Försöker hjälpa en granne med en Husqvarna 430X som strular.

Maskinen är ny, men legat oanvänd tre år, så det finns ingen garanti.

Iaf så fanns det ingen slingsignal och när jag försöker generera en ny så gick det inte.

Min Google Fu gav mig att det var kretskortet i laddstationen som behövde bytas.
Nytt originalkort monterat men samma fel fortfarande. Går inte att generera ny slingsignal.

Går jag in i verktygsmenyn så visar alla slingor 0?

Har även testat med en kortare testalinga som mäter ~2ohm, och fortfarande samma fel.

Klippar startar och går om jag ställer in att köra utan slinga.

Vag ska jag göra?

Mycket skumt. Ni plockar alltså upp en fabriksny maskin som stått oanvänd i 3 år och får nu detta fel?
Vanligtvis brukar det vara batteriet som har djupurladdat när maskinen stått still så här, men du skriver att den kör utan problem vid bortkopplad slingavkänning?

Du behöver nog ta den till en verkstad och koppla upp den mot HQ.s servicprogram. Med din felbeskrivning kan jag inte riktigt se vad du mer kan göra i detta läge.
Ev. kan du ta fram en bärbar radio med mellanvåg och lyssna mot beg.kabeln och kolla att du hör knattret från slingsignalen. Utgår från att laddstationen lyser med fast grönt sken och blinkar med blått sken vid frånkopplad beg.kabel.

MultiMan
Precis som @etompau skriver så hade jag direkt misstänkt batteriproblem om det inte är bytt. Har det inte laddats under 3 år lär det vara skadat även om det gått att ladda upp. Batteriet bör testas och uteslutas som fel iaf.

Fast grönt sken, har inte kollat om den blinkar blått utan slinga dock.

Batteriet visar ok i test och maskinen laddar om den ställs i laddstationen, även om det inte är 100% kapacitet längre så fungerar klipparen i manuellt läge.

Om jag hör slingan med radio så bör felet ligga i klipparen?

Känns smått otroligt att en felkoppling mellan kretskortet och slinganslutningen skulle passerat qc.. Men jag får nog ta och kolla det med fluken.

Antar att ingen sitter på ett kopplingsschema för laddstationen?

Jarlingar Jarlingar skrev:
Antar att ingen sitter på ett kopplingsschema för laddstationen?

• Exploderad vy av Husqvarna Automower 430X laddningsstation med komponenter numrerade och ordnade för montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte väl mer på ett riktigt kopplingsschema där man kan utläsa vart resp koppling på kabelstammen 23 går.

Tänkte väl mer på ett riktigt kopplingsschema där man kan utläsa vart resp koppling på kabelstammen 23 går.
Misstänkte det, men vet ej vart man hittar det.

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Ja jag tänker att den kabel är enda rimliga felkällan just nu

Försöker hjälpa en granne med en Husqvarna 430X som strular.

Maskinen är ny, men legat oanvänd tre år, så det finns ingen garanti.

Iaf så fanns det ingen slingsignal och när jag försöker generera en ny så gick det inte.

Min Google Fu gav mig att det var kretskortet i laddstationen som behövde bytas.
Nytt originalkort monterat men samma fel fortfarande. Går inte att generera ny slingsignal.

Går jag in i verktygsmenyn så visar alla slingor 0?

Har även testat med en kortare testalinga som mäter ~2ohm, och fortfarande samma fel.

Klippar startar och går om jag ställer in att köra utan slinga.

Vag ska jag göra?
Du går in på meny => inställningar => säkerhet => ny slingsignal - det funkar alltså inte?

Redigerat:
Jag kan typ höra slingan med en radio, men den låter inte som min 220AC, mer som brus bara.

Ni som också har en 430X får gärna kolla hur en slingsignaler ser ut .

Jag bildbombar lite Display på Husqvarna robotgräsklippare med testresultat, datumet 2026-08-03, tid 00:26, laddcykler 2, kapacitet A 1469 mAh.
Skapa konto

Display från en Husqvarna-enhet, visar information om batterispänning, laddning, ström och temperatur.
Skapa konto

Display på en Husqvarna-maskin med knappsats, smutsig yta och uppochner-vänd skärm som visar information.
Skapa konto

Kontrollpanel med knappsats och skärm på en Husqvarna robotgräsklippare, med text och knappar synliga.
Skapa konto

Husqvarna laddstation med display som visar "Ingen signal" för flera slingsignaler.
Skapa konto

Husqvarna laddstation med skärm som visar signalstatus, "Ingen signal" för A-, F-, och N-signalalternativen.
Skapa konto

Kontrollpanel på en robotgräsklippare, Husqvarna, med en blå skärm som visar driftinformation och knappar för manövrering.
Skapa konto

Närbild av en Husqvarna robotgräsklippares kontrollpanel med knappar och display som visar signalstyrka och laddstationens status.
Skapa konto

Husqvarna-klipparens display visar text och knappar, med menynummer och startknapp. Skärmen är blå med svarta och vita tangenter.
Skapa konto

Kontrollpanel av Husqvarna robotgräsklippare med display som visar slingsignalvärden för olika riktningar.
Skapa konto

Kontrollpanel för en Husqvarna-enhet med knappar och en digital skärm som visar signalinställningar.
Skapa konto

Mätte kabelstammen i stationen och inga avbrott.

Kopplar jag bort slingan så börjar den blinka blått.

Fel som dyker upp på en helt ny produkt kan vara lurigt. Kanske ska du höra med Husqvarna om detta kan gå på good-will.
Uppenbarligen har den ju aldrig kört en meter på en gräsmatta.

Var har din granne köpt maskinen? Kanske idé att höra med inköpsstället.
Annars hör med någon seriös åf om ni kan testa maskinen mot deras laddstation/slinga

Tycker inte att ljudet från slingsignalen (i radion) ska skilja så mycket jmf med en äldre maskin.

Den är beställd från Bygghemma.

Är inlämnad på verkstad nu så vi kanske får svar på vad det är för fel

Hur har det gått med maskinen, har den kommit tillbaka från verkstaden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.