18 601 läst ·
55 svar
19k läst
55 svar
Problem med bergvärme Nibe 1115 "kallt"
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
@MathiasS: Precis därför jag vill att TS skriver upp värdena när pumpen går samt kollar hastighet på cirk pumpen då jag tycker 45 och 30 är alldeles för högt dt värde.
Nu har pumpen precis slagit av och så här ser värderna ut nu..okej ja det kan hända att jag tog bild på fel är ganska nytt det här för mig :| den andra ser likadan ut alltså nr 16.
Och här är nr "16" på bilden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och här är nr "16" på bilden
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Helst skall du ta värdena när den går! Runt 20min efter start. Ca 10 i dt lite på den höga sidan. Sista bilden säger ingenting. Pumpen på värmebärar sidan har ett val på sidan 1-3 med en spak. I vilket läge står den? Var i Sverige är den installerad? 45 grad börvärde vid -2 grad är rätt högt, klarar den inte hålla tempen inne då har du problem. Kom-ihåg alla termostater på elementen fullt öppna är det spm gäller.
Okej Vilket skit,nu har jag iaf tagit några nya bilder och nu har den varit igång i ca 20 min.. Spaken står i läge 1 .. Vi bor ca 3 mil från Örebro,alla termostater är fullt öppna .. Vad tror du felet kan ligga ?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Exakt temp diffen är alldeles fel. Vrid upp spaken till 2 också kolla vas det blir på vb-fram resp vb-r
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Så här ser det ut nu efter att den vart igång i 20 min.. Nu är det på nollan ute och vi har 19,2 grader inne så om det har hjälpt nått eller att det beror på att det är varmare ute vet jag inte
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Ser mkt bättre ut nu. 8 grad diff mot 15 tidigare. Den vill i forfarande ha 45 grad fram. Kanske huset behöver det!
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Finns inget som tyder på det, förrutom den är redan uppe i 48 grad på 20 min? Tar betydligt längre tid för mig att komma upp i 48 grad kan jag säga! Hur många starter har du per dygn?Drosen skrev:
Redigerat: