18 110 läst ·
38 svar
18k läst
38 svar
Problem med byggfirma vid nybygge
Tack för hjälpenbanjoragge skrev:
Välkommen till byggbranschen! Om man jämför byggbranschen med vilken annan bransch som helst som säljer varor och tjänster till privatpersoner, så finner man många konstigheter. Både i hur du som köpare hamnar i kläm och hur hela lagstiftningen är uppbyggd. Boendet är ett hushålls största investering, sedan kommer bilen. Jämför man hur man köper en bil med ett hus förstår man hur sjukt det är. F.ö. bör du skicka in din KA be honom dokumentera och skriva en rapport.
Ett tips till dig K65 är att inte vara rädd för konflikter. Det verkar vara ett vanligt förekommande problem att folk biter ihop och undviker diskussioner av rädsla för att det skall bli en konflikt med diverse otrevligheter som följd. Det vet många i branschen och det utnyttjar dom också. Så länge man har torrt på fötterna och uppför sig korrekt så anser jag att man skall framföra sina synpunkter, ifrågasätta och klaga. Har själv märkt att många entreprenörer helt enkelt inte tål att ifrågasättas, om än på ett mjukt och vänligt sätt. Det vore ju för väl om man kunde utföra ett arbete, bra eller dåligt, och aldrig ifrågasättas
.
Jag är övertygad om att det är bra att sätta lite press på de inblandade genom att lyfta upp frågeställningar och eventuella tveksamheter. Visa att du bryr dig och visa att du inte accepterar de eventuella felaktigheter och dumheter som förekommer. Sedan finns det ju gränser för hur långt man kan gå, det får ju inte bli en ström av petitesser.
Än en gång - Lycka till!
Jag är övertygad om att det är bra att sätta lite press på de inblandade genom att lyfta upp frågeställningar och eventuella tveksamheter. Visa att du bryr dig och visa att du inte accepterar de eventuella felaktigheter och dumheter som förekommer. Sedan finns det ju gränser för hur långt man kan gå, det får ju inte bli en ström av petitesser.
Än en gång - Lycka till!
Normalt sett skall KA följa sina besök enligt kontrollplanen. Därför är det lämpligt att även avtala KA som kontrollant, så hen kan göra oannonserade besök på bygget. OBS skall stå i ABS 18.banjoragge skrev:
Välkommen till byggbranschen! Om man jämför byggbranschen med vilken annan bransch som helst som säljer varor och tjänster till privatpersoner, så finner man många konstigheter. Både i hur du som köpare hamnar i kläm och hur hela lagstiftningen är uppbyggd. Boendet är ett hushålls största investering, sedan kommer bilen. Jämför man hur man köper en bil med ett hus förstår man hur sjukt det är. F.ö. bör du skicka in din KA be honom dokumentera och skriva en rapport.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Jag har en bakgrund inom industrin, där jag jobbat hela mitt liv. Har varit (pangshis nu) projektledare för stora projekt med mycket folk, vilket jag har nytta av inom bygg. Jag driver mina byggprojekt som vilket industriprojekt som helst och slipper en massa oseriösa på det viset. De vill inte ens offerera! De som är intresserade får avtal på löpande räkning med alla ersättningar betalda, under förutsättning att de redovisas i detalj och följer uppgjorda, gemensamma planer.M Maxirati skrev:Håller med banjoragge till fullo! Det är en bransch som är i stort behov av utveckling på många områden. Har gjort många privata affärer i mitt liv och även jobbat med affärer större delen av mitt liv, men aldrig någonsin känt mig så otrygg, utsatt och osäker som jag gör i samband med pågående husbygge. Man tvingas stoppa sina livs besparingar, som man med långt och idogt arbete tjänat ihop, i händerna på folk som i många fall saknar de mest elementära kunskaperna om hur man tar ansvar och utför sitt arbete på bästa sätt samt hur man sköter kunder. Listan kan göras lång över de brister som råder i byggbranschen...
