Försöker hjälpa en granne med en Husqvarna 430X som strular.
Maskinen är ny, men legat oanvänd tre år, så det finns ingen garanti.
Iaf så fanns det ingen slingsignal och när jag försöker generera en ny så gick det inte.
Min Google Fu gav mig att det var kretskortet i laddstationen som behövde bytas.
Nytt originalkort monterat men samma fel fortfarande. Går inte att generera ny slingsignal.
Går jag in i verktygsmenyn så visar alla slingor 0?
Har även testat med en kortare testalinga som mäter ~2ohm, och fortfarande samma fel.
Klippar startar och går om jag ställer in att köra utan slinga.
Vag ska jag göra?
Iaf så fanns det ingen slingsignal och när jag försöker generera en ny så gick det inte.
Min Google Fu gav mig att det var kretskortet i laddstationen som behövde bytas.
Nytt originalkort monterat men samma fel fortfarande. Går inte att generera ny slingsignal.
Har även testat med en kortare testalinga som mäter ~2ohm, och fortfarande samma fel.
Vag ska jag göra?
Mycket skumt. Ni plockar alltså upp en fabriksny maskin som stått oanvänd i 3 år och får nu detta fel?
Vanligtvis brukar det vara batteriet som har djupurladdat när maskinen stått still så här, men du skriver att den kör utan problem vid bortkopplad slingavkänning?
Du behöver nog ta den till en verkstad och koppla upp den mot HQ.s servicprogram. Med din felbeskrivning kan jag inte riktigt se vad du mer kan göra i detta läge.
Ev. kan du ta fram en bärbar radio med mellanvåg och lyssna mot beg.kabeln och kolla att du hör knattret från slingsignalen. Utgår från att laddstationen lyser med fast grönt sken och blinkar med blått sken vid frånkopplad beg.kabel.
Vanligtvis brukar det vara batteriet som har djupurladdat när maskinen stått still så här, men du skriver att den kör utan problem vid bortkopplad slingavkänning?
Du behöver nog ta den till en verkstad och koppla upp den mot HQ.s servicprogram. Med din felbeskrivning kan jag inte riktigt se vad du mer kan göra i detta läge.
Ev. kan du ta fram en bärbar radio med mellanvåg och lyssna mot beg.kabeln och kolla att du hör knattret från slingsignalen. Utgår från att laddstationen lyser med fast grönt sken och blinkar med blått sken vid frånkopplad beg.kabel.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 145 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 145 inlägg
Fast grönt sken, har inte kollat om den blinkar blått utan slinga dock.
Batteriet visar ok i test och maskinen laddar om den ställs i laddstationen, även om det inte är 100% kapacitet längre så fungerar klipparen i manuellt läge.
Om jag hör slingan med radio så bör felet ligga i klipparen?
Känns smått otroligt att en felkoppling mellan kretskortet och slinganslutningen skulle passerat qc.. Men jag får nog ta och kolla det med fluken.
Batteriet visar ok i test och maskinen laddar om den ställs i laddstationen, även om det inte är 100% kapacitet längre så fungerar klipparen i manuellt läge.
Om jag hör slingan med radio så bör felet ligga i klipparen?
Känns smått otroligt att en felkoppling mellan kretskortet och slinganslutningen skulle passerat qc.. Men jag får nog ta och kolla det med fluken.
Medlem
· Stockholm
· 855 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 855 inlägg
Du går in på meny => inställningar => säkerhet => ny slingsignal - det funkar alltså inte?Jarlingar skrev:
Försöker hjälpa en granne med en Husqvarna 430X som strular.
Vag ska jag göra?
Redigerat:
Jag kan typ höra slingan med en radio, men den låter inte som min 220AC, mer som brus bara.
Ni som också har en 430X får gärna kolla hur en slingsignaler ser ut .
Jag bildbombar lite
Ni som också har en 430X får gärna kolla hur en slingsignaler ser ut .
Jag bildbombar lite
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fel som dyker upp på en helt ny produkt kan vara lurigt. Kanske ska du höra med Husqvarna om detta kan gå på good-will.
Uppenbarligen har den ju aldrig kört en meter på en gräsmatta.
Var har din granne köpt maskinen? Kanske idé att höra med inköpsstället.
Annars hör med någon seriös åf om ni kan testa maskinen mot deras laddstation/slinga
Tycker inte att ljudet från slingsignalen (i radion) ska skilja så mycket jmf med en äldre maskin.
Uppenbarligen har den ju aldrig kört en meter på en gräsmatta.
Var har din granne köpt maskinen? Kanske idé att höra med inköpsstället.
Annars hör med någon seriös åf om ni kan testa maskinen mot deras laddstation/slinga
Tycker inte att ljudet från slingsignalen (i radion) ska skilja så mycket jmf med en äldre maskin.