Dottern lyckades knocka loss ena skjutdörren på duschhörnan (det är en stor rackare) så att den hänger med hjulen endast i toppskenan (hjulen har alltså kommit loss från bottenskenan). Det är en Macro Design Fjord Nisch 4D och jag har mailat dem för att be om hjälp därifrån också, men jag tänkte att det kanske är någon som vet hur man hänger tillbaks den?

Illustration av en duschdörrs mekanism med hjul som visar dörrens upphängning i skenor, med fokus på att återmontera hjulen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörren har två hjulpar upptill och två nertill. Skenorna är monterade på insidan av tvärlisten och löper hela långsidan av duschpanelerna. Toppskenan är en U-skena som den hänger i, bottenskenan har en läpp så att den guidar och ser till att dörren inte lossnar;

Illustration av monteringsdetaljer för duschdörrskenor, visar hjulmekanism och skenors placering i duschhörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att häkta i hjulen nertill behöver jag således vinkla dörren ut genom dörrhålet så att jag kan luta in bottenhjulen under läppen på skenan så att de häktar fast. Det finns inga fjädrar, inget giv, inga upphängningsinsäkningar.

Men när jag vinklar dörren så, så kan jag ju inte räta dörren vertikalt igen eftersom den då slår i tvärbjälken i dörrhålet eftersom den är för lång.

Illustration av duschdörrens hjul och skenor, med fokus på hur hjulen hakas i bottenskenan.

Jag har löst det här en gång förut och vet att jag behöver på något sätt häkta i hjulen någonstans, uppe eller nere och sedan vinkla dörren och luta eller rotera den på något speciellt sätt så att jag får in den på insidan av duschen igen och sedan häkta fast de andra hjulen och sedan är dörren monterad igen, men exakt hur jag gör detta har jag helt glömt bort sedan sist det begav sig.

Om någon känner igen dilemmat och vet med sig vad lösningen är i detta lilla monteringspussel får ni väldigt gärna hojta till. Jag kan ta bilder också, men jag vet inte om det hjälper mer än mina illustrationer, haha.

Redigerat:
Mats-S
Mats-S Mats-S skrev:
Kan den här monteringsanvisningen vara till hjälp?
(Jag tror att den heter Flow Nisch 4D, inte "Fjord Nisch 4D" som du skrivit?)
[länk]
Tack, men Flow Nisch 4D har fjädrar i nedre hjulen och är uppföljaren till Fjord 4D (9 år sedan), så upphängningen är annorlunda (och mycket, mycket enklare...).

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
En ide :)
Kan det vara så att du efter att ha vinklat in hjulen nertill ska flytta dörren i sidled till ett visst läge på skenan (längst in/ytterst kanske?) där du kan lyfta upp den och passa in den över den övre skenan. Det kanske var på det "monteringsläget" som dottern fick den att hoppa ur?
Nej, om jag vinklar in hjulen nertill så kommer inte dörren "in" i duschen igen eftersom den slår i utsidan av tvärbjälken över dörrhålet, så jag kommer aldrig till läget att jag kan ens försöka hänga på övre hjulen på toppskenan.

Och det finns inga dippar eller speciallägen på skenorna, det enda manöverutrymmet jag har är utrymmet i duschen, dörrhålet och utrymmet utanför duschen. Så det ser ut likadant som Flow-lösningen med dörrarna i mitten, men hjulen har inga fjädrar.

Sekvensen jag minns är abstrakt: "häkta hjul, tippa, vrid, häkta andra hjulen, klart", men jag minns inte vilka hjul först eller exakt hur det är jag ska tippa och vrida, haha. Så det finns ett svar på hur det ska göras, men det var ett par år sedan jag gjorde det, så minnet är dimmigt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.