14 713 läst ·
40 svar
15k läst
40 svar
Problem med dörren till en Elektrolux kyl (bifogar video och bilder)
ja det är ju ingen hjärnkirurgi precisJ johfo skrev:Japp! Rätt igen! Sån stenkoll!
Det fanns, men de var inte så lätta att se...
[bild]
Vilken resurs du är här på forumet!
Hoppas skiten håller några dagar till så ska jag klura på om jag kan få till nån plåt. Funderar på om jag ska försöka göra hela lyftgångjärnet i aluminium men längre och limma och skriva fast... en del knåp, men borde gå om man fräser från en 6-8 mm aluminiumplåt och så får jag väl dremla och fila det sista eftersom jag inte kan och har tillgång till nån styrd maskin. Men det borde kanske gå att handveva det mesta och justera lutningen med en fil... ska klura...
Sen är frågan hur mycket "egentid" man lyckas få på hemmaplan... till slut får man väl ge upp, återinvestera och gå vidare oxå.electroluxaren skrev:
Edit/add: Skåpen är från 2007, så det är väl inte värt att lägga hur mycket tid som helst och så rasar nåt annat sen...
När den dagen är kommen, vad ska man titta på då? Eller vad ska man undvika.
I lägenheten satte vi in Bosch-skåp.. det var ca 12 år sen, men de tyckte jag var bra det året vi bodde kvar efter renovering... men det är ju en ganska gammal observation...
Boschs skåp tycker jag ser rätt schyssta ut... på bild...även nu. Är de båt att ha, typ series 6 eller vad de heter?
när den dagen kommer så får du ställa frågan igen. det som funkar idag kanske är skrot i morgonJ johfo skrev:Sen är frågan hur mycket "egentid" man lyckas få på hemmaplan... till slut får man väl ge upp, återinvestera och gå vidare oxå.
Edit/add: Skåpen är från 2007, så det är väl inte värt att lägga hur mycket tid som helst och så rasar nåt annat sen...
När den dagen är kommen, vad ska man titta på då? Eller vad ska man undvika.
I lägenheten satte vi in Bosch-skåp.. det var ca 12 år sen, men de tyckte jag var bra det året vi bodde kvar efter renovering... men det är ju en ganska gammal observation...
Boschs skåp tycker jag ser rätt schyssta ut... på bild...även nu. Är de båt att ha, typ series 6 eller vad de heter?
För trött att börja meka idag, så jag sitter ändå och slösurfar skåp för att ha plan-B redo...electroluxaren skrev:
Gällande uppställning av skåp är manualerna ganska otydliga.
Läste om Miele och där står det om att de inte får ställas i vilken ordning som helst och då antar jag att en nisch som i genomsnitts-svenska köket, där man ställer in dem mellan två skåp/täcksidor inte heller är ok. När jag kollar bilder visar det sig att den modell jag tittade på är "slät" på baksidan, så den har alltså den värmelämnande delen inbyggd i sidan!
Det verkar ju inte som nån bra lösning när man ska ha skåpen mellan andra köksskåp.
Finns det något generellt vilka som bygger så och vilka som har "galler" på baksidan?
Kikade på Bosch och Siemens och ett Siemens IQ500-skåp som verkar ha "galler" på baksidan.
Det är dock mycket oklart i manualen vad som gäller uppställning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar de egengligen. Som ja gfattar det säger över bilden i mitten att kylen måste stå till vänster (jag vill ha kylen till höger)
Men bild 4.1 och 4.2 står de i alla fall ihop...
Högre upp i samma manual https://media3.bsh-group.com/Documents/9001618371_C.pdf finns den här bilden:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den tolkar jag som att luftströmmen går "som vanligt" enlgit pilar och då borde det väl gå bra att ställa dem i en nisch och i vilken ordning man vill!?
Vad menar de egentligen och vilka tillverkare bygger på vilka sätt?
de flesta idag har bara kondensor i sidan för kompressorerna är så små att de inte behöver/fungerar med kondensor bak oxå. nästan alla frysar har alltid haft en sida med kondensor förutom baksidan för att slippa kondens mellan uppställda produkter. att söka och finna något om detta räcker inte med slösurfning..J johfo skrev:För trött att börja meka idag, så jag sitter ändå och slösurfar skåp för att ha plan-B redo...
Gällande uppställning av skåp är manualerna ganska otydliga.
