Byggahus.se

Problem med byggfirma vid nybygge

1. K
    Medlem · 7 inlägg

K65

Medlem
    Vi bygger ett hus med totalentreprenad. Det är ett suterränghus med en stor altan som går ut över ett stort allrum på nedervåningen.
    Huset är stomrest och man håller på och jobbar med huset. Problemet är att man låter byggmaterial ligga ute i regnet. Nu i helgen har vi haft kraftiga regn och då har man inte täckt över balkongen utan det regnar in i allrummet under. i fredags var min man och hans pappa vid bygget och frågade om man fick gå in. Nej blev svaret. Snickaren var mkt otrevlig.
    Vi har svårt att få svar av entreprenören. Vi har fått höra att huset bredvid har haft problem med att det regnat in under altanen.
    Är det någon som vet om man har rätt att få besöka byggnationen?
    Vad gör vi om man inte byter ut vått material?
    Hur ser rättigheterna ut under byggnationen?
    Att vänta tills huset är klart och då konstatera att det är kraftigt fuktskadat känns inte OK.
    Någon som kan tips??

2. pelle plåttak
    Verktygstokig · Estocolmo · 580 inlägg

pelle plåttak

Verktygstokig
    vad har ni skrivit för av tal ?

självklart får ni titta på när dom bygger , om det inte är så att det kan vara klassat som arbetsbyggplats med speciella regler .

3. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 855 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Vid TE svarar entreprenören för säkerheten och materialet på platsen. Så tyvärr för dig har de rätt att neka dig fritt tillträde till arbetsplatsen. Avtalade och guidade besök i rimlig omfattning brukar inte vara några problem.

Tag kontakt med din avtalsmotpart och boka ett byggmöte med KA där ni tar upp dessa frågor.

4. K
    Medlem · 7 inlägg

K65

Medlem
    Tack för ditt svar! Vi får jobba för ett möte. Men vad gör vi om de vägrar ett möte??

5. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 855 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Tyvärr har ni inte så mycket att sätta emot. Ni har ett avtal att följa.

6. A
    Medlem · Östergötland · 873 inlägg

Anders243

Medlem
    Det man kan göra är att försöka dokumentera uppenbara brister och fel som man kan se utan att beträda byggarbetsplatsen. Det kan vara bra att ha om det senare skulle visa sig bli problem med inbyggd fukt och så vidare.

Jag håller annars med tidigare talare att det nog tyvärr inte är mycket ni kan göra förutom att påtala ev brister till byggaren och hoppas de skärper sig samt att involvera KA. Hursom, en trist situation.

7. K
    Medlem · 7 inlägg

K65

Medlem
    Tack för tipsen! Vi ska absolut dokumentera så mycket vi kan.

• Laddar…
  8. H
    Moderator · Stockholm · 44 312 inlägg

hempularen

Moderator
    Du har rätt att "anlita" en kontrollant, som har rätt att besiktiga arbetet medan det pågår. I princip tror jag att du har rätt att utse dig själv till kontrollant.

Jag skulle diskutera läget med din kontrollansvarige.

Ett av problemen med att tillåta dig som beställare att besöka bygget, är att byggarens försäkringar gäller inte för saker som händer dig, eller som råkar ställa till på bygget. Antag att du råkar välta en byggstrålkastare som sätter igång en brand. Bygget kan i så fall vara helt oförsäkrat, men byggaren är ansvarig. Är det en av snickarna som välter strålkastaren så gäller deras försäkringar. Om det är din kontrollant som välter strålkastaren så gäller kontrollantens ansvarsförsäkring.

• Laddar…
  9. K
    Medlem · 7 inlägg

K65

Medlem
    Tack för svaret! Möte med KA är ett klokt råd.

10. H
    Verktygstokig · Värmland · 2 046 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Tyvärr är det allt för många som bygger och låter regn komma i materialen.
    Vet flera som bygger och det regnar i.
    Sen när de får vädertätt så ställer de in avfuktare för att torka ur.

själv är man rädd för regn varje gång man bygger så man täcker och täcker av.
    Men så bygger man ju bara åt sig själv och då är man mer noga.

