Hej!

Har problem med tappvattnet i min kåk. Det blir ibland bara fesljummet och ibland inte varmt alls.(Oftast är det lite varmt i början)
Kände på plattvärmeväxlaren innan dusch start och den var jättevarm. Efter att ha duschat så var delen med inkommande kallvatten iskall.(Kanske den blir)
Bytte ut den här delen för något år sedan(se bild). Kan det vara den som strular? Kan man lossa den och motionera nån "pigg" bakom eller dylikt?

Upptäckte också att jag har en blandare som "läcker" kallt till varmvattnet. Men det borde väl inte göra att varmvattnet ut från fjärrvärmecentral blir kallt?

Smutsfiltren är det bara att öppna dom om jag stänger av kallvattnet in? Lär jag slå av fjärrvärmen också?

• Värmeväxlare med termostat och rörkopplingar mot en trävägg, möjlig källa till tappvattenproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gråa termostaten kan du skruva bort, innanför bör det vara ett stift eller liknande som termostaten trycker på.

Hur är det med fjärrvärmeflödet samt difftemperaturen, dels precis innan du börjar tappa varmvatten, dels när du tappar varmvatten?

Röret in i värmeväxlaren är stekhett och fortsätter vara det. Känner på utloppssidan av värmeväxlaren att de flödar i röret som är halvljummet. Just nu verkar allt funkar. Även tappvattnet är riktigt varmt. Får se om det håller i sig under dagen. Igår fungerade det skapligt när jag duschade på dagen, men både barn och sambo fick duscha typ svalt.

I energimätaren som sitter på fjv-returen så kan man läsa av momentanvärden för inkommande temperatur, returtemperatur, difftemperatur, flöde, effektförbrukning.

Om värmesystemet är rätt injusterat så bör fjärrvärmereturtemperaturen vara ca 10⁰ lägre än framledningstemperaturen i värmesystemet (om det är radiatorer)

När du tappar varmvatten så bör fjärrvärmereturtemperaturen hamna på ca 30-35⁰ (kan bli högre om värmesystemet ger högre returtemperatur).

• Gilla
peleback80
  • Laddar…
Ska kika på det. Tack för hjälpen.

T1 75 grader
T2 25 grader

Då duschas det varmt. Plockade bort det grå tempvredet och har kört med "piggen" fri under dagen vilket resulterat i varmt vatten hela tiden.

Demmpa Demmpa skrev:
I energimätaren som sitter på fjv-returen så kan man läsa av momentanvärden för inkommande temperatur, returtemperatur, difftemperatur, flöde, effektförbrukning.

Om värmesystemet är rätt injusterat så bör fjärrvärmereturtemperaturen vara ca 10⁰ lägre än framledningstemperaturen i värmesystemet (om det är radiatorer)

När du tappar varmvatten så bör fjärrvärmereturtemperaturen hamna på ca 30-35⁰ (kan bli högre om värmesystemet ger högre returtemperatur).
Har ni kört med piggen ute sedan februari och det har fungerat skapligt med varmvatten. Kökskranen som får skållhett vatten ibland dock.

Sedan några dagar har det dock blivit sämre med varmvatten. Ibland får man skruva ner flödet rejält och då kommer varmvattnet igen.

Det som är skumt dock är att röret in i centralen(Fjärrvärme) känns mycket kallare än röret med fjärrvärme som lämnar centralen. Just nu är det iskallt när man kör varmvatten.
T1 23.68
T2 23.65

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.