5 511 läst ·
59 svar
6k läst
59 svar
Problem med elfirma
Jag har aldrig sett en offert med något annat än mantimmar. Ibland anger man hur lång tid arbetet kommer att ta för att kunna samordna med andra aktörer och beräkna hur länge produktionen kommer störas, men inte när man räknar priset. Har andra här en annan uppfattning?
Här är hela deras tidsredovisning. Här är första gången jag får veta att dom varit två killar på många moment.
En extra sak dom också gjorde var att jag förra året hade fått inlagt golvvärme och det visade sig att den elektrikern inte hade kopplat in jord på den installationen, så det gjorde dom också. Och jag var som sagt berädd på att det skulle bli lite dyrare än min budget på 2000kr. Men det att dom var två var det som fick priset att skena och allt blev nästan dubbelt så dyrt.Här kommer redovisade timmar hos dig.
När man ska testa och dra i rören så behöver man vara två man.
(vill påpeka det så att du förstår det.)
23/2-2011
1:a dagen 2 man 1timme testade om det var möjligt att dra fram genom spis-röret.
(det funkade inte som vi meddela dig per telefon,vi var överens då att testa via kylskåpsuttaget nästa tillfälle)
24/2-2011
2:dagen 2man 1,5 timmar testade dra fram genom kylskåpsuttaget-röret.
Vi satte även upp vägguttag och drog fram jord till dessa.
(det funkade inte,per telefon kom vi överens med dig att testa genom lamp-röret.)
28/2-2011
3:e dagen 2 man 2 timmar då lyckades vi dra fram matningar till lamputtaget-röret. (varifrån vi sedan kund gå vidare med kabel utanpåliggande)Det var väldigt svårdraget hemma hos dig och tidskrävande.
5 timmar
Klammra sedan utanpåliggande kabel (borra+plugga ett antal hål i betong)
Satte upp diskmaskinsuttaget.
Spårade ur lampan för att kunna få igenom kabeln där.
Hopkoppling i takdosa och central.
Satte i passbit i central ? skruva i en ny säkring.
Drog fram och kopplade jord till jordvärmen.
Samanlagda antal timmar blir då : 14 timmar
Stopp här nu lite.stefand skrev:Här är hela deras tidsredovisning. Här är första gången jag får veta att dom varit två killar på många moment.
En extra sak dom också gjorde var att jag förra året hade fått inlagt golvvärme och det visade sig att den elektrikern inte hade kopplat in jord på den installationen, så det gjorde dom också. Och jag var som sagt berädd på att det skulle bli lite dyrare än min budget på 2000kr. Men det att dom var två var det som fick priset att skena och allt blev nästan dubbelt så dyrt.
Du hade fått elektrisk golvvärme inlagd som inte var jordad?
Har du någon jordfelsbrytare installerad för golvvärmen alt hela centralen?
Om inte bör du fixa detta snarast då det är lag på att ha jordfelsbrytare på värmegolvsinstallationer!
Ja dom sa att den inte var jordad. Men jag har en jordfelsbrytare. För ett år sedan renoverades badrum och det lades in golvvärme i badrummet, i samma veva lades även golvet om i lägenheten och jag valde att ha golvvärme precis innanför ytterdörren. Den innaför dörren skulle alltså inte ha varit kopplad till jord. Men jag har en jordfelsbrytare som sattes upp när golvvärmen i badrummet installerades. Det i hallen gjordes några veckor senare.EyEr0n skrev:
Det måste vara de uttag som dom sa måste vara jordade. Först ett uttag som satt i orginalköket som inte var jordat. Sedan ett uttag i hallen som inte var jordat. Men eftersom jag hade plockat bort en vägg mellan hall och kök så sa dom att nu måste den vara jordad också.elmont skrev:
Jag bor i en lägenhet som är byggd 70.
Material är:
Men får man göra så? Kommer han inte bara skicka resten till inkasso så får jag massa problem med det?andersmc skrev:
Rimlig tid i min värld är ju den tid som han uppskattade:
Provdragning, två försöka á 1 timme.
Huvuddragningen, 3-4 timmar.
(Dessa tider uppgav han vid första träffen)
Det ger 6 timmar. Och sedan ytterligare 3,5 timmar för dessa extra grejer samt lite extra tid för sånt som är svårt att förutse, totalt 9,5. Med ROT skulle det ge 2400kr, lite mer än budget men inom rimlighetens gränser. Men jag känner mig ganska maktlös.
Om du bestrider fakturan och de skickar till inkasso kan du hänvisa till bestridandet hos inkassoföretaget så håller de sig också på banan. Se till att göra bestridandet skriftligt och ha kopia på det bara.
Det jag tycker att du ska kunna pruta bort är:
23/2-2011
1:a dagen 2 man 1timme testade om det var möjligt att dra fram genom spis-röret.