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Vi kan börja med att skicka frågor till våra riksdagspartier. Hittills har vi fått Friggebod, Attefallshus, Attefallsutbyggnad och lite extra m² på det. Då är vi väl nöjda, eller? Sanningen är att politiker har genom åren ansett att de kan hjälpa folk till billiga bostäder (sedan 30-talet) och med facit i hand kan vi vara överens om att de totalt misslyckats. Hade inte exportindustrin haft sådan framgång efter kriget, hade det inte funnits de enorma summor som pumpats (och pumpas) in i denna helkorrupta sektor! De flesta problem som avhandlas av oss här, rör problem vi som privatpersoner råkar ut för pga systemfel. Men det hjälper inte TS nu. Men grunden för ett lyckat byggprojekt är ett ordentligt avtal och för att få det, bör man ha en ordentlig förfrågan som ska besvaras i detalj. Då slipper man de oseriösa.M Maxirati skrev:
I mitt fall försökte jag reda ut oklarheter i ett tidigt skede genom att ställa ett antal frågor via mejl. Detta för att veta mer om vad jag kan räkna med ingår och vad som ej ingår m.m. Döm om min förvåning när säljaren/entreprenören svarade att jag kanske borde se mig om efter en annan leverantör av vårt hus. Han tyckte att det var lite mycket frågor... vilket det verkligen inte var. Detta skedde efter att jag mottagit offert och vi var ganska långt komna i diskussionen. Med facit i hand borde jag ha anat oråd redan då. Men men.... resten är historia som man säger. Och den är inte klar ännu
.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Bygg själv mha inhyrda hantverkare. Ta ledigt lite från jobbet och kör det som ett riktigt projekt. Det lönar sig.M Maxirati skrev:I mitt fall försökte jag reda ut oklarheter i ett tidigt skede genom att ställa ett antal frågor via mejl. Detta för att veta mer om vad jag kan räkna med ingår och vad som ej ingår m.m. Döm om min förvåning när säljaren/entreprenören svarade att jag kanske borde se mig om efter en annan leverantör av vårt hus. Han tyckte att det var lite mycket frågor... vilket det verkligen inte var. Detta skedde efter att jag mottagit offert och vi var ganska långt komna i diskussionen. Med facit i hand borde jag ha anat oråd redan då. Men men.... resten är historia som man säger. Och den är inte klar ännu.
Tack för tipset, men lite väl sent nu
. Kan väl nämna att jag nyligen slutat mitt arbetsliv och borde ha "all tid i världen". Men faktum är att det här med allt kring husbygget drar så oerhört mycket tid så det finns inte mycket tid över till annat. Då kan man ju fundera över hur jag hade klarat detta om jag fortfarande arbetade full tid om dagarna. Det hade jag inte pallat med. Och jag förstår alla de som är i den sitsen med heltidsarbete, ett hem att sköta och kanske barn att ta hand på samtidigt. Det blir tufft.
En gång i tiden lät jag bygga det hus jag nu bor i och var då ansvarig byggnadsherre och höll i alla entreprenörer. Det var inte heller problemfritt och jag sade mig själv att något sådant gör jag aldrig igen... Nu har man skaffat sig mer erfarenhet genom åren och är lite mer påläst. Tyckte ändå att det vore skönt att slippa hålla i allt och att i stället ha en entreprenör som sköter hela bygget. Men, nu med facit i hand så ser jag att han i princip jobbar som en samordnare och köper in varenda tjänst i bygget. Det är saker som jag mycket väl skulle kunnat ha gjort själv. Och helt säkert hade jag kunna kapa kostnaderna en hel del. Sannolik hade jag också haft mer koll på allt vad som händer. Men det tar TID.
Å andra sidan så lägger vi ner mycket tid på alla kontroller och diskussioner kring saker som är fel eller bristfälliga.
Med rätt upphandling så hade vi kunnat vara mer delaktiga i bygget och kunnat gjort vissa saker själva. Inte minst så hade vi haft tillgång till huset hela tiden utan att någon sätter sig på tvären.
Nu spårar den här tråden kanske ur lite från utgångsämnet och för TS så är det ju inte intressant längre hur man skulle kunna ha gjort. Men TS kanske bygger ett hus till en vacker dag
.
En gång i tiden lät jag bygga det hus jag nu bor i och var då ansvarig byggnadsherre och höll i alla entreprenörer. Det var inte heller problemfritt och jag sade mig själv att något sådant gör jag aldrig igen... Nu har man skaffat sig mer erfarenhet genom åren och är lite mer påläst. Tyckte ändå att det vore skönt att slippa hålla i allt och att i stället ha en entreprenör som sköter hela bygget. Men, nu med facit i hand så ser jag att han i princip jobbar som en samordnare och köper in varenda tjänst i bygget. Det är saker som jag mycket väl skulle kunnat ha gjort själv. Och helt säkert hade jag kunna kapa kostnaderna en hel del. Sannolik hade jag också haft mer koll på allt vad som händer. Men det tar TID.
Å andra sidan så lägger vi ner mycket tid på alla kontroller och diskussioner kring saker som är fel eller bristfälliga.
Med rätt upphandling så hade vi kunnat vara mer delaktiga i bygget och kunnat gjort vissa saker själva. Inte minst så hade vi haft tillgång till huset hela tiden utan att någon sätter sig på tvären.
Nu spårar den här tråden kanske ur lite från utgångsämnet och för TS så är det ju inte intressant längre hur man skulle kunna ha gjort. Men TS kanske bygger ett hus till en vacker dag
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden