den en fas eller 3 fas?

Nu var det länge sedan man höll på med motorer men det skulle vara kul med lite mätvärden,
Den blå skadade kabel den ligget inte emot chassit va? Bör åtgärdas bums iaf!

Det kan inte vara så simpelt att remmen? är felaktigt spänd så att den slirar vid tomgång och sen orkar den drar runt den hjälpligt sen häver du i massa betong och den orkar inte hålla emot och graviationen drar tillbaka dra så slirar det ännu mer och den lyckas dra upp det lite och sen är det en oändlig loop.

En anledning till att motorn kan ha gått varm och sen tillslut dragit säkringen.

Redigerat:
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Det är en enfas betongblandare.

När den snurrar på fel håll så kan den fortsätta med det om man ändrar vinkeln så att belastningen minskar. Den har aldrig slirat på remmen.

Vad och hur bör jag mäta?
Ska jag ohmmäta lindningarna? Är det i så fall bara att lossa anslutningarna och mäta där? Är det endast ett avbrott man ska leta efter eller att det kan vara ojämna värde?

Kan vara idé att kolla så det inte är något kabelbrott och förstås fixa isoleringen. Den ligger inte emot nu men det ska ju inte se ut så.

Frågan är om jag lyckas mäta kondensatorn...
Jaja, det får bli morgondagens projekt!

Du ska få olika mätvärden på de två lindningarna och till att börja med kolla så det inte är avbrott i någon. Att du fått hjälpa den igång och att riktningen vänt tyder annars på ett typiskt fel på kondensatorn som krävs för enfasmotorer av denna typen. Så är värdena rimliga på båda härvorna är det ide att skaffa en ny konding, eller att mäta upp den också.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Jag gick ut och skulle mäta och kollade då lite noggrannare på den skadade kabeln. Det visade sig att den var av helt så jag började med att laga den och hoppades allt jag kunde på att det var felet!!:rolleyes:

Och voila !!! Den funkade! Tror jag får köpa en lott eller nåt. Provade även att hålla emot baljan för att se om den vände riktning, men icke. Det gick inte att hålla emot alls, så styrka verkar det finnas nu!

Antagligen så har fläktbladet (som var av) hakat i kabeln och första gången jag startade den så slets den i sönder.

• Gilla
Peder Lar och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.