God kväll! För runt två år sedan renoverade vi ett större badrum i vårt hus. Bl a lät vi då bygga en duschhörna, som är (innermått) 90 x 160 cm. Den ena långväggen i denna är en yttervägg, den ena kortväggen är en vägg mot annat rum, den andra kortväggen är byggd i sten upp till innertaket, och den andra långväggen är också byggd i sten upp till innertaket. I denna andra andra lånngvägg finns en öppning om 60 cm som är ingång till duschhörnan, medan själva duschen sitter längst in. Allt är kaklat.

Summa summarum har vi alltså ett utrymme om 90 x 160 cm som är helt inneslutet så när som på en öppning 60 cm bred. Tanken med att bygga muren (en kort+långsida) ända upp till innertaket var att slippa stänk ut ur duschutrymmmet.

Det jag nu tycker är ett problem är att utrymmet torkar ur långsamt (åtminstone är min uppfattning att det är så), och jag tänker att det beror på att de väggar som finns inne i badrummet är murade ända upp til innertaket -- det finns ingen spalt ovanför -- och att luftcirkulationen genom duschutrymmet blir för dålig. Badrummet ventileras ur genom en ventil kopplad till en fläkt på vinden och utblås på taket. Mekanisk frånluftsventilation alltså, och detta är installerat och justerat av en ventilationsfirma så det ska vara ordentligt gjort.

*** Min fråga till initierade forummedlemmar är: är min analys korrekt, dvs var det fel att bygga duschhörnan så att luftspalt helt saknas ovanför de två avgränsningsväggar som är uppmurade inne i badrummet?

Om ja, är det en görbar uppgift för en bra murare att knacka/såga/... bort det översta lagret av sten i dessa murar (sten 10 cm tjock har använts) och fixa så att ovankanten blir snygg igen, men nu med luftspalt ovanför?

Vh Tobias

C
L TobiasR skrev:
luftcirkulationen genom duschutrymmet blir för dålig.
Jag tror du tänker helt rätt. Antar att frånluftsdonet inte sitter i duschutrymmet, vilket det kanske borde göra. Hur ser det ut med tilluft?

C cpalm skrev:
Jag tror du tänker helt rätt. Antar att frånluftsdonet inte sitter i duschutrymmet, vilket det kanske borde göra. Hur ser det ut med tilluft?
Tack för synpunkter!

Nej, frånluftsventilen sitter c:a 1,5 m från duschhörnan, och dess placering är mer eller mindre dikterad av hur skorstensstocken är placerad (och alla väggar i suterrängvåningen är murade). Dess placering är närmast bokstavligen huggen i sten. :-)

Tilluftsventiler finns inte i badrummet (öppningsbart litet fönster finns), och så är det tänkt. Det finns en spalt mellan dörren till badrummet och tröskeln, och tanken är att luftströmmen skall gå från övriga huset (tilluftsventiler finns främst i sovrummen) genom badrummet och sedan ut.

Analysen tror jag är korrekt. Men det är nog tveksamt om det går att knacka bort en bit av väggen och få snyggt igen. Och svårt att säga hur det påverkar tätskiktet.

Det går inte att köra ett hål ut genom väggen och sätta en Pax fläkt?

H hempularen skrev:
Analysen tror jag är korrekt. Men det är nog tveksamt om det går att knacka bort en bit av väggen och få snyggt igen. Och svårt att säga hur det påverkar tätskiktet.

Det går inte att köra ett hål ut genom väggen och sätta en Pax fläkt?
Det är klart att det går att borra ett hål genom ytterväggen, men då kommer problemet att dra fram el... Det går förstås att riva ned allt som är murat inne i rummet (två väggar) och bygga upp igen utan att gå ända upp till innertaket, men det är förstås mer jobb och dyrare än att plocka bort en eller två rader sten och jämna till med bruk och sätta nytt kakel.

Självklart blir det någon skarv i tätskiktet men å andra sidan är det inga reglade väggar alls involverade, varken ytter- eller innerväggar, utan allt är murat, så det oroar jag mig inte så mycket för.

Vad är det för frånluft du har då, någon fläkt på taket? Går det att reglera utsuget från badrummet?
Jag har min fresh intellivent cirka 2-3 meter från duschen, och jag var tvungen att aktivera läget förhöjd fuktsensorkänslighet (eller nåt liknande..) så den reagerar snabbare. Då känner den av fukten från duschen medan man duschar, på normalläge så var man tvungen att duscha färdigt, öppna duschdörren och vänta ett tag.

S johd01 skrev:
Vad är det för frånluft du har då, någon fläkt på taket? Går det att reglera utsuget från badrummet?
Jag har min fresh intellivent cirka 2-3 meter från duschen, och jag var tvungen att aktivera läget förhöjd fuktsensorkänslighet (eller nåt liknande..) så den reagerar snabbare. Då känner den av fukten från duschen medan man duschar, på normalläge så var man tvungen att duscha färdigt, öppna duschdörren och vänta ett tag.
Det är en stor fläkt som finns på kallvinden, och som drar från alla frånluftsventiler i huset (två olika badrum, pannrum och kök) via rörkanaler. Effekten går att justera med ett vred inne i huset, men det blir då samma justering för alla fyra utsug förstås. Alltså ingen individuell justering för t ex badrum. Rummen är dock justerade mot varandra genom justeringen av ventilerna (denna justering och mätning gjordes alltså då systemet installerades). Jag tror inte att det är det totala luftflödet från badrummet som är problemet (imma försvinner från badrumsspegeln rimligt fort t ex), utan att det är just att duschhörnan är instängd.

C
L TobiasR skrev:
Nej, frånluftsventilen sitter c:a 1,5 m från duschhörnan, och dess placering är mer eller mindre dikterad av hur skorstensstocken är placerad (och alla väggar i suterrängvåningen är murade). Dess placering är närmast bokstavligen huggen i sten. :)
Det finns ju förvisso inget som hindrar att man drar ett ventilationsrör från imkanalen till den plats man vill ha donet. Annat än rent estetiskt förstås.

C cpalm skrev:
Det finns ju förvisso inget som hindrar att man drar ett ventilationsrör från imkanalen till den plats man vill ha donet. Annat än rent estetiskt förstås.
Självklart, men det blir inte vackert... Jag skall försöka hitta en murare som kan modifiera konstruktionen utan att riva hela och bygga upp igen. Får se hur det går!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.