• Laddar…
  11. W
    Husägare · Mälardalen · 1 449 inlägg

witten

Husägare
    Nu jobbar jag bara med större byggprojekt men att beställaren inte skulle få tillträde till ett bygge verkar mycket främmande i min värld. Tid kan behöva bokas i förväg om entreprenören vill det, det får man förstå. Givetvis måste krav skyddskläder, ansvarig person för besökaren och liknande rutiner följas men entreprenören måste förstå var pengarna kommer ifrån.

12. banjoragge
    Lösvirkesbyggare · HELSINGBORG · 480 inlägg

banjoragge

Lösvirkesbyggare
    Skicka dit K-ansvarig. Han har alltid tillträde.

13. S
    Medlem · 473 inlägg

Skumpe

Medlem
    Exakt och där står inget om fuktskadat material. Ta foto och sen kan ni säga att de ska nog åtgärda det där om de vill ha pengar och inte bygger hus till sig själva eller allmän beskådan.

14. M
    Medlem · 128 inlägg

Maxirati

Medlem
    Håller själv på med ett bygge där detta har blivit ett tvisteämne. Kan säga att jag med nuvarande kunskaper aldrig hade skrivit på ett avtal där entreprenören har rätt att stänga mig ute från bygget! Det är rent åt helvete tycker jag.
    Intresserad som man är så vill man kunna följa bygget och självklart ligger det i ens eget intresse att påtala felaktigheter som man ser. Och det har jag sett åtskilligt av. Det har legat virke otäckt, till och med direkt på marken/jorden. När det sedan spöregnat kan ju alla räkna ut hur det har sett ut. Och det har varit betydligt mer dumheter än så här...
    Jag har full förståelse för att de som arbetar på plats ej vill bli störda av en kund som trampar omkring och tar deras tid. MEN, man måste ju kunna komma in och ta en rundtur för att se hur allt ser ut, om man gör det utan att vara i vägen för hantverkarna.
    I vårt fall har entreprenören inte varit särskilt smidig alls med att ge oss möjligheten att titta in. Det pratas mycket om det här med försäkringar och kanske ligger det lite i det. Men jag tror inte att det är där skon klämmer, utan som flera bekanta hantverkare har sagt så handlar det om att man inte vill att kunden skall se hur det fuskas och hur man slarvar till det med saker och ting som man ändå inte kommer att se när allt är klart. Det här är en vanlig kommentar har jag märkt... "det kommer ändå inte att synas sen"! Kan säga att jag under mina "otillåtna besök" har sett mycket som förvisso inte kommer att synas sedan men som får mig att förundras över hur s.k. yrkesfolk slarvar i sitt arbete. Tyvärr är det sällan man ser att någon rättar till felaktigheter på eget initiativ innan någon påtalar dem.
    Att ta med KA på ett besök om det är väldigt allvarliga fel eller brister är nog en bra idé, men räkna då med att det kostar några tusenlappar i arvode till KA. Jag gjorde det vid ett tillfälle. Tyvärr är det ofta så att KA känner entreprenören bra genom tidigare byggen och dom undviker då att vara alltför hårda i sin kritik mot eventuella brister. Sedan skall man inte ha någon övertro på KA då dennes uppgift i grund och botten handlar om att se till att kommunens/myndigheternas krav uppfylls. Alltså inte dina kvalitetskrav i detaljer, såvida ni inte har avtalat om ett utökat uppdrag med aktuell KA.
    Önskar dig lycka till med bygget och framtida platsbesök! Själv har jag bestämt mig för att aldrig mer bygga ett hus, inte så länge branschen ser ut som den gör. Vilket den säkert kommer att göra lång tid framöver som det ser ut. Modernare material och modernare verktyg har man, men man har inte hängt med i utvecklingen när det gäller kvalitetssäkring och kundservice!

15. C
    Medlem · Stockholm · 212 inlägg

chokonanana

Medlem
    Gå in och kika när de inte är där och dokumentera. Ni kanske inte kan använda materialet emot dem men om allt ser bra ut så lugnar man ner sig.

När vi byggde hus lade de nyckeln under en sten. Sedan flyttades den till ett billigt kombinationslås där elcentralen är på utsidan. Superenkelt att öppna även om du inte kan kombinationen. Sök på LockpickingLawyer på Youtube.

Jag är helsäker på att de har en nyckel gömd. Det skulle bli för jobbigt att alltid möta upp vvs/el osv och lämna över nyckeln personligen. Göm er i buskarna på morgonen och kika vart de går först när de anländer :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.