C
Nu när det börjar bli dags att klippa gräset så kopplade jag in laddstationen och ställde dit gräsklipparen precis som vanligt. Men iår så ville den krångla.

Det började med att jag såg att den inte tog laddning så jag gjorde rent kontakterna mellan stationen och klipparen. Den tar fortfarande inte laddning men nu ser jag att stationen blinkar 3korta 3långa 3korta åt mig. Jag kollar i menyerna på klipparen och ser att den har 0 i signalstyrka på laddstationen.
Går ett varv runt gården och konstaterar att tråden inte verkar vara visuellt trasigt. Så jag låter den stå inkopplad över natten om det skulle laga sig själv men det gjorde den inte.

Plockar isär stationen och kollar om det ser ut att vara något skadat och gör rent. Ser inga konstigheter så jag tar fram multimetern och börjar mäta på inkommande ström som levererar stabilt 27v. Mäter sedan på begränsningskabeln och där är det 0v samma som på den vita som går under plattan även kontakterna till laddningen visar 0v.

Jag gissar på att elektroniken i laddstationen har gett upp. Jag har försökt hitta nya delar men hittar bara ombyggnads satser till min station AD0 401/601.
Det jag funderar på är om det går att använda en sådan sats för att laga min station?

Jag kan inte komma på att det är något annat som är fel än elektroniken.

Mina efterforskningar visar att viking mi422 och Stihl rmi422 är samma klippare med olika namn.

Denna är en sådan sådan sats jag kikat på
https://www.maskinklippet.se/tradga...yggnadssats-mi4221-inkl-laddare?q=63010071030

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.