(det funkade inte som vi meddela dig per telefon,vi var överens då att testa via kylskåpsuttaget nästa tillfälle)
Eftersom detta skulle de aldrig ha provat.
Resten är nog bara att betala.. Ser inga större fel med det. (Förutom att de varit dåliga på att kommunicera med dig vad allt kommer kosta)
23/2-2011
Eftersom detta skulle de aldrig ha provat.
Resten är nog bara att betala.. Ser inga större fel med det. (Förutom att de varit dåliga på att kommunicera med dig vad allt kommer kosta)
Det jag tyckte såg konstigt ut är att dom bara gjorde ett provdrag om dagen på 1-2 tim., istället för att göra göra hela jobbet klart, samma dag.
Klart det blir en massa restid och ställtid om man åker iväg och börjar om 3-4 dagar i rad.
Vad gäller tidsuppskattningen som firman gjorde ska den självklart omfatta det totala antalet timmar som jobbet beräknas ta.
Tänk också på att om du bestrider fakturan och elfirman driver ärendet till Tingsrätt, så bör du vara hyfsat säker på att få domen på din sida, annars så kan det bli dyrt.
Klart det blir en massa restid och ställtid om man åker iväg och börjar om 3-4 dagar i rad.
Vad gäller tidsuppskattningen som firman gjorde ska den självklart omfatta det totala antalet timmar som jobbet beräknas ta.
Tänk också på att om du bestrider fakturan och elfirman driver ärendet till Tingsrätt, så bör du vara hyfsat säker på att få domen på din sida, annars så kan det bli dyrt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
De har väl säkert minimidebitering 1 timme. Två man och två tillfällen gör ju då automatiskt 4 timmar oavsett om det totalt bara tog en timme. Mycket dålig stil
Men du tycker ändå att det bara är att betala om han säger en uppskattad tid och det sedan visar sig att den tiden baserades på att dom var två som gjorde jobbet, men det fick jag aldrig veta innan det var för sent?Rrrrr skrev:
Ja, det kan man. Om han skickar det till inkasso så får inkassoföretaget inte driva ärendet vidare. Du kan inte bli skyldig för några inkassokostnader eller påminnelser eller liknande. Det värsta som kan hända är att du får skicka en kopia på din bestridan till inkassoföretaget.stefand skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 903 inlägg
Som jag tolkar det TS skriver så har han fått ett kostnadsförslag på 3-5 timmar, utöver det har elektrikern föreslagit ytterligare en timme för första provet som aldrig borde utförts.
Sedan har elektrikern ringt om resultatet och de har kommit övverens om ytterligare ett prov som rimligen motsvarar 1 timme även det.
Dvs totalt finns här 7 arbetstimmar i kostnadsförslaget. Ett kostnadsförslag får överskridas med max 15%, elektrikern får debitera för max 9,2 timmar, om vi då är snälla så kan man avrunda det till 10 timmar.
Du borde alltså aldrig kunna åka på att betala för mer än 10 timmar, egentligen borde du kunna pruta bort timmen för det första provet också, efterssom det inte kan betraktas som fackmannamässigt att försöka göra så.
Nu finns här lite oklarheter om den ursprungliga uppskattningen innehöll även de extra arbetena med jord till värmegolvet etc.
Om en hantverkare anger timmar i samband med en fråga om kostnader så är det självklart mantimmar som avses.
Ang. golvvärmen, det är väldigt anmärkningsvärt om en elfirma har installerat golvvärme utan att dra fram skyddsjord, och precis som frågats högre upp här i tråden: Har du jordfelsbrytare? Är det golvvärme i ett våtrum?
Sedan har elektrikern ringt om resultatet och de har kommit övverens om ytterligare ett prov som rimligen motsvarar 1 timme även det.
Dvs totalt finns här 7 arbetstimmar i kostnadsförslaget. Ett kostnadsförslag får överskridas med max 15%, elektrikern får debitera för max 9,2 timmar, om vi då är snälla så kan man avrunda det till 10 timmar.
Du borde alltså aldrig kunna åka på att betala för mer än 10 timmar, egentligen borde du kunna pruta bort timmen för det första provet också, efterssom det inte kan betraktas som fackmannamässigt att försöka göra så.
Nu finns här lite oklarheter om den ursprungliga uppskattningen innehöll även de extra arbetena med jord till värmegolvet etc.
Om en hantverkare anger timmar i samband med en fråga om kostnader så är det självklart mantimmar som avses.
Ang. golvvärmen, det är väldigt anmärkningsvärt om en elfirma har installerat golvvärme utan att dra fram skyddsjord, och precis som frågats högre upp här i tråden: Har du jordfelsbrytare? Är det golvvärme i ett våtrum?