Läste om Miele och där står det om att de inte får ställas i vilken ordning som helst och då antar jag att en nisch som i genomsnitts-svenska köket, där man ställer in dem mellan två skåp/täcksidor inte heller är ok. När jag kollar bilder visar det sig att den modell jag tittade på är "slät" på baksidan, så den har alltså den värmelämnande delen inbyggd i sidan!
[bild]
Det verkar ju inte som nån bra lösning när man ska ha skåpen mellan andra köksskåp.
Finns det något generellt vilka som bygger så och vilka som har "galler" på baksidan?
Kikade på Bosch och Siemens och ett Siemens IQ500-skåp som verkar ha "galler" på baksidan.
Det är dock mycket oklart i manualen vad som gäller uppställning:
[bild]
Vad menar de egengligen. Som ja gfattar det säger över bilden i mitten att kylen måste stå till vänster (jag vill ha kylen till höger)
Men bild 4.1 och 4.2 står de i alla fall ihop...
Högre upp i samma manual [länk] finns den här bilden:
[bild]
Den tolkar jag som att luftströmmen går "som vanligt" enlgit pilar och då borde det väl gå bra att ställa dem i en nisch och i vilken ordning man vill!?
Vad menar de egentligen och vilka tillverkare bygger på vilka sätt?
åhå... men vad säger du om att ställa såna nya skåp i en nisch? Inte för att jag har något val men... är de helt enkelt även designade för mer Sydeuropa där skåpen oftare står fritt?electroluxaren skrev:de flesta idag har bara kondensor i sidan för kompressorerna är så små att de inte behöver/fungerar med kondensor bak oxå. nästan alla frysar har alltid haft en sida med kondensor förutom baksidan för att slippa kondens mellan uppställda produkter. att söka och finna något om detta räcker inte med slösurfning..
har du bara en sidokondensor så måste du installera dessa exakt som tillverkaren stipulerarJ johfo skrev:
annars är det stor risk att de inte fungerar , det finns otaliga exempel på detta
Exakt samma problematik på mitt kylskåp. Börjar med att dörren skrapar i plasten på öppningssidan, justerar upp foten på motstående sida och skrapet försvann men började knäppa och knaka ifrån nederkanten på gångjärnssidan. Pallade upp dörren, slog en spännrem runt hela kylen (så att dörren inte skulle öppna sig) och demonterade vinkeln med plastdetaljer och gångjärnspinne. Såg spricka i plastbiten i kylskåpet underkant och insåg att det nog inte skulle gå att limma. Jag tog bort plastbitarna (självstängning?) Och ersatte med en metalldistans (tog en mutter med lämpligt hål) och återmonterade vinkel. Funkade bra att öppna, justerade in foten med svag lutning så att det blir en något självstängande effekt..Får kylen från 2009 att funka ett tag till (Att byta dörr eller hänga om dörren till andra sidan var inget alternativ)
J johfo skrev:Våran dörr har börjat smälla...
Det började skrapa på öppningssidan, så jag trodde självsstängningsbeslagen var slitna och köpte nya.
Bytte och såg att plasten i botten av dörren var sprucken. Försökte limma med polyolefinprimer och CA-lim. Tror inte det höll. Nu smäller den lite och det flexa vid beslaget.
Funderar på om jag ska försöka med konceptet tillverka en tunn plåtbit...
@electroluxaren : Hur tänkte du när du spekulerade om det? En plåtbit mellan dörrens lyftbeslag och plasten på dörren och göra plåten längre än beslaget så man kan fästa den med några skruv där plasten är hel?
Funkar det om man lyfter dörren så mycket som 2mm? Tunnare plåt lär väl flexa för mycket och inte ge tillräckligt stöd.
Alt göra en plåtbit lika tjock som plasten, fräsa/slipa bort plasten och limma plåten... men som du skrev, det gäller ju att hålen kommer rätt...
Alternativt försöka borra några små hål i platsen på dörren och försöka pressa i (blandad) epoxy med en spruta och på så vis bygga upp en stödjande kaka innanför plasten. Antar att det är lite tomrum där? Kanske inte funkar....?
Tänkte det skulle hålla som det är tills det blir lite kallare ute så man kan ställa ut maten några timmar medan man funderar och tillverkar något...
Känns surt att byta skåp för att plasten spruckit i dörren. Inte särskilt sugen på att ha dörren åt andra hållet heller.
Klicka här för att svara