18 601 läst ·
55 svar
19k läst
55 svar
Problem med bergvärme Nibe 1115 "kallt"
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Förresten vad har du för temp ute? Den visar ju fortfarande 45 grad bör värde. Snarare skulle blivit kallare då bör värdet borde följa kurvan mot ute temp. Du hade ju -11 med 45 i bör värde! Även vid -2 ute. Nått annat skumt
Redigerat:
Luftning ja....
Arbetar som Kyltekniker till vardags och arbetar en del med värmepumpar också. Ja Nibe dårå.
Luftproblem. Har ett bra knep. Stäng av värmepumpen så att cirkpumpen stannar, fyll på systemtryck till strax under öppningstryck för säkerhetsventilen. Vänta 5 minuter, lufta, håll koll på att trycket inte sjunker under 1 bar. Om behov finns fyll på mer, Vänta, lufta, kör igång pumpen 20 minuter c:a, håll ett högre systemtryck, kanske 1,2 bar, stäng av pumpen, vänta 5 minuter igen, lufta osv... Problemet är när man kör cirkpump samtidigt som man luftar, då skjuver man runt luften i systemet hela tiden.
Ratten därefter på frampanelen, är en parallellförskjutningsratt av kurvan, hela kurvan förskjuts uppåt eller neråt, kurvlutningen blir varken brantare eller flackare. Lutningen däremot måste man justera i inställningarna.
Arbetar som Kyltekniker till vardags och arbetar en del med värmepumpar också. Ja Nibe dårå.
Luftproblem. Har ett bra knep. Stäng av värmepumpen så att cirkpumpen stannar, fyll på systemtryck till strax under öppningstryck för säkerhetsventilen. Vänta 5 minuter, lufta, håll koll på att trycket inte sjunker under 1 bar. Om behov finns fyll på mer, Vänta, lufta, kör igång pumpen 20 minuter c:a, håll ett högre systemtryck, kanske 1,2 bar, stäng av pumpen, vänta 5 minuter igen, lufta osv... Problemet är när man kör cirkpump samtidigt som man luftar, då skjuver man runt luften i systemet hela tiden.
Ratten därefter på frampanelen, är en parallellförskjutningsratt av kurvan, hela kurvan förskjuts uppåt eller neråt, kurvlutningen blir varken brantare eller flackare. Lutningen däremot måste man justera i inställningarna.
Just nu är det på nollan ute, sen kl 23 igår kväll har jag haft 11 starter vilket verkar vara en förbättring då sist jag räknade i nov så hade jag ett snitt på 43 starter per dygn.. Vad kan det vara för strul om börvärdet inte vill gå ner då?
Hmmmm.... Bra fråga. Jag vet bara att här i norra norrland brukar vi köra kurva 9-10 med element. Golvvärme däremot brukar ligga på kurva 5 eller 6.
Örebro. Ja prova kurva 8? Finns tabell i Nibes användarhandbok. Labba lite, är det för kallt när det är kallt ute men bra temp när det är varmare ute, höj kurvlutningen, vänta ett dygn, är det bättre då, men inte bra höj ett steg till. Är det däremot för varmt eller för kallt hela tiden, då kompenserar man med paralellförskjutningsratten. Låt den stå på 0 innan du börjar prova dig fram.
Örebro. Ja prova kurva 8? Finns tabell i Nibes användarhandbok. Labba lite, är det för kallt när det är kallt ute men bra temp när det är varmare ute, höj kurvlutningen, vänta ett dygn, är det bättre då, men inte bra höj ett steg till. Är det däremot för varmt eller för kallt hela tiden, då kompenserar man med paralellförskjutningsratten. Låt den stå på 0 innan du börjar prova dig fram.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Har en Nibe 1210 och har kört typ kurva 9 första åren vi flyttade in. Men som sagt beror ju lite på hus. Började trimma och skaffade innegivare nu är jag på kurva 6. I Sundsvall.
Ja det stämmer nog,Det är väl vb-F "inom parantesen" där står det 45 grader? .. Nu är det -8 ute och nu har den stått o jobbat minst över 1 timme för att orka över 45 grader och den verkar inte orka upp så pass att den slår av och tempen inne börjar sjunka igen,elementen är dock varma..Det här med kurvlutning, jag har fått för mig att det blir kallare ju längre kurvan står på eller har jag fattat fel? Då jag labba lite förut med det så blev det bara kallare men tydligen verkar det ju som att den ska stå på en lägre siffra när man har golvvärme?! Ursäkta om jag är trög men det här är väldigt nytt för mig 
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Nja..det inom parantes är bör värdet som den vill ha beroende på ute temp och vald kurva. Därför jag tycker det är konstigt att detta värde visar 45 oavsett temp för dig. Det värdet beror på kurvan du väljer så att säga och förändras beroende på utetemp. Iaf på min Nibe är ju högre kurva desta högre är detta värde. Det värdet kan du förskjuta med ratten. VPn har färre starter men längre gång tider ju lägre utetemp dvs högre börvärde. Vad står dina grad-min på? Kolla i manual för att få fram dessa.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Fast han är ju endast 1 rum med golvvärme! 45 grad fram vid -8-10 grad låter ju inte konstigt men att den ff vill ha 45 grad vid -2 grad är ju konstigt om man inte mixtrat med kurvan eller har en inomhusgivare. Hur stor effekt har pumpen? Är tillsatsen i läge till? Dvs den med element blixten blinkar/ fastsken?smurfen72 skrev:
Redigerat:
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Om max framledning står på 45 grader kommer inte börvärdet bli högre än 45grader oavsett om det är -2 eller -8 ute. 45 graders framledning är högt vid -2 men inte orimligt om det är rätt framledning.Mattias_Jo1 skrev:Fast han är ju endast 1 rum med golvvärme! 45 grad fram vid -8-10 grad låter ju inte konstigt men att den ff vill ha 45 grad vid -2 grad är ju konstigt om man inte mixtrat med kurvan eller har en inomhusgivare. Hur stor effekt har pumpen? Är tillsatsen i läge till? Dvs den med element blixten blinkar/ fastsken?
Nu blev det mycket på en gång haha hoppas jag lyckas få med allt nu då.. Grad min 10 och Max 45 grader är förinställt står det i manualen och så vad det inställt på pumpen också ändrade nu dock Vb-F Max till 48 grader men så läste jag att den måste vara lägre vid golvvärme så jag kanske ska ändra tillbaka ? Elpatronen blinkar dvs den tillåts men slår inte till .. Bifogar lite bilder också.. Ni ska ha ett super tack som försöker hjälpa mig!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Grad-min 10 är värdet just nu, när den når som i mitt fall 120 startar kompressorn och om den inte orkar över bör värdet efter 800 så åker tillsatsen in. Men tryck på + en gång sen pil ned kommer du till vad jag visar. 8,5 kW borde vara tillräckligt till din yta. Jag har 1210-7 och värmer upp betydligt mer på lägre kurva. Har bara 36 i börvärde fram.
Logga in
Skapa konto